Ik maak niet vaak NA topics meer aan maar deze wilde ik wel even delen, vooral omdat ik positief verrast ben over de kwaliteit, en hoeveel waar voor je geld deze leuke handopwinder biedt.
Om dit uit de weg te hebben: Guilberlin is een van de fantasie-merk van de Chinese Merkur-group. In het boekje wat erbij zat staat dat het merk in 1993 is opgericht door ene mr. Guilbert. Doe met deze informatie wat je wil, ik moest er vooral hartelijk om lachen. Wat ik belangrijker vindt ik dat dit horloge voor zover ik kan vinden géén ‘homage’ is. Er zijn héél veel horlogemerken die een dergelijk klassiek horloge met een zalmkleurige plaat en kleine seconde gemaakt hebben, van Longines en Omega tot Baltic en Farer.
Het horloge werd geleverd in een mooi reisetui, met een poetsdoek en twee banden (zwart leer en grijs epsom). Ik heb 'm op een grijze suede band gezet, die ik erg mooi vind staan i.c.m. de kleur van de wijzerplaat.
Afhankelijk hoe het licht erop valt kleurt de plaat van zalmroze naar koraal-oranje, met een licht-koperen ondertoon. De ring waar de cijfers in staan heeft een licht concentrisch patroon, de subdial voor de kleine seconde heeft meer uitgesproken ‘groeven’, die spelen met het licht.De ‘stepped’ kast heeft een fijne afmeting (38 mm) en is met een kleine 10 mm mooi slank.
Zowel de kast en de plaat doen me erg denken aan de Baltic HMS die ik vorig jaar kocht. De afwerking van de Guilberlin is iets minder uitgesproken, maar het ontloopt elkaar niet veel.
Het is echt een leuk horloge. Het zou nog leuker zijn als er saffierglas op zou zitten, het uurwerk zou ‘hacken’ en het iets accurater zou lopen (+17 gem.) maar voor nog geen 100 euro hoor je mij zeker niet klagen.