Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een nieuw horloge, voor mijn moeder.
Mijn zus en ik hebben, een jaar of twintig geleden, voor haar een Tissot horloge gekocht. Ik kan er nu even geen plaatje van vinden. Maar het is, vind ik nog steeds, een elegant en onderscheidend model, dat ze sindsdien met veel plezier dagelijks heeft gedragen. Helaas liep het de laatste tijd wat achter (batterij is niet heel lang geleden vervangen) én is vandaag de kroon afgebroken. Het is dus even de vraag of het horloge nog gerepareerd kan worden.
Dus, maar eens rondkijken, naar een mooi en beetje praktisch horloge, voor een nette dame, op leeftijd. Ik riep meteen: Cartier Tank Solar, natuurlijk!
Maar dat vindt ze veel te gek. Tja, ze heeft de oorlog meegemaakt en vindt dat (dus) veel te overdadig. Maar goed, wat dan wel? We kwamen tot de volgende wensen m.b.t. de specs:
stijlvol/elegant;
solar quartz (want lekker praktisch);
sowieso nieuw;
voorkeur voor stalen band;
liefst in ieder geval spatwaterdicht;
prijsklasse tot zo’n 500ish;
te koop bij een AD in de regio Haarlem (want dan mogelijkheid te passen, zonder wereldreis);
geen mode- of plakmerk.
Ik heb tot nu toe dit gezien.
Seiko SUP465. Maar de steentjes zijn misschien een beetje ‘too much’.
Citizen EW5590-62A. Dit lijkt verreweg de beste optie. Enige waar ik over twijfel is de kroon. Die is heel bescheiden van formaat en daardoor mogelijk moeilijk te bedienen. Dit was ook altijd een (de enige) ergernis, bij de huidige Tissot. Aan de andere kant, het gaat natuurlijk om slechts twee keer per jaar tijd verzetten, bij deze no-date solar.
Het hoeft overigens geen tank-shape horloge te zijn, hoor.
Ik heb ook al even bij Junghans gekeken. Maar daar vind ik geen horloge dat aan de voorwaarden voldoet. Zelfde geldt eigenlijk voor alle Zwitserse merken die ik kan bedenken.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Wie heeft er nog een briljante ingeving?
Alvast bedankt voor het meedenken!
De Seiko SWR053P1 lijkt me een geschikte kandidaat. Dit is de hommage van de Cartier Tank. Mijn vriendin heeft deze in het goud. Echt een prachtig horloge!
Dat verdient ze zeker! En dat zou ik ook graag doen. Maar ik weet gewoon dat ze liever iets nieuws, degelijks, zorgeloos en niet te duurs wil dragen. Dus dan zou ik het haar geven alleen omdat ík dat zo leuk vind. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Geloof mij Ed, het hoeft echt niet altijd duur te zijn en je moeder weet wat armoe is dus ik begrijp haar standpunt wel.
Maar wat vind je van deze Citizen EW5600-87D horloge dames Eco-Drive Elegance, die tikt alle boxen van je moeder aan en lekker in het zonnetje en hij blijft langer dan 2 jaar lopen.
Ik denk ook dat je bij Citizen uit komt, de Round collectie heeft veel wat je boxes tikt denk ik. Sommigen zelfs met cabochon, zodat je toch je Cartier vibe hebt.
Ik heb de 27mm versie op leer, maar er zijn ook 20 en 23mm modellen, zowel op leer als staal, met of zonder gekleurde wijzerplaat, en quartz, voor 1600.