Ik kan minimalisme, impressionisme, kubisme, street art en heel veel kunststromingen allemaal wel waarderen. Maar slechte retro video game graphics tot kunst verheffen vind ik aperte onzin. Je zou dat artwork in 1980 nog eens als vernieuwende kunst kunnen zien, maar anno 2023 is het een leeghoofdige poging om nostalgie te bespelen.
Veel van dit soort kunst heeft geen inherente boodschap, en het verlegt de grenzen ook niet in termen van de discussie wat kunst eigenlijk is of zou moeten zijn. Ik ervaar het eerder als kitsch.
Je kunt zonder probleem kleurrijke ontwerpen maken die niet kitscherig worden. Dat bewijzen Farer en Nomos dagelijks, maar ook Seiko x Rowing Blazers collabs die gewoon beter zijn dan dit.
Vind dit ook altijd een prachtig horloge om te zien. Maar nadat ik hem eens om de pols heb gehad, was de liefde snel over. Voor mij veel te hoog helaas.
De quartz speedtimers zijn al 12mm dik. De mechanische chronograaf van Seiko is ook zo’n 15mm dik. Als je dun wilt moet je een handwinder nemen of je moet geld meenemen.