Nieuw hoofdstuk in je leven = Nieuwe klokje om je pols (rapportage Nr. 04 – King Seiko SPB285)

Beste allemaal,

Het is weer héééééél lang geleden dat ik de laatste rapportage deed hierop forum sinds 2016.
In de gedurende tijd een relatie gekregen van wekelijks 450KM moest afleggen en daarna een gezin heeft gesticht.
Al en al veel leuks gebeurd ondertussen in mijn leven :blush: .

[achtergrond]
Ik ben vorige jaar vader ben geworden van een gezond mannetje.
Daarom wou ik al vanaf zijn geboorte een leuk klokje te halen voor deze gebeurtenis.
image

[intro]
Ik ben een beetje met dat no-date trend ingerold en ik draag laatste tijd veel horloges enkel zonder datum in te stellen.
Daarom wil ik graag een no-date dress/functionele watch die de volgende kenmerken hebben:

  1. Diameter: 35~39mm
  2. Wijzerplaats: simpel maar elegant
  3. Uurwerk: betrouwbaar en geen complicatie (no-date)
  4. Band: mooi eruit zien met zowel een metalen als een lederen band
  5. Merk: Tudor, King Seiko, Yema (shortlisted)

Mijn verzameling kent meerdere richtingen.
Deze zoektocht gaat om een praktisch klokje dat ik doordeweeks overdag(Ma~Do) te dragen op werk.
Mijn gail horloge in deze richting is de Rolex Explorer 36 - 124270, maar wil ik deze merk/model nog overlaten voor in het toekomst.
Daarom ben ik een shortlist beland van 3 kandidaten: Tudor BB36, King Seiko Re-edition; Yema Wristmaster LE(micro-rotor)

[algemeen / kiesronde]

Ik heb begin dit jaar helaas twee deals van de BB36 (bouwjaar 2022) gemist rond 2000eur.
Daarna zat ik meer aan de King Seiko en Yema Wristmaster LE te kijken.

De King Seiko was geen liefde op het 1st zicht, maar naar mate van het verdiepen de geschiedenis van Seiko, is mijn liefde aan deze merk en model verder gegroeid.

En die Limited Edition Wristmaster Traveller vind ik helemaal tof met dat micro-rotor en hetzelfde kleur tussen de wijzerplaats & binnenuurwerk.
Echter is de prijs van inmiddels 3500eur een pittige iets (althans 10% korting bij 1st aankoop).
https://www.kickstarter.com/projects/yemawatches/yema-wristmaster-micro-rotor-limited-edition
image

Want terug in Nov 2022 had Yema een kickstart voor dit project gestart en 2,5 miljoen binnen gehakt. Van de 1st groep backers betalen ze toen 1500~1800eur, daarom is IMO voor deze horloge een een betere commerciele prijs met 2500eur dan 3500eur. Echter dat naam “Limited Edition” hangt er altijd een prijskaart aan vast.
image

[De keuze => King Seiko SPB285]
Ik heb op een woensdagavond op Chrono24 te kijken naar de King Seiko Re-Edition. En ik kwam bij een Nederlandse Juwelier Schilder-Vlugt in Volendam te recht met leuke aanbod.
Ik herken deze juwelier van een Casio 5600 LE dat ik ooit van iemand via MP heb overgenomen, die met een leuke bericht achterlaat.
IMO is dit een heel persoonlijke Touch.

Meteen de volgende ochtend gebeld en kreeg Carlo aan de lijn over de King Seiko die ik in oog had.
Zeer duidelijke communicatie en heldere uitleg, was de keuze al gauw gemaakt om dit mooie klokje te nemen.
Helaas is er geen LE 110jr (SPB365) en Sunburst Deep Red (SPB287) beschikbaar, maar slechts een Zwart, Bruin en Silveren dial.

Hier wordt het, de Sunburst Cocoa – bruine wijzerplaats (SPB285).

[De set / Unboxing]
Alles is prima verpakt met een personlijke briefje, heeft Schilder-Vlugt zeer goed gedaan.
Echter heeft Seiko, zoals ik veel op internet gezien, heel praktisch keuze gemaakt met de verpakkingen: een compact reisetui ipv die grote doosjes enzo.

Het klokje ligt prima in een aparte vakje binnen reisetui, voelt het materiaal zeer fijn aan.
Verder wordt er een zetje tool bijgeleverd om de lengte metalen band zelf aan te passen.

[On-hand / Wristshot]
Ik vind deze Re-Edition van de KG van jaren 80 mooier in het echt dan op de foto’s.
Maar toch de poging doen om wat wristshots te maken.

Persoonlijk vind ik dat de lugs samen met de metalen band een perfect match is.
De metalen armband is super fijn, ziet er ook elegant uit.
Echter heb ik nog geen horloge gehad die met een zij geborsteld metaal finish.

Bedankt voor jullie tijd :blush: .

Ricky-Tick

Feb-2016=> De “Bezelwinder” en rapportage(Nr. 03): GB Enigma by Gianni Bulgari

Feb-2016=> Welke uurwerk is deze en mijn 2e aanwinstrapport: Raymond Weil Manual Vintage

Feb-2016=> Even voorstellen en mijn 1ste rapportage: EPOS 3355 Jump Hour (NOS)

68 likes

Gaaf horloge!:heart_eyes:

1 like

Schitterende variant van King Seiko !Veel plezier hiermee :+1:

1 like

bedankt, heb inmiddels half week genoten :facepunch:

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Veel plezier van dit mooie horloge!

1 like

Van harte! Mooie keuze

1 like

Mooi hoor! Gefeliciteerd :clinking_glasses:

1 like

dank dank allemaal, is maar weer leuk om mijn vreugde met jullie te delen :smiley: :smiley: :smiley:

1 like

Vanaf het eerste moment vond ik deze KS-serie mooi! Dus ik kan alleen maar zeggen: goede keuze en gefeliciteerd!

1 like

:blush: ikke op 2e moment pas, maar dan ook smoorverliefd ben geworden :blush:

2 likes

Altijd goed :blush:

1 like

Mooi, ook die verpakking. Je zult er vast veel plezier aan beleven.

1 like

Een erg fraai horloge deze King Seiko, leuke NA topic, gefeliciteerd met beide😀 en veel plezier samen gewenst!

1 like

Prachtig horloge !!

Ik kom al een paar jaar bij deze juwelier.
Altijd super service en hele aardige mensen.

Hoe nauwkeurig is het uurwerk van dit horloge? Deze uitvoering van de King Seiko staat ook op mijn lijstje maar ik hoor veel geluiden over het uurwerk. Zo vertellen meerdere reviews dat de afwijking -10/+15 seconden per dag bedraagt…

Hoe is uw ervaring met dit horloge qua nauwkeurigheid van het uurwerk?

Wauw deze is erg fraai! Goede keuze denk ik!

1 like

:+1: :+1: :+1:

1 like

Ik heb nog niet serieuze getest, maar met oog testen was het ong. -5/+8, best well acceptable als ik vergelijk met mijn Chronomat met Valjoux -10/+15. Wel heb ik een Ebel 1911 echt de -5/+5 haalde.

Ook zag een youtube video review die rond -10/+5 krijgt, dus voor nu is het so far so good.

Ik hou het in de gaten de komende dagen, iig tot donderdag :smiley::+1:

Ja, dat heb ik ook hetzelfde ervaard.
Een echte aanrader.