Ik kwam jaren geleden, denk ergens in 2014, op de site van Christopher Ward terecht toen ik bij wat googelen de fraaie blauwe Limited CW C9 Harrison tegenkwam; die bleek allang uitverkocht, maar de C60 Trident die ik op de site tegenkwam trok mijn aandacht. Dat was toen nog de Mk1 met ronde lumedots en “seamaster golfjes" op de wijzerplaat:
Maar ik was niet zeker van mijn zaak en de prijs was me toch net te hoog om hem maar op de gok te kopen
Met regelmaat ging ik toch weer eens kijken en de Mk1 werd opgevolgd door de Mk2. De ronde lumedots werden vervangen door rechte indexen en de datum schoof naar 3 uur wat in mijn ogen een grote verbetering was. Maar de twijfels waren er nog steeds. De zwarte was fraai maar ik houd niet zo van zwart, en het blauw van de blauwe kon me (op foto’s in elk geval) niet overtuigen. Wel regelmatig in de sale met m’n vinger boven de “koop dan" knop gehangen, maar uiteindelijk elke keer toch weer niet gedaan
Toen kwam de mid-life update van de Mk2 en werd het felle blauw vervangen door wat chiquer donkerder blauw en was mijn aandacht opnieuw gewekt. Maar de Tissot verzamelwoede was inmiddels wel zo toegeslagen dat CW daar niet zo makkelijk tussen kwam. Telkens was er wel een Tissot die het beschikbare budget opeiste
Ook wel eens zitten kijken naar tweedehands exemplaren, maar het aanbod was beperkt, en het prijsverschil met een nieuwe te gering om me over de streep te trekken.
Intussen maakte de Mk3 z’n opwachting. De door velen verafschuwde “uienwijzer" maakte plaats voor een dikke pijl en de golfjes maakten plaats voor een gladde hoogglanzende wijzerplaat. Opnieuw twijfel, nog steeds een mooi horloge, maar net een tikkeltje minde “chique” dan de Mk2 en dat miste ik wel een beetje Voor wie het niet meer weet; hier een vergelijk van de versies van de C60 Trident:
https://www.youtube.com/watch?v=x1vElMNLiaU
Maar met de introductie van de C60 Apex limited in 2019 laaide de verliefdheid weer op, wat een gaaf ding
Maar wel meteen een domper, meer dan 4k voor een horloge was (en is) voor mij een brug te ver. Gelukkig kwam vrij snel daarna de C60 Elite met een aantal van de fraaie oranje details van de Apex. Mooi alternatief voor de Apex,al is hij nog steeds wel flink duurder dan de “normale".
Bij elke sale weer met m’n vinger boven de knop, maar opnieuw twijfel; moest ik nu gaan voor de Elite of toch de normale. Voordeel van de normale zijn de beschikbare 38 en 40 mm versies, die toch wat beter bij mijn beperkte polsmaat van 16 cm passen dan de 42 mm Elite. Maar omdat ik eigenlijk verliefd was op de Elite toch het winkelmandje maar weer leeggegooid en uitgelogd.
Tot half juli ineens de mail van de SummerTime specials sale in de mailbox plofte met flinke korting op een nieuwe Elite. Nog steeds een flink bedrag om er zomaar bij te gooien maar ik had ineens een briljant idee, ik ga flipperen!
Veel mensen zal dat misschien wat vreemd in de oren klinken, maar ik verkoop zelden iets, dus voor mij is dat nogal een mind change. Maar de tijd was er rijp voor omdat de collectie inmiddels zo gegroeid was dat ik me de laatste tijd begon te irriteren aan het toenemende aantal horloges in de collectie waar ik op uitgekeken ben.
En zo kon het dus gebeuren dat de C60 Elite in het winkelmandje bleef en er doorgeklikt werd naar afrekenen. Uiteraard was er nog wel wat te twijfelen, moest ik nou voor de versie met bracelet gaan of de hybride band? Maar die keuze was snel gemaakt, op de blauw-oranje band vind ik het geheel fraaier en die is bovendien 300 Euro goedkoper
Helaas was precies de versie die ik gekozen had niet op voorraad dus bij het afrekenen kreeg ik een geschatte levertijd van drie maanden
Dat bleek gelukkig een nogal pessimistische schatting, het werden uiteindelijk 12 dagen
Eerst maar even een “unboxing”
Bovenin de doos natuurlijk de factuur maar ook het chronometercertificaat. Helaas is die net een fractie breder dan de horlogebox waardoor het certificaat een beetje geknikt is, slordigheidje
Mooi afgewerkte box die je moet openschuiven; wordt dicht gehouden met magneetjes, niet de eerste keuze waar je aan denkt bij een mechanisch horloge, maar de magneetjes zitten vrij ver bij het uurwerk vandaan dus zal niet echt een probleem zijn.
Na het eruit pakken van de handleiding, garantiekaart en mooie ingepakte poetsdoek komt het horloge tevoorschijn. Even de adem inhouden, gaat het WOW zijn of niet…
Eerst nog even folie pulken, en dan…
Binnenshuis oogt het blauw wat groenig; maar zodra je meer daglicht hebt wordt het blauwer. Al wordt het nooit knalblauw. In de zon is de kleur echt prachtig.
Ik koop niet zo vaak een nieuw horloge, dus deze gelegenheid maar even aangrijpen om een kleine review te schrijven.
Eerst maar beginnen met wat specificaties:
Kastmateriaal: Titanium Grade 2
Bezel: Titanium met keramische inlay en gelumede cijfers en markeringen
Diameter: 42mm
Kasthoogte: 15.4mm
Lug-to-Lug: 49.3mm
Lugwijdte: 22 mm
Gewicht Head only: 77g
Gewicht met hybride band: 102g
Water Resistance100 ATM (1000m)
Automatische Helium escape valve
Uurwerk Sellita SW220 Chronometer
Timing Toleranties -4/+6 sec p/dag
Lume: Super-LumiNova® Grade X1 GL C1
Bijzonderheid aan deze Elite is toch wel de mate van waterdichtheid; 100 atm / 1000 m is redelijk uniek, zeker met een zichtbodem en in deze prijsklasse. Overigens is de toegevoegde waarde daarvan voor mij niet groot; ik heb een hekel aan water en nog nooit de behoefte gevoeld om met een horloge om het water in te duiken
Het horloge voelt vrij licht aan, niet geschikt dus voor mensen die perse een klomp staal aan de pols willen voelen. Ik heb zelf die behoefte niet, lichtgewicht is voor mij perfect. Dikte is behoorlijk maar door het beperkte gewicht blijft het horloge goed op z’n plek, veel beter dan bijvoorbeeld mijn PRS516 chrono automaat, terwijl die niet zo heel veel dikker is.
Kast
Fraaie gefacetteerde kast met een combinatie van geborstelde en gepolijste vlakken. Door de getrapte zijkanten en aflopende bezel oogt de kast redelijk subtiel vanaf de zijkanten. Kleur is duidelijk donkerder dan staal, echt een typische titaniumkleur, maar het past prachtig bij het blauw en oranje. Fraaie afwerking, enige slordigheidje dat ik zou gauw kon vinden is dat de tekst op de helium valve net niet helemaal recht staat
Schroefkroon uiteraard voorzien van het blokjeslogo:
Bezel
120 click bezel, bediening voelt stevig aan en zonder speling. Al moet ik zeggen dat ik hier weinig vergelijkingsmateriaal heb, dit is mijn eerste duikhorloge.
Wijzerplaat en wijzers
Fraaie hoogglans wijzerplaat. Het “blokjeslogo” is iets verhoogd en gematteerd, maar een geheel met de wijzerplaat. Wijzers hebben een aparte combinatie van een geborstelde strook in het midden en gepolijste randen. Aan de punt van de urenwijzer oogt dat wat apart, alsof ze een stukje zijn vergeten te polijsten. Markers zijn volledig geborsteld en hebben een uitsparing waarin de lume aangebracht is. Doordat de uiteinden van de uitsparing open zijn is het uiteinde van de lume wat ongedefinieerd, maar dat valt alleen op macro foto’s op.
Dag-datum op een duiker is niet de meest geziene combinatie maar het maakt de wijzerplaat wel mooi in evenwicht met de links geplaatste merknaam. Er is al een hoop commentaar geweest op de CW logo’s en plaatsing ervan, ga ik even niks aan toevoegen.
Lume
Ze vermelden trots dat het horloge voorzien is van Super-LumiNova® Grade X1 GL C1. Zegt mij weinig maar dit is wel het horloge met veruit de beste lume die ik ooit gehad heb. Flinke bak licht als je van licht naar donker loopt. Overigens geldt ook hier: ik heb nooit een duiker gehad, dus echt vergelijken kan ik het niet.
Ook alle cijfers en markers in de bezel zijn voorzien van lume, zelfs de oranje details op de bezel; al zijn die wel minder fel dan de wit/groene lume.
Band
Combinatie van oranje rubber met geweven Cordura bovenkant. Redelijk soepele band, dus geen geknel aan de zijkanten van de pols. Iets waar ik vrij gauw last van heb omdat door mijn beperkte polsmaat de band over het algemeen vanaf de horlogekast ongeveer recht naar beneden loopt.
Fraai afgewerkte Titanium gesp met gefreesd logo; leuk detail
Band is vrij lang, ik gebruik gaatje 3 van de 11 (bij 16 cm pols). Gevolg is wel dat het uiteinde nogal prominent in beeld is aan de buitenkant van de pols.
Uurwerk
Een bekende natuurlijk, De Sellita SW220, in dit geval met chronometer certificaat. Gangreserve van 38 uur is naar huidige maatstaven niet heel schokkend natuurlijk, maar voordeel is wel de lekkere zwevende wijzer door de ouderwetse 28800 bhp rate, in tegenstelling to de eta powermatic uurwerken die teruggeschroefd zijn naar 21600 bph.
Alle zichtbare vlakken van het uurwerk zijn mooi afgewerkt met sunray finishing en het midden van de rotor is voorzien van CW blokjes. Niet vreselijk spectaculair maar smaakvol genoeg om het zichtvenster te rechtvaardigen.
Conclusie: genieten; wat een prachtig horloge, het was het wachten meer dan waard. Toch nog een klein twijfelpuntje: moet ik nou het tweede of derde gaatje van de band gebruiken?
Had ik wel genoeg foto’s geplaatst? Na ja, nog maar een paar dan
Allemaal bedankt voor het kijken