De Breitling Top Time Racing met B01 uurwerk heeft een kast van 38 mm, met een dikte van 13,1 mm.
Schitterend horloge, afgezien vd kleur dan.
Zodra Tudor de kleuren wit, zwart, panda en reversed panda uitbrengt, is concurrent Omega definitief zwaar in de problemen
Kijk even fanaten, naar het verschil in proporties… de band is door ontbreken van de rivets nu veel beter in verhouding.
Hoe meer ik dit horloge zie (ja ik wil hem met de gele wijzerplaat) hoe meer ik hem wil! ![]()
Je hoeft ons al niet meer te overtuigen hoor ![]()
Ding is super qua dimensies! En het verdwijnen van de f-rivets is de
op de ![]()
Hij is toch top in dat geel
staan weer paar mooie hands on, op youtube ![]()
Hoe vaker ik 'm zie hoe beter ie bevalt. Zo op deze foto is dat geel wel vet!
Doe mij er ook maar één.
De hele collectie hoeft niet uit dergelijke kleuren te bestaan, maar deze mag er best in!
Ik zat me nog af te vragen: wat zou de tactiek of achterliggende gedachte bij Tudor zijn om maar één kleur te releasen?
Bij andere merken zie je vaak één release direct in meerdere kleuren. Tudor komt vaak tussendoor met nieuwe of andere opties.
Ik kan me zo voorstellen dat deze gele niet voor iedereen is. Maar schijnbaar kiezen ze toch voor een soort spreiding.
Edit. Even aan AI gevraagd. Was nieuwsgierig:
De tactiek en achterliggende gedachte van Tudor om dit via een ‘druppelsgewijze’ spreiding te doen, berust op een ijzersterke marketingstrategie. Dit zijn de belangrijkste redenen waarom ze dit doen:
1. Maximale media-aandacht (The Headline Grabber)
Als Tudor deze nieuwe 39mm-kast direct in traditioneel zwart en wit had uitgebracht, was de horlogewereld blij geweest, maar was de buzz snel gaan liggen. Zwart en wit zijn “veilig”.
Door te openen met knalgeel — een knipoog naar de iconische Tudor “Tiger” chronografen uit de jaren '90 — dwingen ze direct alle spotlights op zich. Iedereen praat erover, of je de kleur nu geweldig vindt of vreselijk. Het zet de nieuwe 39mm-afmetingen in één klap wereldwijd op de kaart.
2. De “FOMO” en schaarste-tactiek van het moederbedrijf
Tudor maakt natuurlijk deel uit van de Rolex-familie, en ze hebben de afgelopen jaren veel geleerd over het creëren van hype. We zagen exact dezelfde tactiek bij de Black Bay Chrono Pink en de Flamingo Blue.
Door eerst een niche, uitgesproken kleur uit te brengen, creëren ze direct een gevoel van exclusiviteit. Verzamelaars en trendsetters springen er bovenop. De ‘massa’ die liever een zwarte of witte wijzerplaat wil, wordt hiermee lekker gemaakt en in de wachtkamer gezet.
3. De levenscyclus van het model verlengen
Als een merk alle populaire smaken tegelijkertijd lanceert, is het kruit in één keer verschoten. De markt raakt verzadigd. Door de releases te spreiden, kan Tudor de komende jaren de aandacht telkens opnieuw opeisen:
Nu (2026): De lancering van de nieuwe 39mm-kast met de gewaagde gele wijzerplaat.
Volgend jaar (of tussendoor): De introductie van de klassieke zwarte of ‘reverse panda’ wijzerplaat.
Het jaar daarna: Een witte ‘panda’ of wellicht een Tudor Blue variant.
Elke nieuwe kleur voelt zo weer als een compleet nieuw horloge, waardoor de Black Bay Chrono 39 jarenlang constant in het nieuws blijft.
4. Risicospreiding in de productie
Het produceren van een volledig nieuwe horlogekast (die ook nog eens dunner is geworden, van 14,4 mm naar 13,1 mm) vraagt veel van de fabriek. Door te beginnen met één specifieke variant, kan Tudor de productie rustig opschalen, de kwaliteitscontrole finetunen en peilen hoe de markt reageert op de nieuwe proporties, zonder dat ze direct enorme voorraden in vijf verschillende kleuren hoeven te managen.
Kortom: Geel is er om de show te stelen en te bewijzen dat Tudor nog steeds “Born to Dare” is. De veilige, alledaagse kleuren komen er gegarandeerd aan, maar Tudor zorgt er eerst voor dat de hele horlogewereld hongerig blijft kijken naar wat ze nu weer gaan doen.
Ik denk vooral een speelser imago, en het daarmee samenhangende jonger publiek, versus bvb Rolex.
Inderdaad ‘Born to dare’
Zou het niet gewoon bewust geel uit te brengen voor de Tour-de-France… Daar zit een Tudor gesponsord team in… En dan kunnen ze later nog kleuren toevoegen…
Wel slim van ze inderdaad om eerst de gele uit te brengen, er van uitgaande dat er nog wel andere kleuren volgen natuurlijk.
Tudor staat weer in de schijnwerpers en als je straks iemand spot met een gele chrono denk je meteen aan deze BB
Hij doet me hieraan denken
Er werd al gespeculeerd over andere kleuren, maar wat te denken van een iets ander design? Ze zouden nog een ort Paul newman editie hiervan kunnen maken. Als je even de ronde indexen em snpwflake wijzee wegdenkt, is dit wel een mooie tijdloze kast en band combinatie, die erg veel wegheeft van de klassieke daytona verhoudingen. Eindelijk afscheid van de fake rivets. Volgwns mij het enige tudor horloge met een 20mm oyster, zonder fake vintage.
In iets meer seroeuze combinaties wellicht een Speedmaster concurrent. Ironisch gezoen Omega juist meer met de Daytona en minder met Tudor de concurremtie aan wil
Mooie verbetering, maar kan nog beter.
-
de afwerking van de tanden op de kroon en pushers is een verbetering, meer vintage-achtig;
-
de kleinere breedte en kleinere dikte uiteraard een verbetering;
-
dat het Tudor-schild nu op de kroon zit is ook veel mooier dan wat er eerder op zat;
-
ook een verbetering dat de kroon wat meer uitsteekt, ook meer vintage correct en mooier dan de eerdere te dunne kroon;
-
dat de subdials geen diepte meer hebben is een teleurstelling en oogt goedkoop;
-
dat de grootte van de uurmarkeringen hetzelfde is gebleven is ook een teleurstelling. Ik vond de kleine uurmarkeringen altijd al uit verhouding, die mochten wat groter/dikker.
-
de prijs is altijd een teleurstelling.
Ze hebben wel diepte, alleen niet meer komvormig.

Ik vind het geel en zwart vooral nogal een “harde” kleurcombi, ik had hem liever volledig geel gezien met stalen bezel bv. Maar goed, het is een tof stuk ![]()
Hmm dat lijkt wel iets voor mij.
Toch is het niet gek hoor. Omega doet dat ook bij speciale dials. Zoals de stone-dials.
Het gegeven dat jij je het afvroeg, was meteen het antwoord op jouw vraag. ![]()
Nu heb je de aandacht van de koper die de blits wilt maken met een nieuw horloge en dan zit er nog een grote groep kopers op de reserve bank te wachten tot de degelijke varianten verschijnen.
![]()