Dik tevreden met mijn black bay Blue, in ieder geval geen tussen stap om je voor te schamen
Hier spreekt een NIET ervaringsdeskundige in het Rolex segment.
Maar 1 ding weet ik wel : als je twijfelt over de aankoop van een Rolex, of een Tudor is de wens voor een Rolex te beperkt. Bij twijfel nooit oversteken. Als je iets wilt ga je ervoor.
De suggesties hier om een tussenstap te maken bij Tudor lijkt mij een verstandige, die BB is verdomde fraai. Ik ben zelf wel weg van die Bronze op nylon band, prachtig.
koop voor 2.5k een vintage date just. Dan heb je in ieder geval âeenâ Rolex. Verlies je amper op als je hem door flippert. Dan blijft er voor de slimme rekenaars onder ons nog 2.5-3.5k over Genoeg om bijvoorbeeld een blackbay van te kopen maar nu sla twee vliege in een klap
Mijn eerste horloge was een Rolex submariner. Dit omdat ik een Rolex submariner wilde hebben.
Ik zie er niet echt het nut van in om eerst goedkopere horloges van andere merken aan te schaffen als je eigenlijk een Rolex wil hebben.
Als je een doel hebt, moet je daar voor gaan. Tussen-doelen stellen is voor mensen die geen geduld hebben of nog heel ver van hun eigenlijke doel verwijderd zijn.
Even daargelaten dat onderweg andere horloges kopen je geld gaat kosten en je nog verder van je Rolex vandaan houden.
Kluis in je koffer
Niet mee eens! Het notoire flippergedrag van de WIS schrijf ik o.a. toe aan de wens om heel veel horloges te ervaren en je te laten verrassen door het aanbod dat langskomt. Dat aanbod mis je als je meteen voor je einddoel gaat.
We weten bijvoorbeeld allemaal dat @anon50762135EV over 65-75 jaar in het verzorgingstehuis wordt omringd door spontane vrouwen met daarbij een 5513 om de linker- en een JLC master control om de rechterpols. In de tussentijd ontdekt hij. Heel onwaarschijnlijk, maar misschien, als hij zich echt ontwikkelt, zelfs wel een tijdje een PAM.
Waarom niet chrono24 als keuzehulp gebruiken? Geeft vaak een redelijk overzicht van wat er zoal te koop is. Bijvoorbeeld met deze zoekopdracht.
Dat is geen horloge hobby beleven dat is gewoon een horloge kopen.
Waarom recht op je eindbestemming af als er onderweg zoveel moois te zien is? Meteen een Submariner kopen is voor ongeduldige fantasieloze mensen met geldingsdrang
Haha precies!
Als een echte WIS wil je toch niet 1 horloge bezitten?
Ik wilde toen graag een submariner hebben en die heb ik gekocht.
In de loop der jaren zijn er nog veel meer horloges geweest die ik wilde hebben en het merendeel heb ik daar ook van gekocht.
Maar horloges die ik toen al minder liever wilde hebben dan een submariner, heb ik ook na de aankoop van mân sub niet aangeschaft. Ik koop waar ik zeker van weet (of denk te zijn) dat ik het wil hebben, en niet wat wellicht een goedkoper alternatief kan zijn.
Waarom is dat geen hobby ervaren? Je doet net alsof een sub een haast onbetaalbaar einddoel is of zo. Ik had toen geld voor een sub en wilde een sub. Dan ga ik niet een squale kopen omdat ik anders, in mijn ogen, de beste duiker al direct in mijn bezit heb.
Ja dat is helder. Ken je de marshmallow test?
Na wat googelen wel
Maar ga je nou zeggen dat je geen sub hebt door zelfbeheersing ipv dat het een geld kwestie is?
Voor hetzelfde geldt ben je volgend jaar dood. Het leven is wat mij betreft te kort om de dingen niet te doen, of niet te kopen in dit geval, die je wil hebben als je dat kan.
Bingo. Nee bijna bingo. Ik vind het veel leuker om een beetje rond te koekeloeren in alle segmenten en overal van te genieten in plaats van al die leuke tussen segmenten over te slaan. Maar het is inderdaad een keuze, geen noodzaak. Want zoals je zegt. Geenszins onbetaalbaar. Paar maanden wat minder uit eten, een keertje minder op wintersport en hup daar heb je een Submariner.
Ik had die marshmallow test niet beter kunnen samenvatten.
Ok prima, ieder zân eigen manier.
Ik ben overigens vrij dicht bij de dood geweest, vandaar dat ik niet zo geloof in omwegen en tussendoelen
Oei. Ja dat kan dingen in ander perspectief zetten zo realiseer ik mij. Ook de verklaring voor je HF nick?
eensch: is de route vaak niet veel leuker dan de bestemming?
Het kopen van goedkopere alternatieven leidt in vrijwel alle gevallen tot cognitieve dissonantie (spijt na aankoop) en ook het âgoed pratenâ van die tussenstap. Ondertussen ben je nooit 100% tevreden over deze tussenstap en blijf je hunkeren naar âdie eneâ. Zeker als je die grail al kunt betalen. Go for it.
Aan de andere kant las ik ooit: âand Alexander wept, for he had no more worlds to conquerâ. Oftewel als je alle doelen hebt bereikt, blijft er niks meer te wensen over. Dat maakt het volgens mij dat de jacht naar je grail vaak leuker is dan het daadwerkelijk bezitten ervan. Niet altijd natuurlijk. Als je dan vervolgens je grail om de pols hebt, zal er zich toch wel weer een volgende grail aandienen. Bijvoorbeeld een Sub met goud en staal
Andere tegelspreuk die ik tegenkwam op dit forum: âhet bezit van de zaak is het einde van het vermaakâ.
Jeetje ik moet nu echt koffie hebben. Veel te filosofisch.
Bingo!
Ik zal ook maar even proberen serieus te reageren op dit topic.
Maar wat ik vooral niet snap aan de openingspost, er blijkt nergens dat TS ook echt een specifieke Rolex wilt (of ik lees het verkeerd). Hij wil een serieus horloge en daaraan wordt dan Rolex verbonden. Dus of je nu direct voor einddoel gaat of niet(en daarmee âhet spel uitspeeltâ ) . Volgens mij is er nog helemaal geen duidelijk einddoel. En in dat geval vind ik het sowieso onverstandig om nu een willekeurige Rolex te kopen.
Maar goed misschien kan ik me dit moeilijk inbeelden want heb zelf juist veel te veel specifieke modellen op mn whishlist.