Nieuwe of gebruikte Speedmaster

Ok, ik spring van de hak op de tak. Vorige week onderzocht of een Rolex momenteel bij mij zou passen en conclusie was van niet.
Een ander horloge van het wensenlijstje beviel echter wel goed om mijn pols: de speedmaster professional.
Nu had ik een exemplaar om van enkele jaartjes oud met een vraagprijs van 3350 euro en ondertussen zie ik nog diverse vergelijkbare exemplaren in mijn omgeving te koop staan.
Echter, voor 3700 zie ik ook bij soms dezelfde juwelier een geheel nieuw en ongedragen exemplaar incl doos en documenten…
Dat verschil vind ik dermate klein dat ik dan toch liever een nieuwe koop.
Wat zeggen de kenners daar op?

Hi, Ik zie dat je een aardige speedmaster collectie hebt.
Ik ben toe aan mijn eerste (bijna) en vroeg me af wat de verschillen zijn of waar ik op zou moeten letten.
Ik kijk specifiek bv bij Filipucci in Maastricht waar diverse nieuwe ongedragen speedmasters van 2018 worden aangeboden voor 3700 terwijl een gebruikte ong 3300 kost. Wat is wijsheid?? Een voorbeeld:

Ik wil best een vergelijkbaar bedrag betalen voor een gebruikte als het verschil ergens anders door te verantwoorden is.

Verschil heeft wellicht te maken met waar het horloge vandaan komt. Dus via AD of grijze markt!

Er komt er hier regelmatig 1 langs voor 2800-3000 euro; even geduld dus.

De prijzen van 3300 en 3700 lijken me beiden aan de hoge kant.

Wellicht is dit nog wel iets?

1 like

Op HF zag ik jong gebruikte exempalren voor 3k of net wat meer gaan. Dat zou mn voorkeur hebben.

Dat was vorig jaar voor de 10% prijsstijging :upside_down_face: 2800 kan zeker nog wel en minder ook voor een ouder exemplaar.

1 like

Nee gewoon normale juwelier met winkel waar je naar binnen kunt stappen, zie mijn linkje.
Hetzelfde voorbeeld kan ik aandragen van andere juweliers dus is geen uniekum

Flipucci is geen “normale” authorised dealer / Omega juwelier maar ook een grijze dealer.

2 likes

Ik ben geen kenner, maar ik zou altijd voor nieuw gaan, ongeacht eventuele prijsverschillen.

Veel mensen gaan onvoorzichtig met spullen om. Ik kan niet uitsluiten dat een horloge wel tien keer in de plee is gevallen of als kauwspeeltje voor een nieuwgeboren baby is gebruikt alvorens het te koop is aangeboden. En daarom…

2 likes

:scream:

Eens. Met zo’n minimaal prijsverschil nieuw kopen.

1 like

Je zou gewoon via Chrono24 / grijze dealer een goedkoper nieuw exemplaar kunnen vinden.
Verder zijn hier op het forum ook de nodige grijze dealers.

Heb je al bewust de keuze gemaakt of je er eentje wilt met saffier glas of acryl? :thinking:
(cal 1861 vs. 1863)

Samengevat raad ik je ook aan een nieuw horloge te kopen MET afgestempelde garantiekaart met daarop de correcte datum!

Dan heb je 5 jaar garantie :slightly_smiling_face: op je Speedy en zal Omega die kosteloos repareren.
(verzendkosten daargelaten)

Die garantie is sinds dit jaar toch 5 jaar geworden?

1 like

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om een jong gebruikte te kopen van ca 3.000 of een nieuwe via de grijze markt.
In 2016 een toen 2 maand oude verkocht voor 3.150 (ongeveer).

Misschien geen officiële dealer maar wel een fatsoenlijke juwelier die een nieuw horloge verkoopt.
Snap het wel: vorig jaar nieuw gekocht, ergens in Europa, jaartje in de kast laten liggen en dan met winst verkopen.
Maar tuurlijk een mooi ZGAN exemplaar voor 800-1000 euro minder zou ik niet afwijzen.
Echter 3300 voor een zelfde horloge van 10 jaar oud lijkt me dan in eens geen optie

Zijn dit nieuwe Calibers ? Ik ken alleen de 1861 en 1863

Gecorrigeerd.
De mijne is verdorie uit Juni 2018 en heeft daarmee maar 2 jaar garantie! :disappointed_relieved:

2 likes

Ja, misschien heeft iemand er wel snotjes aan afgeveegd! Of het in zijn eigen mond gestopt! :open_mouth:

1 like

Verschil nieuw en gebruikt was voor mij te klein.
Nieuw via Chrono was 3.165 euro vs occasion +/- 3.000 euro.

1 like

En wat maakt het uit dat het een juwelier is? Garantie verloopt via Omega en kan je dus via elk AD regelen. Omdat het horloge in de fabrieksgarantie zit heb je verder niet zo veel aan de garantie van de juwelier zelf.

Ik zou je adviseren om er eentje te kopen van na (ik dacht) Oktober 2019. vanaf dat moment zit er namelijk 5 jaar garantie op.
Er zwerven hier wel een aantal grijze dealers rond die m helemaal nieuw voor rond de €3700 kunnen leveren.
Dus met vers gestempelde kaart die zo uit de fabriek komt rollen.

Ik heb de mijne vorig jaar bij William Wien gekocht. Is een aanrader. Maar ook Crownguard, Redwatches of ten2two zijn goede adressen.

Succes!

Sorry voor de typo!

De 1863 heeft een saffier achterzijde + voorzijde en is daarmee veel minder krasgevoelig dan acryl.
Het uurwerk is verder ook iets aangepast en ziet er fantastisch uit.

Puristen nemen meestal de 1861; praktische mensen allergisch voor krasjes de 1863 :face_with_monocle:

Let op: de 5 jaar garantie gaat in op horloge gekocht (en met datum op garantiekaart) vanaf 1 juli 2018!
Een ingevulde garantiekaart afgestempeld door een AD is bijzonder belangrijk; dat moet je altijd controleren.

3 likes

Weet ik wel. Ik was gewoon ff bijdehand.

Ik ben allergisch voor krassen, maar heb toch de plastic versie. Niet eens als purist, maar ik vind hem oprecht mooier (genoeg naast elkaar gezien).

1 like