Nieuwe aanwinst: Vreemde Sportura UPDATE, verkeerde uurwerk!

Eerder deze week kwam ik op Marktplaats een advertentie tegen voor een Seiko Sportura. De foto’s waren een redelijk wazig en de omschrijving was niet heel uitgebreid. Ik verwachtte dat het om een SLT055P ging en besloot een bod uit te brengen. De prijs die we overeenkwamen was oke, dus ik durfde het risico van de beperkte informatie wel aan de gaan.

Vandaag kwam het horloge binnen. Optisch nog in prima conditie voor een titanium horloge van 20 jaar oud. Uurwerk tikt nog prima. Maar… euuhh mis ik niet een wijzer, het zou toch een GMT zijn? En dit lijkt me ook niet helemaal origineel:

De caseback geeft aan dat er weldegelijk een 8F56 GMT uurwerk in zou moeten zitten:

Mijn eerste gedachte was dat het horloge op een gegeven moment ‘gerepareerd’ was waarbij op een of andere manier zowel de GMT functie als de originele kroon verloren was gegaan, tot mijn oog viel op de tekst SAMPLE op de caseback. Dat had ik nog nooit eerder gezien. Wat ge-Google verder kwam ik erachter dat horloge met deze markering zgn. ‘sales samples’ zijn, die niet bedoelt zijn voor verkoop.

Meestal gaat het om kasten zonder uurwerk. Als deze demo-modellen niet meer nodig zijn moeten ze eigenlijk aan Seiko geretourneerd worden maar in praktijk worden ze vaak ‘clandestien’ van een uurwerk voorzien en alsnog verkocht (niet via de AD natuurlijk).

Ik vermoed dat degene die deze kast van een uurwerk voorzien heeft, geen 8F56 voor handen gehad heeft en een ander uurwerk geplaatst heeft. De SLL155 gebruikt dezelfde kast als de SLT055P, maar dan met een 8F32 uurwerk (perpetual calendar zonder GMT). Ik hoop dat het uurwerk is wat in mijn horloge zit.
Het kan natuurlijk ook gewoon een generiek quartz uurwerkje zonder perpetual calendar zijn (dat zou op zich wel de kroon verklaren). Ik wil het risico niet lopen de potentiële Perpetual Calendar van slag te helpen en wacht het wel even af. Natuurlijk gebeurt dit net aan het begin van de enige twee opeenvolgende maanden met 31 dagen, dus het duurt nog wel even voor ik antwoord heb :joy:

Al met al niet waar ik op gehoopt had, maar toch een interessante aanwinst :slight_smile:

26 likes

frappante caseback en leuk horloge! Veel draagplezier

1 like

Ik bedenk me net dat het ook opzet zou kunnen zijn om het horloge nu te verkopen. In dat geval neem ik mijn petje af voor de verkoper’s gewiekste verkooptechniek :joy:

3 likes

Gefeliciteerd :+1:, de caseback is heel apart, best tof eigenlijk.

1 like

Een bijzonder exemplaar. :+1:

Ik zie ten aanzien van de kast overeenkomsten met mijn Kinetic SKA227:

1 like

Inderdaad! Ik heb zelf alleen deze gevonden met die kast:

1 like

Zeker, ik vindt het ook wel apart op een goede manier zeg maar :slightly_smiling_face: Je ziet ze af en toe wel, sample cases maar het is redelijk zeldzaam.

1 like

Inderdaad. Da’s diezelfde kast. Je hebt wel een unieke gevonden hoor.
Zit nu te kijken naar een Arctura SNL001P. Krijg er bijna weer zin in eentje aan de collectie toe te voegen. :no_mouth:

1 like

Het zijn echt leuke horloges, en niet zo populair waardoor ze nu best betaalbaar zijn. :+1: Toen ze nieuw waren, vond ik het eerlijkgezegd niks, veel te duur ook :slightly_smiling_face:

1 like

Ik heb geen geduld en wilde toch graag weten hoe het zit. Daarom kast even open gehad:

Tja, dat was wel even schrikken. Geen HAQ werkje, maar een ‘gewone’ 7N42 :scream:

Direct contact gezocht met koper, die zowaar nog antwoordde ook. Eerlijk gezegd had ik niet echt vertrouwen in een goede afloop, want: Marktplaats. Mijn insteek was geld terug en horloge terug. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat ik het horloge houd (want de verkoper wil het niet nog een keer verkopen) en ik een deel (75%) van mijn geld terugkrijg.

Al met al met een sisser afgelopen dus. Ik ben wel weer even genezen van aankopen via Markplaats.

2 likes

Zonde! Wel een afwikkeling waar je tevreden mee bent?

1 like

Ik hink een beetje op twee gedachten. Aan de ene kant had ik liever de hele koop teruggedraaid, aan de andere kant ben ik blij dat de verkoper het gesprek überhaupt met me aanging en niet gewoon mijn nummer blokkeerde en nooit meer van zich liet horen. De financiële schade valt nu in ieder geval te verwaarlozen.

1 like

Misschien is het leuk om een correct exemplaar /uurwerk te zoeken en je unieke caseback over te zetten? :slight_smile:
Want die caseback is speciaal natuurlijk

1 like

ach, je hebt het horloge ook gekocht omdat je hem mooi vind toch? Je kan er, ondanks het uurwerk, vast nog nét zo van genieten :wink:

1 like

Helaas werkt dat vaak zo niet. In elk geval niet bij mij.

1 like

Ik houd denk ik in ieder geval een oogje open :slightly_smiling_face: Als het niet lukt er een te vinden lijkt een andere Seiko met 8F uurwerk me sowieso leuk.

1 like