Ik sta op het punt om een nieuwe Omega aan te schaffen. De knoop moet nog doorgehakt worden of het een Seamaster 300m Professional wordt, of een Speedmaster met Sapphire Caseback.
Nu is mijn punt alleen, koop ik dit bij een AD of toch via internet (grijze markt)?
Er zit een aanzienlijk prijsverschil in: €3600 vs €2600 voor de Seamaster, en €5100 vs €3600 voor de Speedmaster.
Nu hoor je wisselende verhalen over het kopen via de grijze markt:
de OEM erkent het horloge niet als het via het grijze circuit is aangeschaft bij een service beurt;
mochten er gebreken zijn gaat het horloge via een horlogemaker van de Grijze Markt dealer, en dus niet naar de OEM.
wanneer het garantietermijn is verlopen en er is iets aan mis, dan ben je financieel de sjaak wanneer je bij Omega aanklopt, mits ze het horloge überhaupt erkennen.
In hoeverre is dit allemaal waar en wat zijn jullie ervaringen met het aanschaffen van de wat duurdere modellen op de grijze markt? Wordt het inderdaad niet erkent? Tot op heden heb ik hier nog geen enkele ervaring mee.
Ik wil het horloge graag helemaal nieuw aanschaffen, dus geen tweedehands aangezien dit mijn eerste “luxury watch” wordt. Nu kun je natuurlijk stellen dat je het beter bij een AD kan halen, want als het de rest van je leven mee moet gaan kun je “better safe than sorry” spelen. Het enige punt is dat als het de Speedmaster wordt, €5100,- momenteel wel erg veel is en dat gaat hem niet worden in mijn huidige financiële situatie.
Kortom, wat is wijsheid? Door sparen en langsgaan bij een AD of toch de grijze markt?
Dat s straf, 200% defect. Dat snap ik dus echt niet. Ik heb klokken in hetsegment tot €1.200, en behoudens Steinhart pech gevalletje nooit problemen.
Zou nog maar eens goed nadenken voordat je zoiets gaat kopen. En wil je het toch, zou ik gezien het bovenstaande dan maar bij een AD kopen, gezien de kwetsbaarheid.
Nooit van gehoord dat een klok die bij een grijze handelaar aangekocht is niet erkend zou worden door een erkende dealer. De dealer zal er alleen op hameren dat hij betere service verleent en behalve de vaak mooie setting is er weinig verschil.
Sterker nog, veel klokken zijn vaan door diezelfde dealer aangeboden in het grijze circuit.
Ik zou zeggen, als je geld wilt besparen en niet perse in een chique winkel een klok wilt kopen dan zou ik voor grijs gaan.
Oja, en ik zou voor de Speedmaster gaan.
Breitling geeft geen garantie wanneer je grijs koopt, dus daar heb je enkel garantie bij de dealer (als die dat aanbiedt). Maar bij Omega is er helemaal geen probeem:
tijdens de garantie, mits je een aankoopbewijs hebt
Na verloop van de garantie al helemaal niet, mij hebben ze nog nooit om enig document gevraagd wanneer ik een Omega binnen doe bij de dealer.
Gewoon via de grijze markt, genoeg handelaren die ook liefhebber zijn die een prachtig aanbod hebben. Voor wat betreft garantie, dat levert geen problemen op
Bedankt voor de input iedereen. Zoals het er naar uitziet gaat het dan inderdaad via de grijze markt. Ik snap alleen niet zo goed waarom er dan nog juweliers bestaan in de winkelstraten. Dure locatie, wordt veel geld geïnvesteerd in de beveiliging en de sfeer van de winkel, natuurlijk nog personeel, dus ze moeten wel meer rekenen voor dezelfde horloges, maar waarom zou de consument dan ZOVEEL meer betalen voor dat kleine beetje service, de sfeer van de winkel en een gesprek met wat koffie? Ik zie vast nog wat over het hoofd of niet?
Mensen op dit forum zijn maar een klein deel van de horlogemarkt en ook niet representatief. Hier zitten hobbyisten die zich erin verdiepen en dan vaak op de grijze markt uitkomen (na twee jaar kijken, passen, twijfelen etc.). De gemiddelde koper van S&C o.i.d wil een nieuw horloge en koopt er een op zaterdagmiddag…
Het prijsverschil tussen een AD en grijze handelaar is niet zo heel groot als jij stelt. Een AD communiceert met een adviesprijs, maar 15 tot 20% is zeer mogelijk, dus reken maar uit…
Meeste kopen een one or two piece collectie in hun hele leven. Ze weten niet beter.
Hier op het forum zijn het doorgewinterde horlogeliefhebbers/flipperaars.
Ja, is een feit hoor.
De garantiekaart bij Breitling is tegenwoordig trouwens electronisch.
Wanneer je een horloge koopt met een door AD afgestempelde (of electronisch geactiveerde) garantiekaart koop je eigenlijk tweedehands en dan is er geen probleem met garantie bij Breitling.
Koop je een breitling nieuw en grijs, dan zal je geen geactiveerde electronisch garantiekaart kunnen krijgen en dus van Breitling zelf ook geen garantie.
De handelaar die je de horloge verkoopt moet je uiteraard wel garantie geven, en dan een eventuele benodigde reparatie bij Breitling zelf betalen in geval van een mankement.
Sorry hoor hoe denk je dat de grijze handelaren aan hun waar komen ?
Idd gewoon via de achterdeur van de AD.
Kaart wordt gewoon op die datum geactiveerd net alsof die verkocht wordt
dus gewoon garantie.
We hebben het hier over gerespecteerde grijze handelaren he…
Niet over van de vrachtwagen afgevallen marktplaats, zwarte markt of donkere steegjes dealers.
Sowieso is William een prima adres waar ik meermaals een horloge heb aangeschaft. Mijn Pelagos heb ik echter bij een AD aangeschaft (uiteraard wel voor een keurige prijs).
Wel moet ik hierbij aangeven dat ik tot op heden (nog) geen aanspraak heb hoeven maken op garanties oid. Dit hoop ik ook zo te houden overigens…
Eveneens sorry hoor maar welke grijze dealer heeft er dan zulke? Op die garantiekaart staat bijvoorbeeld ook wie de koper is, hoe doen ze dat dan?
Ik heb in elk geval ervaring met 3 breitlings grijs in de laatste 2 jaar, alle 3 nieuw. Eentje van bij Burger, eentje bij collection d’heure in Brussel en eentje van bij filippuci. Alle 3 hebben een lege garantiekaart. Alle 3 lijken mij zeer gerespecteerd.