Nieuwe aanwinst met vele aspecten, een ‘novelle’ in 8 hoofdstukken

Het 2e weekeinde van het nieuwe jaar 2021 is al weer bijna voorbij. Een koude en wat druilerige zondag in Coronatijd. Oom Donald houdt voorlopig even zijn snuit, de Derde Wereldoorlog is nog niet begonnen. Er komt geen bezoek. De kroegen zijn dicht. Een mooi moment om eens een lekker lang verhaal te schrijven.
Voor wie daar niet van houdt: beperk je tot de plaatjes of sla deze post gewoon over. Voor wie wel zin heeft om te lezen: veel plezier.

Hoofdstuk 1
Nieuwe aanwinst

Als ik een ‘nieuw’ horloge gescoord heb wil ik daar meestal wel een verhaaltje op het forum over schrijven. Maar soms is het lastig waar dat dan over moet gaan. Er zijn vele onderwerpen en thema’s op het forum om over te posten.
Soms wandelt er een horloge mijn verzameling binnen waar zoveel aspecten aan zitten dat ik niet meteen zo goed weet bij welk thema ik het onder zou moeten brengen.
Zo ook bij deze twee horloges.
Ik heb een checklist gemaakt om te laten zien hoe lastig het is om het onderwerp voor de titel te bepalen. Over elk aspect is wel eens eerder of vaker iets gepost. Ik heb besloten om in dit geval dan maar alles tegelijk aan bod te laten komen.

1- Een Nieuwe Aanwinst - Check
2- Post NL Waar blijft mijn pakje? - Check
3- Ouwe Russen - Check
4- Vintage - Check
5- Vierkant - Check
6- Een bijzonder cijferfont - Check
7- De enige op HF (waarschijnlijk) - Check
8- Zelf bandjes maken - Check

Hoofdstuk 2
Post NL. Waar blijft mijn pakje?

Al bijna twee maanden geleden kwam ik op eBay een tweetal leuke Pobeda horloges tegen van een verkoper uit Rusland, waar ik al eens eerder wat van had gekocht. Je kunt met hem ook een beetje over de prijs onderhandelen, dus uiteindelijk kon ik ze voor een lief prijsje, met gecombineerde verzendkosten voor de twee items van hem kopen. Dat ging heel vlot, gelijk betaald met Paypal en de volgende dag kwam er gelijk bericht: ‘Your Item has been shipped’.
Het bericht was tevens voorzien van een T&T barcode, een shipping date (16-11-2020) en de mededeling: “Estimated delivery: Monday, December 14, 2020”.
Dat is een stevige levertijd, maar alla, Corona!


Dat is en rare poststempeldatum, maar misschien ging de instelling van het stempeltje niet verder dan 2013?..

Met de Russische Track&Trace code is het verloop van de zending goed te volgen.
1 december 8:24 am: Processing in The Netherlands. Ha, dat schiet op!
4 december 9:52 am: Handed over to the customs. Ok, 3 dagen. Niet snel, maar dat kan…
4 december 10:10am:Processing in the Netherlands. Dat is snel! Alweer door bij PostNL.
Maar dan blijft het stil…. Een hele maand. Tot:
4 januari 5:33pm: Handed over for delivery within the Netherlands.
Hè? Het was toch al door naar PostNL?
4 januari 5:34pm: Arrived at the local distribution center.
4 januari 5:35pm: Departed from local distribution center.
4 januari 3:36pm: Ready for pick up at delivery place.
Nou, nou, er gebeurt nu toch heel wat! In 3 minuten?
En vervolgens: NIETS! Track&Trace zegt: Out for delivery, Estimated delivery: Tue, Mar 23.
PARDON? 23 maart? Toch maar eens informeren bij post NL. Dat werkt dus niet.
Een Chatbot, genaamd Bart. WTF?
Bart: “De opgegeven code is bij ons niet bekend. Informeert u bij de afzender”. en dan:
“Voor informatie of een klacht mag u ons ook een HANDGESCHREVEN brief sturen”
Dat staat er echt!
Bij nog nader onderzoek komt een nieuwe smoes via de automatische chatrobot:
Robot Bart: “Om uw pakket te traceren heb ik een NL barcode nodig, die is niet opgegeven”.
Dat klopt, want die heb ik ook niet gekregen. Dan komt de ultieme smoes:
“Wij kunnen geen NL barcode uitgeven want de door u opgegeven code is bij ons niet bekend, met sommige landen is er geen koppeling op ons T&T systeem. Wij kunnen dus niet zien of het pakje bij ons ontvangen is. Neemt u contact op met de leverancier".
Hoe kom ik dan aan een NL trackingcode?
Bart de alwetende Chatrobot van PostNL zegt: "Helaas kan ik verder niets voor u doen. Heb ik u goed geholpen?”
Kan ik op een andere manier contact opnemen?
Bart “Als u direct contact wil kunt u ons een klacht sturen middels een handgeschreven…… Grrr*^$$&%(&% blablabla grrrrr”
NEE!!! !@#$%%^&(_!!!

Enfin, eigenlijk had ik de moed al opgegeven, maar dan:
Vrijdag 8 januari, ca. 17.00. Plof! Pakje op de mat. Uit Rusland…
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar hier zijn ze dan.
Als er nog iemand is die Russiesche postzegels spaart; laat maar weten…

Hoofdstuk 3
Ouwe Russen

2 Pobeda horloges, verkocht en verzonden vanuit Ulyanovsk, Rusland.
De verkoper had ze netjes verpakt in veel bubbels en verraste mij bij het uitpakken met 2 met plastic en tape op het horloge vastgemaakte nikkelzilveren Lenin herdenkingsmunten. Ter bescherming van het horloge of gewoon een aardig extra cadeautje? Geen idee, maar ik heb met eerdere vintage Russische horloges ook wel eens muntjes meegestuurd gekregen. Misschien is het gewoon een leuke traditie maar het kan ook zijn dat hij het gedaan heeft om me er aan te herinneren dat Ulyanovsk de geboorteplaats was van… Kameraad Vladimir Lenin, geboren Ulyanov, de officiële familienaam van Lenin. De stad heette ooit Simbirsk, maar is na Lenins dood in 1924 hernoemd naar zijn familienaam. Sinds die tijd heet de stad Ulyanovsk.

Meer over de herkomstplaats van deze 2 oude Russen hier onder:

Hoofdstuk 4
Vintage

Het leuke van het verzamelen van Ouwe Russen is dat het je in de gelegenheid stelt om voor een meestal zeer bescheiden budget een interessante verzameling vintage horloges op te bouwen. Ik ken weinig andere bronnen waar zo’n groot aanbod is aan met name uiterlijke variatie van een op zich redelijk te overzien aantal fabricaten, gecombineerd met vaak zeer betaalbare prijzen. Er is bij Russische horloges natuurlijk ook, net als bij alle vintage horloges uit Zwitserland of andere delen van de wereld, veel kaf onder het koren, maar met kritisch selecteren en accepteren van af en toe een flinke misser kun je met vintage Russische horloges een hoop plezier beleven met een klein budget en vaak levert dat dan ook nog een goed draagbaar conversation piece op.

Technisch vind ik Russische horloges ook interessant omdat er een relatief beperkt aantal calibers bij gebruikt zijn, met een overzichtelijk en redelijk goed gedocumenteerd aantal varianten per merk. Zoals zo vaak is ook hier is de site van de wijze Dr. Ranfft zeer nuttig en vrijwel onmisbaar bij het identificeren van de gebruikte calibers. Omdat er zo ontzettend veel van die Russische horloges in omloop zijn is het meestal niet al te ingewikkeld om een defect exemplaar weer aan de praat te krijgen; mede omdat ook hier op het Forum meestal wel een horlogemaker te vinden is die dergelijke niet al te gecompliceerde uurwerkjes kan repareren of een service beurt kan geven.

Ook de Pobeda’s in dit verhaal zijn duidelijk vintage. Zie hierboven de horloges zoals ze bij mij binnenkwamen.

Om een idee te krijgen van de leeftijd is het nodig om even aan de binnenkant te kijken. Gelukkig gaan ze door de eenvoudige klikdekseltjes met behulp van het trouwe Victorinox mesje makkelijk open.
Bij de vierhoekige aan de linkerkant staat onder de balans: ‘Zim 2602’ en bij de ronde Pobeda staat links van de balans op de brug ‘2603’.

2602 en 2603, beide uurwerken zijn vrijwel identiek.
Dat is niet zo vreemd, want het 2602/03 uurwerk is een van de meest geproduceerde werkpaardjes in de Russische horloge industrie.

Ranfft geeft daar een duidelijke uitleg over bij de specificaties en de opmerkingen over het Raketa 2602 kaliber:


De 260X familie werd volgens dit overzicht in meerdere fabrieken gemaakt en zowel voor Pobeda, Slava, Raketa, Vostok en Zim horloges toegepast.

De wijze Herr Doctor geeft 1955 als eerste productie jaar met de opmerking dat het kroonwiel twee schroeven heeft tot 1959, daarna één schroef. Het voorbeeld van Ranfft laat een uurwerk zien uit de eerste periode met twee schroefjes. Mijn uurwerkjes hebben één schroef op het kroonwiel en moeten dus van of na 1959 zijn. Ik hou het maar op begin jaren ’60. En 60 jaar oud is vintage genoeg!

Hoofdstuk 5
Vierkant

Een paar weken geleden maakte ik een postje op het forum over mijn vierkante horloges. Althans, wat min of meer voor vierkant door kon gaan. Tenslotte zijn veruit de meeste horloge rond (met 4 pootjes), zo ook deze…

Hoekige horloges zijn toch altijd een beetje meer apart van vormgeving. Er zijn er wel aardig wat van, maar beslist in de minderheid en altijd een opvallende verschijning als het om het design gaat. Een van de twee klokje in deze NA bespreking mag ook duidelijk vierkant genoemd worden met de duidelijk hoekige kast en het zeker niet ronde glas en wijzerplaat.

Als zodanig had ik deze dus ook in onderstaand draadje als aanvulling kunnen posten, net als vele HF leden, tot mijn grote plezier overigens, daarna ook hebben gedaan.
Wie al die vierhoekige pracht nog eens wil zien (of nog niet heeft gezien) kijkt hier:

En daarmee is dit hoofdstuk in deze post dan ook weer klaar.

Hoofdstuk 6
Een bijzonder cijferfont

Een aspect bij het design van horloges dat eveneens tot mijn plezier regelmatig aandacht krijgt op het forum, met name in het vintage gedeelte, is het gebruik van aparte, originele, bijzondere of stijlvolle fonts voor de cijfer lay out.

De hier getoonde Pobeda uit Ulyanovsk aan de Wolga heeft wat mij betreft een zeer bijzonder art deco stijl cijferfont dat ik nog niet eerder op een horloge heb gezien. Daarnaast vind ik de grap om de ene diagonale helft van de plaat donkergrijs en de andere helft lichtgrijs te maken heel geslaagd, temeer daar de kleur van de cijfers daarbij meegaat in het contrast: goudkleurig voor het donkere - en zwart in het lichtgrijze deel. Day & Night?

De cijfertjes op het ronde horloge zijn niet zo spectaculair, maar wel mooi met de open 6 en 9 en de krullerige 12 en 3. Het goudkleurig hamerslag effect op de wijzerplaat combineert mooi met de opgelegde metalen markers en cijfers.

Hoofdstuk 7
De enige op HF

In de maand juli van het vorige jaar startte Chris alias @The_Don een van de leukste topics ooit:

Al snel verschenen de prachtigste horloges, waarvan vele inderdaad unieke exemplaren. Ook al snel ontwikkelde het draadje zich tot een soort wedstrijd: wie de meeste voor het Forum unieke horloges uit zijn of haar eigen collectie kon laten zien. Daar kon je dan punten mee verdienen en degene met het hoogste aantal punten won, what else?, een horloge!

Tot mijn eigen verbazing bleek ik veel meer ‘unieke’ klokjes te bezitten dan ik zelf had gedacht en nog meer tot mijn verwondering eindigde ik, toen de inzend termijn was afgelopen, als eerste met 67 horloges die niemand anders ooit tevoren op HF had getoond. Daar zat natuurlijk ook een hoop ,zeg maar, ‘bagger’ bij maar ja, ze waren wèl uniek! Voor HF dan. Dikke pret! Mijn 1e plaats werd, zoals door Chris toegezegd, beloond met een prijs. Chris stuurde mij een leuk skeleton horloge, speciaal voor mij verpakt in een gepersonaliseerd houten doosje. Ik heb Chris er al persoonlijk voor bedankt maar hier dan nog maar eens in het openbaar: dank Chris voor het leuke cadeautje en vooral voor de leukste topic van 2020!

Echter, als er nu weer zo’n wedstrijdje zou komen, maar (maar dan voor Vintage horloges) zijn mijn 2 NA-tjes uit Rusland beslist kandidaat. Ik denk niet dat ik deze ooit eerder op HF ben tegengekomen.

Hoofdstuk 8
Zelf bandjes maken

De 2 Russen kwamen tot mij als, zoals dat heet ‘Head Only’. Dus zonder bandjes. Dat vond ik niet erg, heel vaak zijn de bandjes op de oude klokjes die ik verwerf toch al rijp voor de kliko - om over vies maar niet te spreken.

Aanvankelijk heb ik ze voorzien van twee ‘old stock’ bandjes die ik nog had liggen. De bandaanzet van beiden is 18mm en dat is nogal standaard. Maar die twee standaard bandjes bevielen me toch niet zo dus ik besloot er twee nieuwe leren bandjes voor te maken. Voor de ronde Pobeda koos ik een stukje glanzend roodbruin tuigleer. De uitvoering heb ik, gezien de nogal sprekende metallic wijzerplaat, zo sober mogelijk heb gehouden. Recht en ongestikt.

Voor het vierhoekige horloge met zijn artistieke ‘Night & Day’ wijzerplaat vond ik het wat moeilijker om er iets bij te vinden. Zwart vond ik te saai en iets gekleurds vond ik niet bij de wijzerplaat passen. Het moest iets zijn wat de vorm en kleur van het horloge ondersteunde en niet zou overstemmen. Uiteindelijk koos ik voor een stukje midden-grijs glanzend lakleer, dat ik nog had liggen. Afgewerkt met een vrij dikke eveneens grijze gevlochten stikdraad om het bandje wat extra cachet te geven. Of het goed gelukt is mogen jullie beoordelen. Hieronder nog 2 laatste foto’s van de twee klokjes aan de pols nadat ze zijn opgepoetst en van hun nieuwe respectievelijk bruine en grijze band voorzien.

Hiermee is mijn overzicht van 2 nieuw verworven horloges in mijn collectie tot een einde gekomen, ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen vermaken met het combineren van de diverse aspecten waar je het over kunt hebben bij een oud klokkie.

En dan maar weer, zoals altijd: Dank voor het lezen en kijken,

Lex

55 likes

Super verhaal en horloges

1 like

Wat een verhaal :grin::grin::grin: maar leuk om te lezen en wat een mooie aanwinsten !

1 like

Heerlijk leesvoer :+1:. Leuk dat je je eigen banden hebt gemaakt. Ze passen goed bij de horloges.
Herken het verhaal mbt verzending. Mijn pakket uit Rusland deed er ook anderhalve maand over. :face_with_monocle:. Iets wat we tegenwoordig niet meer gewend zijn.

2 likes

Leuk verhaal weer en aparte horloges. Die tweekleurige wijzerplaat met “meekleurende” cijfers heb ik nog niet eerder gezien, heel apart!

1 like

Mooie post, met plezier gelezen!

1 like

Dank voor het schrijven ik heb het met veel plezier gelezen.
De banden zijn geslaagd en goedgekeurd :grinning:
Veel draagplezier van de nieuwe aanwinsten :+1:

1 like

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Prachtig horloge. Doe me een PB als je er vanaf wilt, want ik zou benieuwd zijn naar je prijs. Echt heel tof en quirky.

Dank voor het schrijven. Geinige horloges, tof verhaal, leuke achtergrond. Ja jebu leninu!

1 like

Leuk verhaal weer Lex. Mijn favoriet is de Night and Day en het gekozen bandje past er perfect bij.

1 like

Wat een heerlijke post! Dank voor de vermakelijke verhalen! :+1:

:+1::kissing_heart:

1 like

Die met die hamerslag wijzerplaat is wel apart zeg :ok_hand:t2:
Heel veel draagplezier gewenst :+1:t2:

1 like

Prima leesvoer weer, complimenten. Leuk om te lezen :clap: Twee bijzondere aanwinsten. Ik vind vooral de vierkante erg leuk.

1 like

Mooi verhaal! Met plezier gelezen.

1 like

Vertaling?

Mooi verhaal, heb het erg laat gelezen, maar dan kan ik nu rustig gaan slapen en morgen m’n Russische uurwerkje (Molnija) weer eens opwinden!

1 like

Doe maar niet…:joy:

1 like