En is Swissmatic nou echt zo slecht als het wordt gewaardeerd?
Natuurlijk, het wordt volledig machinaal geproduceerd. Dus ontbeert elk gevoel van (ouderwets) vakmanschap. En reparaties zijn kennelijk onmogelijk, dus feitelijk is het een wegwerp-caliber. Daarentegen zou je ook kunnen zeggen dat de zwakke menselijke schakel er tussenuit is gehaald. En de kans op menselijke fouten is gereduceerd tot zo goed als nihil.
Anderzijds is het een manier om met een Swissmade automaat nog enigszins mee te komen in het lagere segment.
Ik heb een Sistem51 gehad, die de basis vormt voor de Swissmatic. En het exemplaar dat ik had liep bijster secuur met 1 sec +/- per dag. Al lees ik ook wel andere ervaringen.
Volgens mij is het zeker niet slecht; maar een van de charmes van een automatisch uurwerk is het ambachtelijke aspect. Dat het bij wijze van spreken over 100 jaar nog gerepareerd kan worden. En dat mis je bij de Swissmatic wel een beetje natuurlijk. Het belangrijkste voordeel ten opzichte van een quartz is dan dat zolang het uurwerkje het doet je het batterijtje niet hoeft te vervangen.
Voor een “normaal” mens speelt dat veel minder een rol natuurlijk, maar ik denk dat daarom het Swissmatic uurwerk hier op het forum wat minder applaus krijgt
@WilSeiko. Mooi hoor. Ben benieuwd wat ze gaan vragen.
@wbcoupe. Wat is er dan niet goed aan een powermatic? Of is dat net zoals de sistem 51 een ‘wegwerp’ uurwerk. Gaat die stuk kun je beter een nieuwe kopen zoiets?
Je haalt twee dingen door elkaar . Een powermatic is een doorontwikkeling van een ETA 2824-2 en is gewoon servicebaar. De Swissmatic daarentegen is inderdaad gebaseerd op de Swatch Sistem51 en wordt bij service gewoon compleet vervangen.
Er is dus nog wel een verschilletje tussen een Tissot met het Swissmatic uurwerk en een Swatch Sistem51. Zo’n Tissot is nog wel te repareren (al betekent dat gewoon een complete uurwerkswap), maar zoals bijna elke Swatch kan een Sistem51 helemaal niet uit elkaar, en kan dus ook niet gerepareerd worden.