Lijkt me vreemd inderdaad als het door de veerton zou komen. Ik heb het vermoeden dat het de metaalbewerking is van titanium VS staal. Als ik het me goed herinner had de vorige Sharp Edge ook net een iets kleinere diameter.
Je was me al voor met je edit! Inderdaad.
Hoewel nóg een slagje kleiner nóg iets mooier zou zijn. Misschien moet er gewoon wat te wensen overblijven…
Voor alles is een oplossing:
King Seiko Collection: SPB369, SPB371, SPB373
Caliber 6R55
Frequency: 21,600 vibrations per hour (6 beats per second)
Power reserve: 72 hours (3 days)
Diameter: 27.4mm. Thickness: 4.95mm
Specifications
Stainless steel case and bracelet
Box-shaped sapphire crystal with anti-reflective coating
Screw case back
Diameter: 39.0mm, Thickness: 11.9mm
Water resistance: 10 bar
Magnetic resistance: 4,800 A/m
Recommended retail price: $1,800
De groene vind ik het mooiste.
Heel tof inderdaad . Ben benieuwd hoe die linen dial er uitziet in persoon.
3e optie, er zou een serie exotische wijzerplaten met hogere markers en andere wijzers in de planning kunnen zitten, en om te voorkomen dat er halverwege een productiegang een ander kastontwerp moet komen met stuntwerk om alles te laten passen, hebben ze er nu alvast rekening mee gehouden en wat meer hoogte gereserveerd.
Dit is zomaar een gok.
Er is zelfs een 37 x 12mm versie. Die dikte blijft een beetje jammer.
Plenty te kiezen, maar eerlijk is eerlijk, @Jozeph, de SARB035 blijkt achteraf een gouden greep geweest te zijn met z’n 38 x 11mm grootte.
De oude Sharp Edges van 39,3 x 11mm komt in mijn beleving en ervaring nog het dichtst bij de goldilocks-maten van de SARB03x.
Prima horloges. Ik zou zowel de titanium versie als ook de KS links laten liggen als ik moest kiezen.
Een release fundamenteel verneuken om toekomende horloges met bijvoorbeeld een SARW-achtige dial lay-out te faciliteren? In het verleden hebben ze bij dat soort releases ook altijd een versie met gewoon uurwerk gehad wat dunner was, en de power-reserve/zeigerdatum/zeigertag versie die gewoon dikker was.
Het zou mij verbazen als ze nu plotseling op een one size fits all strategie over stapten, maar OK.
Toch blijf ik die tekst op de wijzerplaat
iets bijzonders, iets magisch vinden.
Nietwaar?
Neuh, veel te groot. Zorgt voor onbalans op de plaat. Ik had veel liever het oude KS terug gezien.
Oke.
Maar dan alleen bovenaan uitsluitend
KING SEIKO.
En onderaan alleen
Automatic
Ik ben geen mega model kenner maar heeft King Seiko ooit bovenaan gestaan?
Die millimeter kan soms net het verschil maken inderdaad. Ik ben de laatste tijd erg naar de GS SBGX-lijn aan het neigen. 37mm en HAQ is toch wel een hele fijne daily combo.
Sarb, SKX yeah baby
Nee, en het heurt ook niet boven te staan. Seiko bovenaan, King Seiko onder de as is zoals het moet zijn.
Als je zeventienhonderd pietermannen aan een Seiko uit gaat geven kun je beter in de grijze handel een SBGX scoren voor zo’n 300 meer, of tweedehands voor minder. Dat is een waarheid als een koe. Ik heb zelf helaas de grotere SBGP genomen, en ofschoon ik hem aan de maat vind, is het een geweldige keuze.
Ik ben de SBGX lijn een behoorlijke tijd aan het volgen op YouTube en instagram maar heb deze modellen nog nooit in het echt mogen aanschouwen. Hoe staan de looks en afwerking van bijvoorbeeld de 261 en 263 in verhouding met deze King Seiko’s?
Ik heb inmiddels meerdere foto’s van de KS geplaatst, maar deze geeft het beste beeld van hoe hij er uitziet.
Tja,
Ik ben toevallig in het bezit van zowel de limited King Seiko met het 6L uurwerk, de limited Alpinist met het 6L uurwerk, een mechanische Grand Seiko en een 9F quartz Grand Seiko… De KSK kasten van de non-limited versie heb ik nog nooit vast gehad. Ik heb ze in de winkel zien liggen, maar die zien er strak uit.
De basis GS lijn (SBGX, SBGP) wijkt daar niet noemenswaardig in af vanwege de afwerking van de kast of de wijzerplaat an sich, maar wat wel een levensgroot verschil maakt is de schittering en afwerking van de wijzers.
Zelfs de 3200 Euro kostende limited King Seiko komt qua wijzers en indices toch een stuk platter over dan de SBGP011 die ik heb. Die schittert zo hard dat je aan de overkant van een drukke kamer kunt zien dat er iemand een Grand Seiko om heeft.
Ik kan dat niet uitleggen. Als je dat een keer zou willen zien moet je een keer een PB sturen voor een kop koffie, of je moet naar een Grand Seiko / Seiko dealer toe gaan die het allemaal heeft liggen. De boetiek in Amsterdam, bijvoorbeeld.
De 261 en 263 doen meer aan een Explorer denken: Het is een wat gekromde kast die gemaakt is om op bracelet te leven, onopvallend bijna, erg plat, erg comfortabel. Sterker nog, 2mm platter dan een Explorer, nu ik er bij nadenk. Die horloges zijn gewoon sporthorloges met een dressy inborst.
De King Seiko modellen met de KSK kast doen het voor mij veel beter op leer, die kun je dus wel op hun bracelet dragen, maar voor mij zijn ze nog meer dressy dan de SBGX, komen ze op leer het best tot hun recht, maar hebben ze wel een twist vanwege de zeer hoekige lugs. Tegelijkertijd draagt het daardoor op leer niet zo comfortabel als bijvoorbeeld m’n limited Alpinist (rondere kast, kleiner van stuk) of de GS SBGW231 (idem). Samenvattend:
Super comfortabel op leer, want rond, klein en niets wat uit steekt. Doet het prima op NATO, tropic, leer, canvas.
Super comfortabel op de bracelet, maar meer onder de radar sporthorloge, doet het minder op leer of NATO.
Super comfortabel op leer, maar een dresswatch pur sang, dit moet je gewoon niet op staal, canvas of NATO willen.
De minst comfortabele van het stel, wel prachtig van kastvorm, maar juist daardoor minder draagbaar. Doet het met name goed op leer of 2-piece canvas als het wat dressier is, maar ook nubuck en zo. Fotogenieke wijzers, maar in het echie platter dan een GS.
Ja, en toch vind ik de KS het meest aesthetically pleasing van het stel. Weet niet waarom. Hij heeft gewoon wat. Zo moet een Seiko er voor mij uitzien. Niks meer aan doen.
Grappig genoeg zou ik, als ik er twee weg moest doen, de SBGW231 en de limited Alpinist over houden. Dat zou samen met een Super Squale waarschijnlijk mijn 3 piece zijn, als ik Nomos even vergeet.
Hier hetzelfde. Moet ze toch eens in het echt gaan bekijken. De prijzen zijn wel behoorlijk gestegen. Zag zo’n 2400E voor een nieuwe 261 (zonder korting). Ben dus vooral hier benieuwd naar:
Echt een top samenvatting, thanks! Ik draag horloges wel graag zo nu en dan op leer. Dus misschien is de SBGX319 qua kast dan geschikter in vergelijking met bv. een SBGX261.
En wellicht deze ook niet op voorhand uitsluiten alleen om de maat…
Toch maar gewoon eens iets gaan passen binnenkort.
En dan deze ook eens in het echt aanschouwen! Ziet er prachtig uit.