Pieeuuuwww heerlijk ding
Nice
Persoonlijk vind ik een Sumo zeer de moeite waard.
Alleen die extra wijzer hoeft niet voor mij.
Ze zijn wel groot… en volgens mij had de vorige ook het prijskaartje meegepost. Moest het niet iets van 800e kosten?
Desalniettemin, als ze dit uurwerk in wat kleinere horloges stoppen ben ik wel geïnteresseerd:)
Niets mis mee maar mij te groot. Wel een zeer praktisch geheel.
Tja, je hebt nu alleen maar meer keuze in de Sumo-range.
Voor een kolos van 45mm draagt hij verbazingwekkend goed, moet ik bekennen. Maar ook ik heb de trekker nog nooit over gehaald voor een Sumo. De groene van twee jaar geleden deed me hard twijfelen.
En een prachtige kastvorm. Als hij 41mm was was ik inderdaad koopman.
Enige nadeel vind ik de aanzet, die is gezien de kast vrij smal waardoor ie bijna wel op staal moet (blijven).
Ja, ik heb een Sumo gehad en het was echt een wristhugger. Kast en lugs zijn heel fraai vormgegeven en hij draagt gewoon heel goed. Maar hij is gewoon heel groot. Voor mij te groot. En ik voorspel, als jij er ooit een koopt, dat het voor jou ook geen blijvertje gaat zijn.
Nou, ik heb 'm dus een tijd gedragen op een Marinemaster rubber band en dat stond eigenlijk heel goed, vond ik en droeg ook prettig en daarnaast heb je natuurlijk van Crafter Blue banden die perfect aansluiten.
Dat wel maar je gaat de smalle aanzet erg benadrukken daardoor.
Rubber gaat misschien nog maar op een nato vind ik de Sumo geen gezicht
Ik vind dit wel wat
coated versies van de SLA067, SPB335 en SPBJ337
Prijsjes: $3,100 (SLA067), $950 (SPB335), $925 (SPB337)
verkrijgbaar vanaf April 2023
Limited Edition: 600 stuks (SLA067), 4,500 stuks (SPB335), 5,500 stuks (SPB337)
die Alpinist kan ik wel hebben
Je wilt niet weten wat m’n vrouw van die blacked out versies zei, met die minty lume.
Ik vrees dat ik het met haar eens ben, maar ik kan het nog het beste hebben van de 6105 kast die je op de SPB335 ziet.
Evengoed: Geef mij maar een SPB317.
Ik vind al die blacked out versies ruk, maar dat is met name omdat ik coatings niet vertrouw.
Die is serieus leuk. Mogelijk geen slechte upgrade voor mijn SRPD55. Maar waar de SRPD55 eigenlijk alleen Citizen en een aantal Chinezen als concurrenten heeft zit er rond de prijs van de SPB317 een aantal geduchte concurrenten, waarbij ik zelf vooral aan Squale en Unimatic denk.
Smaken verschillen…
27 FEBRUARI 2023
Een maand met mijn Seiko SPB317J1 — Het perfecte zomerhorloge waarvan ik niet wist dat ik erop zat te wachten
De slanke C-vormige kast van 41 mm wikkelt zich zo goed om mijn pols dat hij gewoon niet loslaat!
33
Ik zal eerlijk tegen je zijn: toen de Seiko SPB317J1 bij Fratello HQ aankwam voor een eerste indruk, wist ik niet eens dat het een heruitgave was. Wat ik wel wist, was dat het heel goed mijn volgende Seiko-duiker zou kunnen zijn. Ik keek eigenlijk naar de SPB151J1 “Captain Willard” heruitgave. Maar ik vond de Willard-koffer altijd een beetje te omvangrijk voor mijn pols, hoe groot of klein hij ook was. Toen ik de slanke C-vormige kast van de SPB317J1 zag in combinatie met de iets kleinere bezel en de korte lug-to-lug, bestelde ik het horloge bijna zonder het eerst te proberen. Nu ik hem ongeveer een maand in bezit heb, kan ik je vertellen of hij aan mijn hoge verwachtingen heeft voldaan!
Zoals ik al zei, was ik me niet echt bewust van de Seiko 6105-8000 uit 1968 totdat ik onderzoek deed voor het introductieartikel voor de SPB317J1 en zijn broers en zussen. Waar ik van op de hoogte was, was de huidige Seiko Prospex-serie, waarvan ik de SPB143J1 heb gehad. Het is een herinterpretatie van de 62MAS met een prachtige geborstelde stalen ring en een zachtgrijze sunburst-wijzerplaat. In diameter is hij zelfs een halve millimeter kleiner dan de SPB317J1. Naar mijn mening draagt het echter een stuk omvangrijker vanwege het skin-diver-ontwerp en het feit dat de rand helemaal tot aan de zijkanten van de behuizing reikt. Bovendien heeft het een dikte van 13,2 mm, wat de nieuwe SPB317J1 bijna een volledige millimeter ondermijnt met 12,3 mm. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar voor mij is deze nieuwe heruitgave een schot in de roos!
De zoektocht naar een meer betaalbare duiker
Toen ik mijn Seiko SPB143J1 en mijn Tudor Black Bay Fifty-Eight verkocht, was de enige overgebleven duiker in mijn collectie de 38 mm Blancpain Fifty Fathoms Bathyscaphe. En hoewel ik het helemaal eens ben met mensen die zeggen dat je gewoon je horloges moet dragen, dacht ik toch dat het een goed idee zou zijn om op zoek te gaan naar een meer betaalbare duiker om mijn zomervakanties mee door te brengen. Ik heb onlangs de blauwe Serica 5303-3 gepre-orderd , maar die komt pas na de zomer aan. Daarom was ik op zoek naar een leuke duiker om mee te nemen op mijn zomervakantie. En toen, zomaar, begin juni introduceerde Seiko de SPB317J1. Het was liefde op het eerste gezicht.
Er is iets heel geruststellends aan het klassieke Seiko-duikontwerp: een matzwarte wijzerplaat en een zwarte aluminium ringinleg gecombineerd met zilveren en witte details. Het zit allemaal op een heel eenvoudige manier in elkaar, maar het werkt oh zo goed! De herinterpretatie van de jaren '60 6105-8000 mist het elegant aangebrachte logo en het mooie datumvenster op 3 uur. Het gebruikt ook meer rechthoekige uurmarkeringen (waarschijnlijk om de datum om half vijf beter te integreren). Toch vind ik het erg leuk wat Seiko hier deed. En sinds ik me realiseerde dat het Prospex-logo bestaat uit een eigenzinnige “P” en “S”, vind ik het niet eens meer erg dat Seiko het op de wijzerplaat zet. Als je dat doet, denk ik dat je altijd vintage kunt gaan. Maar dan kun je vergeten dat het een nonchalant zomer-vakantiestuk is. En dat was precies wat ik zocht.
Het perfecte onnodige zomerduikhorloge
Ik heb eigenlijk al een quartz Squale 1515 in mijn collectie. Ik heb het speciaal gekocht om mijn go-to zomerduiker te worden. Of, laten we zeggen, mijn horloge aan zee en zwembad, want nadat ik zo’n 20 jaar geleden mijn duikbrevet heb gehaald, heb ik het nog niet eens gebruikt. De 36 mm Squale-duiker is geweldig omdat hij klein en licht is, maar er is iets dat me afschrikt. Ik zou niet graag zeggen dat het komt door het kwartshart dat van binnen klopt, maar eerlijk gezegd denk ik van wel. Het voelt raar om het hele jaar door mechanische horloges te dragen en dat in de zomer ineens niet meer te doen.
Ik betrapte mezelf erop dat ik het niet droeg omdat het gewoon niet goed voelde. Ik weet dat vakanties er alles aan doen om te vergeten hoe laat het is, dus waarom zou je zelfs een horloge dragen? Maar net als jij, neem ik aan, ben ik een rare horlogeliefhebber en om de een of andere reden draag ik altijd graag een horloge. Daarom draag ik mijn Seiko SPB317J1 nu tijdens het kamperen in Catalonië, Spanje. Ik ben omringd door mensen die niet eens een horloge dragen. Als dat zo is, is het vaak een Apple Watch, waarmee ze zelfs al zwemmend in zee kunnen bellen. Ik weet dat mijn Seiko zoiets niet kan, maar ik voelde me laatst nog zo opgewonden toen iemand bij het zwembad me vroeg hoe laat het was.
Gemaakt om te meten
Het eerste dat ik deed toen ik het horloge uit de doos haalde, was de gepatenteerde zwarte siliconen band verwijderen. Niet alleen draag ik bijna nooit een horloge aan een zwarte band, maar vooral die band is ook best dik en lang. Maar hier hoef je je geen zorgen over te maken. De nokgaten maken het verwisselen van bandjes een fluitje van een cent, en de Seiko SPB317J1 is een horloge dat er op veel verschillende manieren goed uitziet. Ik draag hem heel graag op een zandkleurige tropic, maar ik ben ook fan van deze grijze NATO. Hoewel double-pass NATO’s bijna nooit mijn voorkeur hebben, is de extra dikte van de band met de slanke kast van de 317 een stuk minder een probleem. Het is ook verrassend hoe goed deze kast van 41 mm om mijn pols van 17 cm past.
Behalve mijn Speedmaster Professional draag ik meestal horloges die kleiner zijn dan 40 mm. Maar vanwege de bescheiden lug-to-lug-meting van de Seiko van 46,9 mm, voelt hij nooit zo groot aan als zijn diameter doet vermoeden. Dat wordt ook geholpen door de iets kleinere rand van 40 mm, die een beetje naar binnen helt als hij het kristal nadert. Rondom de bezel zie je de elegante C-vormige kast. Het is qua vorm vergelijkbaar met een Doxa SUB 300 die ik onlangs heb geprobeerd. De behuizing van de SPB317J1 is echter niet zo breed en onhandig als die van de Doxa. Ik was geen fan van de rechte nokken van de SUB 300. Bij de Seiko zijn de nokken puntiger en voelen ze natuurlijker aan. De volledig geborstelde kast buigt ook mooi rond mijn pols. Het voelt bijna alsof het geheel op maat is gemaakt!
De juiste prijs?
Wat ik ook erg mooi vind is die grote, dikke kroon net na 4 uur. In die positie graaft het nooit in mijn pols en blijft het veilig in de zijkant van de behuizing genesteld. Dat gezegd hebbende, de kroon is nog steeds zeer toegankelijk bij het opwinden van het horloge of het instellen van de tijd. Het zou leuk zijn geweest als het was ondertekend met een grote “S” of een simpele “Seiko”, maar de blanco kroon ziet er ook nogal gereedschapsachtig uit. Hiermee kan men het 6R35-uurwerk in de SPB317J1 bedienen.
De mijne loopt op +15 seconden per dag, wat eerlijk gezegd niet erg nauwkeurig is. Maar het valt ruim binnen Seiko’s eigen specificaties van tussen de +25/-15 seconden per dag. Ik draai mijn horloges meestal dagelijks, dus het is niets om me zorgen over te maken. En tijdens mijn zomervakantie vind ik het niet erg dat het een beetje snel gaat. Hoewel, voor een horloge dat bijna € 1K kost, denk ik dat je een iets betere nauwkeurigheid mag verwachten. Iets dat echter best goed werkt, is de bezel.
De bezel-actie lijkt erg op wat ik heb ervaren op mijn SPB143J1. Er is een soepel gevoel wanneer je het gedurende zijn 120 klikken draait. Het is zeker niet te soepel en de klikactie is geruststellend genoeg. Het inzetstuk is echter enigszins verkeerd uitgelijnd. Dat stoort me niet echt en het begint bijna het handelsmerk van Seiko te worden. Maar nogmaals, het is iets dat niet verwacht mag worden op een horloge dat € 950 kost .
Laatste gedachten
Al met al ben ik nog steeds erg blij met mijn Seiko SPB317J1. Afgezien van bovenstaande punten van kritiek is het een zeer stevig horloge. Het is precies het soort gereedschapshorloge waar ik deze zomer naar op zoek was. En dat komt ook omdat het voelt alsof het horloge graag wordt gebruikt voor een ritje, of het nu in het zwembad is, in de zee of bij het bouwen van zandkastelen op het strand. Ik kan me ook zeker voorstellen dat ik dit draag met een mooie NATO op een koude winterdag. De komende weken zal het mijn dagelijkse d®iver zijn voor de rest van ons verblijf in Spanje. Laten we eens kijken hoe die hardgecoate stalen kast er daarna uit zal zien. Eén ding is zeker: ik ben heel blij dat ik deze van mij heb gemaakt!
Wat vind jij van de Seiko SPB317J1? Is dit ook jouw favoriet onder de klassieke heruitgaven? Laat het me weten in de reacties hieronder!
Als je meer polsfoto’s wilt zien met de SPB317J1, kun je me ook vinden en volgen op Instagram.
Dit leest een stuk makkelijker.
Copyright Fratelowatches.com
Hmmm… Ik zou bijna geneigd zijn om Daan van z’n Squale 1515 af te helpen. Perfect dingetje. Maar het is geen 1553 Tiger, helaas. Als het de Tiger was geweest… Maar goed.
Helaas is er op dit moment een GS incoming, dus het is even niet de tijd om een SPB317 te scoren, maar ik denk dat ie nog wel een keer gaat komen.