Nieuwe Longines Ultra-chron

Ook even mijn horologische plasje doen. Ik vind 'm geslaagd. Ik zie een ontwerp met een eigen smoel. Een smoelwerk met historie ook.

Dat genuil dat het niet innovatief zou zijn…Mag allemaal, maar je kunt het ook omdraaien. Mieters wat waren ze in in de jaren 60 innovatief!

1 like

Ik lees dat veel mensen hem wat aan de dure kant vinden. Wordt daarmee bedoeld prijzig, als in het is veel geld? Of is de prijs te hoog voor wat ervoor krijgt?
Qua prijs zit ie toch ruim onder een Grand Seiko? Of is dat appels en peren?

Helemaal mee eens. Vergeleken met nu was het toen een gouden tijd.

Of dat een feit is kan onderwerp van heel veel discussie zijn. Naar mijn mening is een Longines met opgeleukte ETA niet op het niveau van een GS.

Ik vind dat je het horloge tekortdoet zo. Het uurwerk is slechts een deel van het horloge (zeker een belangrijk deel). Dat het niet volgens jouw wensen is, prima, maar probeer het horloge wel als een geheel te zien, ook met het oog op de historie van het merk en dit model specifiek.

2 likes

Stop er dan meteen een quartz in.

Ja, bij de huidige stand van zaken wel, GS wint dat in technisch opzicht ook tegen meerprijs.

In de jaren zestig waren ze wel dikke mik, dus als ik toen leefde had ik Longines hoger zitten.

Als je kijkt naar wat je krijgt, een strak afgewerkte sixties duiker met high beat uurwerk van eenvoudige snit, dan zou ik deze Longines eerder met een SLA051 vergelijken.

Die scoor je nog voor 2500 ballen, en dat zou fair zijn voor die Longines in mijn beleving.

1 like

De diepte op een horloge komt niet overeen met werkelijke duikdieptes.

200m op een horloge is voor sportduikers, die mogen maar 40m diep.

Je trommelvliezen kunnen gerust 50m aan. Het record staat op 334m. En dan is de belemmerende factor niet de trommelvliezen, maar je stijgtijd. (334m was 12min dalen en 14h stijgen).

1 like

Vergeet niet de hoeveelheid gasflessen en de exotische mixen die nodig zijn (trimix etc.).

Klopt, gewoon een kwestie van regelmatig klaren.
Er is weinig zo pijnlijk als wanneer dat niet lukt.

Voor zo’n duik kun je ze nog langs een lijn hangen, maar op die diepte is de snelheid van luchtgebruik wss een ramp. Zou er niet van verschieten dat een dubbele 12l op 5 min leeg is op -300m

1 like

net gelezen:

“Gabr entered the water with nine tanks, which would have enabled him to reach 1.148 feet (350 meters)…”

en:

“Gabr and his in-water team used over 100 cylinders”

:drooling_face: :drooling_face: :drooling_face:

Persoonlijk vind ik dit toch een erg geslaagde reissue!

1 like

Zeker. Zou graag eens in het echt willen zien en passen

1 like

Voor de liefhebber…

6 likes

De keuze voor rode minuten markers is wel vreemd, aangezien dat de eerste kleur is die verdwijnt uit het zonlicht als je dieper duikt dan 10 meter.

1 like

Mooie duiker. 5 Hz loopt mooi. Jammer dat de seconde wijzer een beetje donker is t.o.v. de wijzerplaat, valt niet erg op.

@Ron-W Ach er duikt toch niemand echt alleen met zo’n horloge, dus die streepjes… Meeste duikers komen niet dieper dan 2 meter in het zwembad denk ik.

Idd, bezit er eentje en de secondewijzer had wat prominenter aanwezig mogen zijn. Verder een Toppertje.

6 likes

Duik jij me hier toch even random een topic op… Duurde even voordat ik doorhad dat dit geen nieuwe release was maar eentje van vorig jaar😅

Tof horloge wel. Ben er net even ingedoken, waardoor nu gericht op een vintage exemplaar. Maar even laten bezinken :sweat_smile:.

De vintage met 431 uurwerk van 41mm, 11mm dik en een l2l van 43mm lijkt me wel eens leuk om te proberen

1 like

Draagt goed…. Vind ikzelf 🫣