In het eerste deel van dit topic Schreef ik over de cadeautjes van forumleden @Betula, @VmaxNL, @basvg, @TKH, Bram27 en Magni80.
(sorry, twee laatstgenoemde goede gevers, de apenstaartjes waren op. Van het HF systeem mag ik maar 4 tags per post maken).
Die eerste serie vind je hier:
Vandaag ga ik in deel 2 verder met de overige horloges uit de selectie van 13 geschenken.
Het eerste cadeautje in deze rij is (alweer) afkomstig van Bas. Een ‘EVITA’. Ik heb er al eens een artikel over gepost op het forum, dus ik hou het hier kort en verwijs naar dat artikel als je meer over deze Evita wil weten.
Het mottige fotootje links op het overzicht hierboven doet het horloge geen recht, dus hieronder plaats ik nog wel een paar wat fatsoenlijker plaatjes van deze leuke bulls eye met de romantische naam.
Ze is al aardig op leeftijd, dus haar jasje is wat gehavend door de inwerking van de tandjes des tijds, maar ‘don’t cry for me’ want haar hartje, een Durowe 422, uit begin jaren 50, klopt nog altijd krachtig, enthousiast en netjes op tijd.
De volgende tijdmachine is voor twee aspecten een beetje een uitzondering op de anderen in het lijstje. Ten eerste is het een van de slechts twee Quartz horloges in de selectie (die andere Quartz komt nog). Ten tweede is het zo dat het horloge ooit eerst in mijn bezit was, als aankoop in een lotje horloges uit Finland. Daarna was het een hele tijd niet meer van mij en bij mij en nu is ze sinds enige tijd weer terug op het Lexaf nest. Dat zit zo:
Eén van de specifiek door mij verzamelde horloge merken is het Finse Leijona. De Leeuwtjes. Daar kun je wel het een en ander over vinden elders op het forum, gebruik daarvoor de zoekfunctie. In een lotje dat ik enige jaren geleden verwierf van een Finse verkoper op Etsy zat ook een Leijona Quartz horloge. Veel moderner dan mechanische Leijona’s uit de jaren 50, 60 en 70 waar ik op gefocust was. Ik vond het ding eigenlijk niet zo in de collectie passen, dus in de zeldzame momenten dat ik een bui had dat er weer eens horloges verkocht moesten worden ging de Quartz Leijona de deur uit. Gelukkig wel naar een Forum lid: Harry, bekend als Hadoe op HF. Harry was er heel blij mee en heeft zijn
‘Titaantje’ regelmatig op het forum getoond. Titaantje? Jawel, want het ding heeft een titanium behuizing! Al vrij snel na het vertrek van dit toch best interessante en ook best mooi vormgegeven horloge had ik toch spijt van de verkoop, maar ja, dat was gebeurd en Harry was er heel gelukkig mee dus kon ik wel leven met het gemis.
Ik ben vanaf die tijd wel naarstig op zoek gegaan naar een tweede exemplaar. Echter, (vintage) Leijona horloges zijn best zeldzaam. Als je een beetje aardig exemplaar vind op een veiling of beurs zijn ze meestal best prijzig en titanium quartz versies van dat merk kwam ik niet meer tegen.
Het zij zo. Totdat ik een paar maanden geleden op de Zweedse veilingsite Tradera een Bingo momentje had! Een Titanium Leijona. Het zelfde kastmodel, maar met een zwarte wijzerplaat i.p.v. een witte. En voor een lief prijsje. En ik was de enige bieder. Dus het ‘alternatieve’ titaanje kwam deze kant op. Ik ga die zwarte titaan hier niet laten zien, want het is geen geschenk, maar ik heb er een klein verhaaltje over gepost in de rubriek ‘Vintage incoming’. Daarbij natuurlijk gerefereerd aan het Titaantje van Hadoe en opgemerkt dat als ie er ooit weer vanaf wilde dat ik dan de eerste was die hem weer van hem over wilde nemen. Tot mijn verrassing en blijdschap kreeg ik van Harry een PB berichtje als reactie, dat ik het horloge van hem terug kreeg omdat hij het leuk vind dat er dan twee Leijona titaan broertjes bij elkaar konden zijn. Cadeau! Zo geschiedde en ook het witte titaantje kwam weer terug in de Lexaf collectie. Met daarbij nog een hele mooie verrassing, maar dat stuk van het verhaal ga je hierna, verderop lezen.
More pictures, or it did not happen! Hieronder dus het witte Leijona Titanium Quartz horloge zoals ik het weer terug kreeg van Hadoe Harry.
Het was echter nog niet klaar met de geschenkjes van Harry. Tegelijk met de beloofde Titanium Leijona kwamen er nóg twee horloges mee in het pakje! Zomaar! Heerlijk om zomaar cadeautjes te krijgen. Advies: ga horloges sparen, dan hoef je nooit meer jarig te zijn. Dan word je dus nooit ouder en je krijgt tóch cadeautjes.
Het gaat in dit geval om een horloge van het voor mij onbekende merk ‘HENO’ en het mij zeer bekende merk ‘Ancre’ zoals dat destijds (in de jaren 70?) gebruikt werd voor de horloges die bij de HEMA verkocht werden.
De HENO is een in zeer goede staat verkerende jaren ’70 ‘Gerald Genta style’ c-shape vormgegeven automaat met een degelijk AS 1862-63 kaliber onder de wijzerplaat. Als toetje een gesigneerde kroon.
Van HENO had ik nog nooit gehoord, maar het bleek, althans volgens de Mikrolisk site, van degelijke Zwitserse herkomst.
Kirchhofer uit Interlaken en Hennefeld uit Bern… Beide merken op 15 aug. 1950 geregistreerd… dus beide firma’s zullen zakelijk wel iets met elkaar te maken gehad hebben.
De Hema-Ancre ziet er ook nog heel netjes uit. Het horloge is heel klassiek van vorm met Breguet style cijfers en zwarte wijzers. Het wordt aangedreven door een Tsjechisch PRIM 68 uurwerk. Zowel de Hema-Ancre als de Heno lopen als een zonnetje. Dat was dan ook mijn enige ‘teleurstelling’. In keurige staat en technisch geheel in orde… ik hoefde er zelf helemaal niets aan te doen, er zat zelfs al een mooi bandje op.
Hadoe werkt weliswaar (neem ik aan) niet bij ‘De Sunweb’, maar dan toch hier een welgemeend: Harry Bedankt!
Dat waren er 10 (samen met de horloges uit deel 1). Er komen nog drie horloges plus een extraatje.
Nummer 5 in de reeks van het tweede deel en nummer 11 in het totaal is (alweer!) een goede gave van vriend Bas.
Ook over dit horloge heb ik al eens gepubliceerd, in het zelfde artikeltje als dat over de EVITA. Daar vind je ook de info over het hier nog eens getoonde ‘ALB 54’ horloge, dus ik beperk mij hier tot nogmaals mijn dank aan de goede gever en een paar foto’s van de mooie Bullseye met een wat gehavende, maar nog steeds mooie rose gold plated kast en hetzelfde mooie soort fancy lugs als de in deel 1 genoemde ook van Bas gekregen Buren. Om het overzicht compleet te houden: het werk aan de binnenzijde van deze beauty wordt verricht door een Unitas UT 199 kaliber.
Het in eigen Lexaf keuken vervaardigde bandje is gemaakt van een stukje hagedis. Die hagedis heeft ooit eerder dienst gedaan als damestasje. Dat bijzondere stukje vintage leer heb ik óók al cadeau heb gekregen: van gewaardeerd forumlid Jenneke.
Ik weet niet waar ik dat allemaal aan te danken heb, maar met betrekking tot mijn relatie met diverse Forum leden ben ik een gelukkig mens!
Door naar de volgende! Ook daarover heb ik al eerder iets gepost, evenals de goede gever zelf. Het gaat hier om een horloge van hetzelfde merk als nummer 3 uit het 1ste deel, namelijk een Franse LIP. Het verhaal erachter vind je hier:
De goede gever is op het forum bekend als Vintagewatchstuff, Saar voor vrienden en als je haar naam schrijft liever Sarah met een H, alsjeblieft!
Ze is gewaardeerd om haar uitgebreide en leuke beschrijvingen van haar restauratie projecten op het Forum en bewonderd om haar vakvrouwschap. Ik laat haar geschenk aan mij hier graag nog eens zien: de prachtige LIP Calendrier dresswatch waar ik zeer blij mee ben.
Ik vond het zonde en onnodig om het horloge open te maken om het LIP in house R23G uurwerk te fotograferen, dus laat ik in plaats daarvan de foto’s zien die Sarah al gemaakt had toen zij aan het horloge werkte.
Foto’s Vintagewatchstuff
En dan zie je hier het resultaat van een geslaagd restauratie project aan mijn pols:
Tenslotte, het op een na laatste en laatste object in mijn verhaal over de cadeautjes van mijn Forum vrienden.
Het is een horloge èn een vulpen. Waarom die twee en waarom samen? Omdat ze bij elkaar horen. Het is een setje. Duidelijk gemaakt en bedoeld om cadeau te doen en dat is dan ook precies wat er uiteindelijk is gebeurd. Waarschijnlijk na enige tientallen jaren omzwervingen door voorraden, beurzen en markten vond Sarah het op een van haar rommelmarkt speurtochten en kreeg ik dit nooit gebruikte of gedragen setje van haar cadeau! Mint! Stickertje nog op het glas. Het betreft hier net als het hierbover getoonde geschenk eveneens het merk LIP.
Om het te fotograferen heb ik het tankje dan maar min of meer ontmaagd en het stickertje van het glas afgehaald. Het moest een keer gebeuren. Niet erg want ze gaat hier toch nooit meer weg. Wat de vulpen betreft: ik kan het niet helemaal zeker definiëren, maar gezien de Franse herkomst en de vormgeving en het model van de pen ben ik er vrijwel zeker van die ie afkomstig is uit de stal van Waterman France. Een van de betere en een van de oudste merken uit de vulpenwereld. Een bijzonder cadeau en een zeldzaam collectors item, dit setje, dat je zowel in het horlogewereldje als in het vulpenwereldje niet gauw nog eens zo zal tegen komen. Dank je wel Sarah voor het waarderen van mijn beide verzamel passies: De vulpennen èn de horloges. Het perfecte bruggetje.
Ik sluit deel 2 van mijn verhaal over de cadeautjes af met nog wat foto’s van het leuke setje met de LIP tank en bijbehorende vulpen.
Ik dank, wellicht ten overvloede, nog een keer jullie allemaal, goede gevers, en weet dat ik mede door jullie mooie bijdragen aan mijn collectie een blije verzamelaar ben!
Verder dank ik alle andere HF lezertjes weer voor het geduld om deze lange post te willen lezen en bekijken en hoop dat het jullie weer wat horloge- en zelfs ook een klein stukje vulpenplezier heeft mogen brengen.
Tot een volgend verhaaltje, met groeten, Lex