Nieuwe Seiko Alpinist in januari 2020!!!

575 USD?

1 like

700 usd? Die zijn nie goed hoor :scream:
Blijft wel een leuk horloge.

1 like

Loepje: Top
Prospex logo: Flop
Rustigere dial: Top
Geen keuze voor jubilee: flop (Seiko know your customer!)
Diameter: tussen top en flop in :sweat_smile:
Upgrade uurwerk: Top
Waar is de blauwe?: Flop
Prijs: Flop

Eindconclusie: #tochmaaropjachtnaareen017

3 likes

De blauwe is er al toch?

1 like

Ik ben zeker wel gecharmeerd van de zwarte uitvoering op staal
De prijs is hoger dan de oude variant maar dat geldt voor alle SARB modellen van destijd
Ik heb veel meer moeite met de 4R uurwerken in de Presage lijn in context van de prijsstelling

1 like

Hmmm. Je noemt allemaal dingen die op een SARB017 niet anders gaan zijn: Niet goedkoop, zelfde diameter, geen jubilee, grosso modo zelfde dialā€¦

Als je iets op staal wilt voor weinig geld, in het blauw, met een wat kleinere diameterā€¦ sja. Er schiet me nog een vijfje te binnen. :slight_smile:

Of het was van de zotte dat SARBā€™s voor 275 Ekkies over de toonbank gingen met een gedecoreerd 6R15 uurwerk er in? Want zeg nou zelf, de huidige 70 uur krachtreserve en specs doen het akelig dicht bij een Powermatic 80 van ETA uitkomen. En die zitten ook in horloges die meer dan 1000 Euro kosten.

4 likes

Yes, de SARBs gaan de historie is als best value for money
Net als overigens de SDGM generatie als je die vergelijkt met de huidige SARX lijn

1 like

Even wijsneuzen omdat ik toevallig net alle specs heb zitten uitpluizen voor zover vindbaar. Ik zoek nl. argumenten om de nieuwe Seikoā€™s te, hoe zeg je dat, justificeren.

Naast de vaak meer dan 80 uur power reserve bij de PM-80 familie is de belangrijkste update onder de motorkap de toepassing van een ā€œfree-sprungā€ balansveer die sinds kort steeds vaker ook van silicium is (prijs dan idd richting 1000 ekkies). Die balansveer-constructie is een van de hoekstenen van de accuratesse en is afgeleid van de marine chronometers.
Als ik de 6R35 bestudeer is alleen een nieuwe mainspring toegepast waarmee meer power reserve meekomt. O, en 1 jewel meer. Verder niks. Jammer. Het blijft ook een dikkertje.

Derhalve zou ik (sinds kort) in concurrerende prijsklassen dan toch liever niet voor een Seiko kiezen, helaasā€¦

2 likes

Maar het effect (meer reserve) is vergelijkbaar dus maakt het heel veel uit hoe dit bereikt wordt?

Voor sommigen is power reserve een graal, persoonlijk vind ik het een aangename feature, meer niet.

Ik ga voor de meest veelbelovende techniek, hier die free-sprung balansen, toepassing van voor alles ongevoelige silicium etc. Als ETA dit in een Powermatic 24 zou stoppen zou ik die ook kiezen boven 70 uur met mindere specs.

2 likes

Ik geef er ook vrij weinig om, 38-40 uur is voor mij meer dan zat :wink:

Derhalve vind ik de techniek erachter om een hoge reserve te bereiken ook minder interessant. Misschien geen silicium maar op andere vlakken geven naar mijn mening Seikoā€™s toch wel een streepje meer met name qua afwerking.

Edit; alleen de huidige prijskaartjes gooien wel roet in het eten :smirk:

2 likes

Die reserve komt voor het overgrote deel van de mainspring icm. de frequentie. Die is o.a. daarvoor bij de ETAā€™s teruggebracht van 4 naar 3 Hz. Heeft ook voordelen voor het onderhoudsinterval.

Wat ik aan mijzelf onderken is dat ik diep in mijn hart niet tevreden ben als het onder de motorkap niet helemaal snor zit. Hoe mooi de buitenkant ook is, als het beter kan zal die gedachte altijd opkomen en dat is eigenlijk een domper. Het is aan dit Forum te wijten dat ik mij bewust ben geworden van een precisie-OCD. Het ligt dus aan mij, niet aan de horlogesā€¦

2 likes

Met deze nieuwe modellen in aantocht. Zullen de prijzen van de oudere types hierdoor dalen of juist stijgen?

Ik ben wel meer gecharmeerd van de ā€œoudeā€.

1 like

Hebben we dit voor :wink:

6 likes

Ach, die balansveer in alle ere, ik heb Hammies gehad met zoā€™n uurwerk zonder silicium mod, en het zijn goeie dingen die mooi lopen, niet moeders mooiste, maar zeer OK wat betreft het houden van de tijd. De 6R serie doet in opwindgevoel aan de kroon, accuratesse en onderhoudsgevoeligheid niet onder voor die uurwerkjes.

Interesseert me ook weinig, het viel me gewoon op dat ze naar elkaar toe gekropen waren.

Ach. Ergens vind ik een faraday-kooi wel zo charmant. Kijk naar de PRS-29 van Eddie. Retecool zonder space-age materiaal. :slight_smile:

Kijk, wat dat betreft zal ik altijd 200m WR met kutbalans kiezen boven 30m WR met raketwetenschap-balans. :slight_smile: Het is maar net wat je goede specs vindt.

Maar op het eind van de rit: 99% van de vraag of ik het wil hebben zit 'm in het ontwerp, en zelfs voor 750 ballā€™n vind ik de Alpinist retecool. :ok_hand:

6 likes

Haha, precies dat: wil ik het of niet.

2 likes

Betrap mezelf erop dat ik af en toe informatie aan het opzoeken ben. Het begint dus toch te kriebelenā€¦

Heb twee vragen: heeft het nieuwe model ook de Diashock schokbescherming en de Spron510 veer? Er is nog weinig informatie beschikbaar over het nieuwe 6R35 uurwerk.

Is er al een forumlid die er een in bezit heeft? Of beter nog: samen met de SARB? Ben erg benieuwd naar een directe vergelijking.

3 likes

Ik heb er zelf nog geen voorbij zien komen moet ik zeggen. Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die hem hebben. De groene heb ik in Nederland te koop zien staan voor 740 euroā€¦ voor de prijs liever een Sarb017. Voor de looks overigens ook :wink: :face_with_hand_over_mouth:

https://www.horlogeloods.nl/seiko-prospex-spb121j1?channable=e23200.MjgyMjA&gclid=EAIaIQobChMI4N_r1dW_5wIVGs93Ch09_QuUEAQYBCABEgIHTvD_BwE

2 likes

ā‚¬740 En dan nog steeds met een bandje van gerecycled kartonā€¦

2 likes

Oh verkocht! Krijg je er ook nog een Militat Oyster bij! :joy:

3 likes