Niet taperende banden verpest zelfs top horloges

:heart_eyes: een taperende band dus voor de M40 :joy:

1 like

Nou dan komt deze bij mij ook weer op de radar :smiley:

1 like

bcf-1944731469

2 likes

Tja, zo heb ik vijf horloges liggen waar ik dol op ben maar die jij verpest vind worden door banden die niet taps toe lopen. Onze smaken lopen simpelweg uiteen.

Ik liet laatst een Credor zien aan een vriend van me waarvan ik 100% zeker weet dat hij het een tering lelijk verwijfd horloge met gedateerde jaren negentig look vond. Ik heb daardoor niet minder schik, ik hoop jij ook niet.

Ondanks onze totaal verschillende smaak komen we dan toch uit op een Santos als verbindende factor, dat vind ik dan weer erg leuk. Er is altijd overeenkomst te vinden, dat is een mooie gedachte.

1 like

Deels eens, de SMP 300m is een interessante. Ik heb het klassieke James bond model gehad uit eind jaren 90 en daarna het huidige model met stalen band. Beide zijn 20mm , maar het klassieke model loopt ook niet taps toe. Toch is het klassieke model van de SMP band wat mij betreft een ban de beste stalen banden, zowel qua comfort als tijdloos design, en vertonen amper rek na langere tijd.

De moderne dikke en grove 20mm vond ik niets, het horloge wordt ineens een klomp staal. Met name de enorme sluiting vind ik niet fijn. Deze steekt uit in tegenstelling tot die van een rolex of klassieke SMP Omega, waardoor hij veel klappen en dus dus krassen krijgt.

Zou dus zeggen dat de meeste stalen banden beter worden van taper, maar die van de SMP heeft het niet nodig. Daarbij heeft de dikte van de band en formaat van de gesp meer invloed op draagcomfort en looks. Zou bij de SMP zeggen dat de band eerder vespest is door de matige en enorme gesp en de zware en dikke schakels.

Van zon Chinese Omega speedmaster lookalike band wordt een Omega imo niet beter.

Nieuwe gesp
Dit formaat gesp slaat toch nergens op, en dan ook nog zo’n knullige duikverlenging, vergeleken met een Glidelock.

Oude gesp, op gelijke hoogte als de band.

1 like

Mijn persoonlijk maakt het niks uit.

1 like

Wat een nonsens opmerking, waar dan ook werkelijk niks van klopt.

zie onderstaande. Kleiner dan de gemiddelde GS en al zeker dunner. En dan ook nog eens eleganter.

Vooral in enkelvoud. Jouw smaak :crazy_face:

On topic. Ik ben voor en tegen taper. Het is geen opzichzelfstaand argument om wel of niet een horloge aan te kopen of wel of niet mooi te vinden.

@SAT vroeg aan het einde van z’n verhaal om meningen, en die opmerking is in mijn wereld geldig, maar in de jouwe blijkbaar niet. Qua leer vind ik tegenwoordig 19 of 18mm met een taper naar 16-14 erg fijn.

Wat jouw Patek betreft… Tja. Ik kan nou wel roepen dat ik een 39,5mm breed horloge met een 21mm bandaanzet nog ga dragen, maar de realiteit is dat die maten in de kist blijven liggen en daarom ook weer via de achterdeur verkocht worden. Daarom heb ik helaas geen Spring Drive meer.

Iedereen die hier reageert heeft het over zijn of haar smaak, en dus is het wat jammer om weer de neiging te bespeuren om op de man te spelen, en niet op het horloge, maar ik besef dat het voor sommigen moeilijk is om niet in die reflex te schieten.

Ik heb er nooit bij stilgestaan en maakt mij niks uit.
Als het geheel er maar leuk uitziet.

1 like

Dat komt wellicht door de manier van communiceren.

Als je het als een feit neerplempt, dan vergeten mensen wel eens dat het om jouw mening gaat.

Hoe dan ook, een bandaanzet van meer dan 20mm is geen gegeven dat het een lompe bedoeling is.

Dat jij het niet mooi vind is mij nu helder.

Maar goed zo ga ik over mij nek :nauseated_face: van een credor locomotiv

Blijkt wel weer dat niet alles mooi hoeft te zijn wat Genta tekende. Wat een bij elkaar geraapt zooitje is dat horloge zeg.

En mischien herzie ik mijn mening als ik dit horloge in mijn hand heb. Want niks zo geduldig en onduidelijk als foto’s.

1 like

Ik heb zowel taperende als niet taperende banden in de collectie. Een taperende band oogt subtieler, dus als de aanzet relatief breed is ten opzichte van de kast prefereer ik een band met taper; is de aanzet relatief smal, dan is een niet taperende band mooier.

Dus op zo’n tankje moet gewoon een band met taper:

Maar bij een relatief smalle aanzet niet:

(Overigens valt het verschil in taper op de foto’s nauwelijks op :face_with_peeking_eye: :sweat_smile:)

1 like

Een mooi taps toelopende band is in mijn opinie vaak mooier.

Onderstaande horlogeband loopt van 19 naar 14 mm. Had ik dit horloge ook gekocht als er een rechte band op had gezeten?.. Neu, denk 't niet.

3 likes

Geen taper. Grote clasp en in 2018 al met een ingebouwde microverstelling.
Na 8 jaar voelt het allemaal nog super degelijk aan. Veel horloges om de pols gehad maar deze Seamaster blijft mijn nummer 1.
En in de zomer dragen op een rubber band.

2 likes

Tapering : +1

Of dat nu een reden is om niet meer op de bal te spelen kan een discussiepunt zijn, maar:

Hoe vaak moet ik volgens jou in één post zeggen dat iets een mening of voorkeur is om je tevreden te stellen? :rofl:

Ik vermoed van niet… Genta heeft binnen z’n patrijspoorten zowel uiterst hoekige en vierkante ontwerpen gemaakt, maar ook heel erg organische en ronde, en ik kan me voorstellen dat een fan van het ene gruwelt van het andere. Noch de Offshore, noch de locomotive zijn allemansvrienden.

Sommige van de horloges die @SAT mooi vindt zijn heel erg niet mijn ding, maar je kunt nooit, nooit zeggen dat ze “saai” of “generiek” zijn.

Prachtige Tissot ‘Cintrée’, trouwens. Ik ben jaloers.

Ik heb het op een Reverso geprobeerd, een Nomos leren band die niet tapert, of slechts één millimeter. Dat sloeg echt als een lul op een weduwnaar, dat zag er zo lomp uit dat zefls een kleinere Reverso er lelijk van werd.

Kastvorm en stijl kunnen op mijn beleving grote invloed hebben. Om @Brick met z’n Patek chronograaf nog aan te halen, die 21mm bandaanzet bij 39,5mm diameter is weliswaar niet mijn kop thee omdat ik het niet ga dragen, maar het ziet er niet slecht uit qua proportie wegens die stijl. Als dat een hoekig horloge was geweest was het veel erger geworden.

1 like

Dank je, dat is wel een van m’n toppers. In 1933 wisten ze nog hoe ze elegante horloges moesten maken, moderne rechthoekige horloges slaan vaak de plank mis.
Overigens zijn de eisen wel iets anders; deze Tissot is niet waterdicht, en zelfs stof kan gewoon naar binnen waaien; daar kom je tegenwoordig niet meer mee weg.

1 like