Nederlandse benaming dresswatch

Ja dan zou een dress watch in de sauna ook misplaatst zij🤔

1 like

Dat is hij ook, maar om meer redenen dan alleen de benaming :sweat_smile:

2 likes

Shitters. :angel:

Even serieus, ik denk niet dat mensen die horloges zo classificeerden

1 like

Die hoort er strikt genomen inderdaad niet op, en als je er graag nog wat moeilijker over doet ‘mag’ de secondewijzer ook niet. De indices zouden denk ik ook een tikje subtieler moeten zijn.

Kortom: niet saai genoeg.

2 likes

Die Omega :heart_eyes:

2 likes

Als je oudere publicaties leest kom je veel minder classificaties voor de verschillende horloges tegen voor mijn gevoel. Ja, duikhorloges, chronografen, pilotenhorloges… Maar dat zijn allemaal horloges die zijn ontworpen voor een duidelijke niche. Voor de rest, de alledaagse horloges, was voor mijn gevoel niet echt een benaming. Ook de term “dresswatch” is voor mijn gevoel nog niet zo heel oud… Of vergis ik me nu?

2 likes

Ik heb dezelfde beleving, maar ik ben ook niet oud genoeg om het te hebben meegemaakt.
Ik zie wel in vintage advertenties nooit dat soort termen terugkomen.

Naja, de polerouter werd verkocht als horloge voor piloten :stuck_out_tongue:

2 likes

Op de kalender ben ik ook nog bij lange na niet zo oud als ik me voel, dus ik heb de oudere publicaties ook pas recent gelezen :wink:

Is dat een algemene stelling? Feit of mening?

1 like

Volgens mij kan zoiets nooit een feit zijn, hooguit een omschrijving van een gebruik.

Mijn mening is dat ik prima mijn CW met secondewijzer en datum bij mijn smoking kan dragen.

(Smoking niet afgebeeld)

2 likes

Volgens mij zijn veel van die termen in zwang gekomen door de marketing- en reclameuitingen. Zie het voorbeeld hieronder uit 1966. Het doel was vast om meer horloges te verkopen: een dresswatch, een sportswatch en een toolwatch… 3 ipv 1 horloge is altijd beter voor de verkoper toch?

3 likes

Bij een smoking heurt sowieso geen horloge. :nerd_face:

3 likes

Inderdaad. :man_shrugging:

1 like

Dat klinkt op zich logisch.

Wie heeft deze befaamde smoking-wet opgesteld? Was het Jort Kelder himself zeker, je overhemd moet dan op maat en van een Napoletaanse kleermaker zijn :rofl: en dan heb ik het nog niet eens over de sokken, schoenen, welke katoen en knopen.

Nee joh in 2022 mag het best wat losser. Bruno Mars bijv met ruffle shirt, zonnebril, armband en sigaret bij grammy awards

4 likes

Blijkbaar is er een fashion expert (voor de vrijmetselarij dat dan wel weer) die er een studie van heeft gemaakt :upside_down_face:. De zinsnede: beter draag je een horloge dan dat je op je mobiel kijkt met een oplichtend scherm… geen mobiel mee in een smoking wel een horloge past mij beter.

4 likes

Goeie :+1:t5: Wel op die kutmobiel kijken, maar een horloge mag niet :smirk:

Heb echt een schurftige hekel aan die antieke oubollige mening, dat je op een bruiloft/begrafenis of met een smoking geen horloge mag dragen.
Etiquette gelul uit 1900.

Check dit dan :point_down:t5: :point_down:t5: smokings and watches bij de Oscaruitreiking :
This Was an Insane Oscars for Watches | GQ
Helemaal keurig, zoals het heurt :tophat:

3 likes

Nee inderdaad er was geen classificatie nodig omdat dit gewoon DE horloges waren. Maar wel interessant hoe je dit dan tegenwoordig zou aanduiden.

Definitie van een (pure) dress watch is een nette time only two hander (en van edelmetaal)

1 like

Beetje ouderwets toch, heren, dames etc. :rofl:

2 likes

Dresswatch: Kolerezicht!

1 like