Nieuwe Seiko Modellen 2023: This time it's personal.

Ik zat meer hieraan te denken

Dat snap ik… maar die moderne zijn geïnspireerd op die oude zoals ik heb en fatc de reissue van had of heeft. Die zijn dus ook languit geschreven.

Dus King Seiko is correct op die moderne wat mij betreft.

2 likes

Dat zal best maar ik vind het niet echt mooi, te prominent en twee keer “Seiko” op de plaat is wat mij betreft overbodig.

Het moderne model an sich vind ik wel ok, zeker met die bruine of linnen plaat.

Wat vind jij van de Grand Seiko SBGX261? Is de plaat net zo glossy ala de zwarte Sinn 556i? En wat vind je van de band? Ik lees daar wisselende reviews over van mmwa (je weet het, het is tenslotte een GS) tot geweldige band (zeker voor dit budget).

Ik wil een quartz in m’n collectie dat een low profile edoch prachtig afgewerkt horloge is, voor dagelijks gebruik, op staal met de mogelijkheid tot mooi leren bandenwissel.

2 likes

Leuk, iemand met vrijwel dezelfde zoektocht :grin:

1 like

Nou, voor zover ik de 261 goed bekeken heb lijkt het pianolak te zijn, maar hangt het sterk van het licht en de hoek af of je dat ziet. De reden dat ik het niet met 100% zekerheid kan zeggen is dat ik meer naar de 259 en 265 heb zitten loeren, dus die bekeek ik in de winkel nauwgezetter. Mijn SBGP011 heeft een bruine sunburst, maar die is ook heel erg subtiel, en hij komt ook vaak over als zwart glanzend, die plaat.

De GS oyster banden zijn in mijn optiek briljant. Dankzij de 2/3e links die er bij zitten kun je altijd wel een pasvorm vinden die zeerk comfortabel is, je moet alleen uitvogelen hoe je het horloge op de pols gebalanceerd wilt hebben (welke links je aan welke kant wilt monteren). Als dat eenmaal zit zit het geweldig.

Daarom hoop ik ook niet dat ze één of ander zielloos glidelock achtig systeem gaan doen, want dan wordt de clasp weer groter, en dat is nou net wat je niet wilt. Hij zit lekker omdat de clasp klein is, en omdat het vouw-mechanisme zo geslepen is dat hij nooit scherp kan voelen aan de pols. Zo zit er ook wat lucht en ronding op de schakels, dus absoluut geen haren trekker.

Omdat van zowel de SBGP, SBGA als ook de SBGX kasten de lug holes laag liggen vind ik leer niet mooi. Dat zal op een SBGX minder erg zijn omdat het horloge nog platter is dan mijn SGBP. Zo ziet het er uit bij m’n SBGP:

Het is zeker niet lelijk, maar ik vind niet dat hte horloge er voor gemaakt is.

8 likes

Dank! Jah de blauwe zou ik ook nog kunnen overwegen. Voor een witte plaat in de collectie (die moet er ook nog komen) heb ik een Nomos 735 of 766 (voorkeur) op het oog.

Dat zwart van de Sinn vind ik prachtig, alleen de band weer niet. Een explorer I eigenlijk ook erg mooi, wellicht is het een zoektocht naar een alternatief voor de explorer (al ben ik daar nog niet uit, of ik überhaupt de explorer ambieer).

1 like

Veel dank voor het delen van je ervaringen!

Alleen op staal of heb je m ook op rubber geprobeerd?

Jij nou ook al? Veel Hailie Selassie fans hier op het forum.

De SBGP011 is bruin. Da’s alvast een dingetje.

Tenzij je heel grote polsen hebt raad ik je de Club Campus 36mm aan.

Die heeft erg lange lugs, is best aanwezig op de pols en lijkt in een lichte kleur nog groter ook. Zo heb ik deze in 38, en deze in 36:

De Junghans is met 38mm all dial heel, heel erg fors, en de Nomos is net goed op een 18,5cm pols.

Geen dank, veel succes met je overwegingen. :+1:

Kijk nou eens naar dat horloge, en zeg me nou eens of zoiets rubber verdient? Kom op, het is geen duikertje. :wink:

3 likes

Hehe, sie haben recht. Ik heb een tik met banden wisselen, misschien moet ik het maar laten bij de band die de vrienden van GS erbij bedacht hebben.

Brabander hè…

Akkoord, niet goed gezien. Ben niet zo’n bruine drager.

Een 19 cm rond, ik moet ze maar eens gaan passen. Die grote lugs lijken mij geen probleem. De Hamilton Khaki field viel ook prima op m’n pols.

1 like

Nee moeten ook nog uit komen, juli volgens mij.

Hier een live demo model:

3 likes

Een Presage spielerei kan er ook nog bij
Seiko Presage Sharp Edged Series SPB415 en SPB41

5 likes

Ik vind Seiko’s neiging om open harten te produceren de helaasheid der dingen. Net zoals Zenith de El Primero met zo’n smakeloos doorkijkje maakt, gaat ook Seiko op deze toer. Geef mijn portie maar aan fikkie.

Wat ik me dan afvraag: Hoeveel mensen zijn hier fan van? Er zal een markt voor zijn, ook al zie ik 'm niet.

4 likes

Het oogt geinig maar als je wat verder in de Rabbit Hole zit weet je ook dat wat je ziet zo bijzonder niet is. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor open casebacks, hoewel dat minder inbreuk op de meer zichtbare ethetiek maakt.

Is dat datum register misschien een reden waarom die nieuwe kasten dikker zijn? Enkel dat register is wel aardig, maar ik vind het voor een datum zo nutteloos. Ik zie liever een bewegend element. Ik weet ook niet of die dial van de sharp edges zich nu lekker leent voor toeters en bellen.
Heb vorige week de GMT sharp edge gepast, was wat fors, maar vond het met alle toeters en bellen toch minder fraai dan de “kale” sharp edges, ondanks dat ik een leuke chronograaf wel kan waarderen :man_shrugging:

1 like

No way dat ik ooit een open heart watch koop, ook zeker geen Seiko.
Als ik de uurwerk wil zien dan graag open caseback. :pray:

2 likes

Ik zou er zelf niet snel voor kiezen, maar ik moet wel bekennen dat ik deze Tissot voor m’n vrouw overwoog:

Daarbij is het wat speelser meegenomen. Omdat het horloge überhaupt vrij casual is vond ik het hierbij wel leuk.

3 likes

Nog steeds een beetje nieuw model

14 likes

Prachtig, prachtig, prachtig…!

Idd, echt lelijk. Wordt alleen door mensen gekocht die voor het eerst een mechanisch horloge kopen. Hetzelfde geldt voor een zichtbodem, leuk maar bij dit soort simpele uurwerkjes niks aan. Beter een 1mm dunner horloge.