Er komt weer een verse lichting aan, deze weet niet beter en koopt de modellen gestaag.
De oude garde☺️ weet beter wat er te koop was en geniet van huidige collectie, en zal nog verder zoeken wat er te koop was,
die later op zal vallen bij de groentjes, en langzaam maar zeker specialer word😇
Er zullen geheid nog pareltjes langskomen voor ons, maar er word dan beter vergeleken.
Vandaar deze discussies.
Sorry hoor, ik vond de Marinemaster een icoon. 300m, een aanwezigheid om de pols en herkenbaar voor elke hardcore Seiko fan. Ik vind de nieuwe Marinemasters een zware afbreuk op de naam Marinemaster. Ik heb het gevoel alsof de marinemaster z’n identiteit verliest. En dan nog de prijs voor die nieuwe modellen, absolute waanzin. Niet omdat het een Seiko is, ik heb zelf ook een SLA057 gekocht voor €4600 en die is elke cent waard, maar ik heb het idee (dat is mijn persoonlijke mening en hoeft absoluut niemand het mee eens te zijn ) dat je hier veel te veel betaald voor het horloge dat je krijgt.
Op basis van de afbeeldingen ben ik niet heel erg enthousiast, maar ik weet ondertussen ook dat dit soort Seiko’s pas in het handje op waarde zijn te schatten.
Ook ik heb de SLA057, juist voor dit horloge gaat die vlieger toch op…op basis van de renders was dit toch ook geen instant buy? En al die meningen van mensen die het ding nog nooit in het echt hadden gezien, laat staan in de hand hebben gehad. Om van de reacties op de prijs nog maar te zwijgen…totdat je dat horloge daadwerkelijk in de hand neemt🤩
Misschien moeten we de discussie over Seiko duikers ( SJE 97/99/101 versus echte Marinemaster-s ) even parkeren, gezien het feit dat afwijkende meningen van MM door sommige leden gevlagd worden en als spam worden verwijderd door de HF staf.
Hoewel accuratesse bij mechanische horloges voor mij ook niet doorslaggevend is, vind ik die stelling te makkelijk. Je mag best wel andere verwachtingen hebben in verschillende prijsklassen.
Ik vind dat toch niet helemaal lekker dat Seiko soms dik 1500 piek vraagt voor horloges met een 6R uur die minder accuraat lopen dan een Tissot van 500-600 euro.
Dat Seiko geen bijster spannende specs levert is één ding, maar het bedrijf heeft de neiging om een “under promise, over deliver” filosofie aan te hangen. Dat vind ik ergens wel sympathiek. Ik heb nog nooit een Seiko gehad die niet ruimschoots overtrof wat de spec aangaf.
Dat de PRX echt als goedkope meuk voelt en oogt in vergelijk met de volwassener King Seiko’s en zelfs de Sharp Edge series is een feit, maar ook het modulaire uurwerk wat ETA van die Powermatic heeft gemaakt helpt niet echt, je krijgt het gevoel dat het wegwerp uurwerken zijn.
Er valt bij de Tissot en Hamilton nauwelijks wat te repareren, en reguleren is überhaupt onmogelijk geworden. Dan heb ik liever een 6r onder de kap liggen, laat staan de volledig superieure 6L.
Ik herken dat “under promise, over deliverable”-principe van Seiko helaas niet. Maar goed, dat is ook gebaseerd op een steekproef van N=2.
Wat betreft de Powermatic uurwerken van Swatch zie ik dat iets anders. Het zijn vooral hypothetische scenario’s die je aanhaalt, want laten we eerlijk zijn: hoe groot is de doelgroep die een Tissot van 500-600 piek wil reguleren? Nihil lijkt me, is ook zelden nodig. Zelfde met reparatie: in deze prijsklasse wordt meestal een uurwerk vervangen ipv dat een horlogemaker het uurwerk reviseert. Dat komt qua kosten vaak niet uit. Ook een Seiko 4R uurwerk in deze prijsklasse wordt veelal opnieuw erin geplugd.
Klopt, maar als je in 2063 ergens 40 jaar oud horloge met 4R tegenkomt, dan kan een horlogemaker daar wat mee, ook al is Seiko al lang niet meer in staat om een 4R te leveren. Datzelfde geldt niet voor de Powermatics, wat dus in feite betekent dat het wegwerp-gehalte bij de Swatch groep (what’s in a name?) veel hoger ligt.
Seiko’s zijn in mijn beleving gemaakt om heel erg lang te kunnen doen wat ze doen. En wat dat prijspunt betreft, ik verneem graag van je waar ik een horloge vandaan kan halen voor 1600 Euro wat zo strak is afgewerkt als een KS.