Nieuwe aanwinst: Nomos Lambda 960.S3
Beste forumleden,
Met trots wil ik mijn nieuwste horloge met jullie delen: de Nomos Lambda 960.S3. Dit is een bijzonder model binnen de Nomos-collectie en een van de weinige Lambdas uitgevoerd in roestvrij staal. Deze is in een gelimiteerde serie van 175 stuks gemaakt ter viering van 175 jaar horlogerie in Glashütte. Hieronder deel ik graag mijn eerste indrukken en de details die dit horloge zo speciaal maken.
Design en specificaties
De Lambda 960.S3 heeft een diameter van 40,5 mm en is uitgevoerd in gepolijst roestvrij staal, wat het voor mij een moderne en frisse uitstraling geeft… Het slanke profiel van 8,9 mm zorgt ervoor dat het horloge comfortabel en subtiel om de pols zit.
Wat direct opvalt, is de diepblauwe wijzerplaat van koud emaille. Deze techniek zorgt voor een intens glanzende en levendige kleur die varieert afhankelijk van de lichtinval. De emaillelaag geeft de wijzerplaat een uitzonderlijke diepte en een bijna vloeibare textuur, waardoor het horloge voor mij een extra dimensie van luxe en verfijning krijgt. Het strakke en cleane Bauhaus ontwerp ga ik heel goed op. En dat de power reserve van 84 uur zo groot in de etalage is gezet, is misschien niet voor iedereen, maar ik vind dat dus wel weer een leuke kwinkslag waar ik van geniet.
Belangrijke specificaties:
- Materiaal kast: Gepolijst roestvrij staal.
- Diameter: 40,5 mm.
- Hoogte: 8,9 mm.
- Glas: Saffierglas, dubbelzijdig ontspiegeld.
- Wijzerplaat: Diepblauw koud emaille.
- Band: Horween Shell Cordovan, bekend om zijn duurzaamheid en luxe uitstraling.
Het uurwerk: DUW 1001
Wat de Lambda 960.S3 écht onderscheidt, is het in-house kaliber DUW 1001. Hoewel het horloge aan de buitenkant al indrukwekkend is, laat de zichtbodem pas echt zien hoe bijzonder dit uurwerk is.
Afwerkingsdetails:
- Met de hand bewerkte bruggen: Het uurwerk beschikt over een 3/4-platine, een klassiek kenmerk van Glashütter uurwerken, met opvallende Glashütter strepen.
- Balansbrug: Deze is met de hand gegraveerd met de woorden “Mit Liebe in Glashütte gefertigt” (Met liefde in Glashütte gemaakt), wat de ambachtelijke oorsprong benadrukt.
- Goudchatons: Elk lager is geplaatst in een met goud gevat chaton, wat zowel functioneel als esthetisch een luxe toevoeging is.
- Tweelingveertonnen: Deze zorgen samen voor een indrukwekkende gangreserve van 84 uur.
- Anglage: De randen van de bruggen zijn met de hand gepolijst en geven een prachtig lichtspel bij beweging.
Draagervaring
Dit is mijn eerste ervaring met een Lambda in staal, en ik moet zeggen dat het gewicht en de afwerking perfect in balans zijn. De iets kleinere diameter van 40,5 mm maakt het een veelzijdige keuze, geschikt voor zowel formele als meer casual gelegenheden. Zelf ben ik 2,03M met een 17cm omtrek pols. Mijn Nomos Metro Neomatic Update van 40,5 was tot nu toe mijn go-to watch. De Lambda heeft meer de Nomos lugs en in contrast met de Metro moest ik daar even aan wennen, maar dat ging razendsnel. De Lambda inclusief lugs passen heel comfortabel op die 17cm pols. Ik ben ook fan van dunne horloge en met 8,9 draagt de Lambda bijzonder dun op de pols. Ik kan dan ook echt genieten hoe plat deze draagt.
Waarom deze keuze?
Voor mij is de combinatie van ambachtelijk vakmanschap van het rijk afgewerkte in-house caliber, een eigentijds design en de zeldzaamheid van een stalen Lambda onweerstaanbaar. De blauw geëmailleerde wijzerplaat voegt daar nog een extra dimensie aan toe en maakt dit horloge echt uniek. Ik betrap mij vaak genoeg dat ik naar dat dat blauwe emaille zit te loeren. Het biedt een unieke kans om een van de meest verfijnde ontwerpen van Nomos te dragen in een praktische en duurzame uitvoering.
Hopelijk vond je het leuk om wat te lezen over dit niet alledaags horloge. Zijn er andere leden die ervaring hebben met de Lambda in staal of met het DUW 1001-kaliber? Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.
Met vriendelijke horlogegroet,
Ramage
p.s. wil je nog een filmpje over dit horloge zien?