Op Ali in het verre Oosten komen er mooie hommages en soms mooie echt lijkende horloge vandaan.
Heeft er iemand ervaring met het zelf bouwen van een NH35/NH36 uurwerk en bijbehorende spulletjes van de Chinese markt? Als ik even reken, kom ik voor minder dan € 100,- uit op een mooi mechanisch klokje, wat ik bovendien ook naar eigen smaak met andere wijzerplaten en wijzers kan modden.
Wat zijn do’s en dont’s? Heeft iemand waardevolle tips en… als je het gedaan hebt… show me yours… Ik kan wel wat inspiratie gebruiken.
De keuze is reuze…!
Lekker doen als het je leuk lijkt.
Ik heb geen ervaring met de Ali onderdelen maar wel al een paar knutselprojectjes gemaakt en het is erg leuk.
De NH35/36 uurwerken bij Ali vandaan zijn gewoon goed, daar heb ik er meerdere van en die doen het prima.
Als je op mijn profiel klikt vind je linkjes naar m’n projectjes.
Wat voorbeelden:
@bordewolf en @Edwinek hebben toevallig laatst de vruchten van hun noeste arbeid laten zien, volgens mij beide met dit uurwerk. @GiveMeYourDough kan er volgens mij ook wat van .
Begin met gereedschap zoals een goede uurwerkhouder vingercondooms en vooral geduld.
Een kunststof pincet en 5x loupe is ook een must voor wijzers te zetten.
Zorg dat je van tevoren uitzoekt of alles bij elkaar past. Anders heb je een uitdaging zoals je kunt lezen in dit project.
Ik zou eerst een case zoeken waar een NH35 in past. Dat is het simpelste en zijn de meeste spullen voor te krijgen. Google op nh35 case en je kunt je lol op.
Dan kijk je welke diameter dial daarin moet en zoek je op “28,5mm dial” of “Seiko dial” of iets dergelijks.
Vaak heb je complete sets met dials en hands. Wel zo makkelijk. Anders moet je gaan meten of ze wel mooi op de indices passen.
Verder gewoon lekker veel zoeken en lijstjes maken. Definitief bestellen doe je als je alles hebt doordacht en compleet hebt.
En natuurlik gewoon doen en proberen.
Zorg dat je al het gereedschap hebt (tenminste kastopener, pincetten, aandrukkers voor de wijzers, blazer om stof weg te jagen, kniptangetje en fijn vijltje als je het asje van de kroon moet verkorten, wijzer-trekker voor het geval je ze er weer af moet halen, kleine bakjes/doosjes voor onderdelen, vingercondooms en hopelijk ben ik nu niets vergeten.) Oh ja, een loupe die je handsfree kunt gebruiken is ook erg handig, bijvoorbeeld met hoofdband. Handig is ook iets als Blu Tack. Het is handig om vlekjes of hardnekkige stofjes weg te halen, maar ook als alternatief voor een pincet, bijvoorbeeld als je wijzers plaatst.
Begin met een afdankertje van Ebay om op te oefenen
Vaak je blazer gebruiken, stof komt overal. Ook je uurwerk afdekken als voorzorg.
Draai na het plaatsen van de wijzers de wijzers 12 uur rond, om zeker te zijn dat ze nergens achter elkaar blijven haken. Laat ook de secondewijzer een keer rondlopen.
Wat je zegt, hij moet wel lopen, anders kun je het resultaat niet testen. Het is in ieder geval belangrijk dat het een courant uurwerk is, dan weet je ook dat de onderdelen erbij passen en hij zoveel mogelijk lijkt op het uurwerk dat je straks bij je “echte” mod gaat gebruiken. Dus: 7S26, 7S36, 4R35, 4R36, NH35, NH36, etc. De NHxx uurwerken zijn trouwens voor de niet-Seiko merken, die vind je niet in een echte Seiko, tenzij hij al eens ge-mod is.
Voor de rest is elke Seiko 5 met het juiste uurwerk prima om op te oefenen, ik zou het niet te duur maken, voor het geval je iets verpest. Vooral het verwijderen en weer erop zetten van de wijzers is het waard een paar keer te oefenen, dat is het priegeligste werk.
Heb dit ook eens geprobeerd, het ging mij niet zo goed af.
Uurwerk deed het niet meer na de wijzers er op te zetten. Denk dat ik te hard heb gedrukt ofzo…
Beschik denk niet over de juiste motoriek
Ik heb toen het probleem hier op het forum gegooid en iemand bood aan het voor me te fixen! (GRATIS! )
Hoop dat het jouw beter af gaat.
Heb eventueel nog wel wat gereedschap wat je over zou kunnen nemen
Stuur maar een PB als je interesse heb.