Nieuwe Seiko Modellen 2023: This time it's personal.

Ja mee eens, maar dan nog… verklaart dát het verschil van min 3.000 euro? Zonder inflatie. Ik zou me dan als SLA017 behoorlijk bekocht voelen.

3 likes

Het is toch zo simpel.

1. Basic vijfjes met 4r uurwerken, mogelijk hardlex, vrij eenvoudige banden, of simpeler quartz met Hardlex.
  2. Prospex respectievelijk duurdere Presage met saffier, 6R uurwerken, betere banden
  3. Presage handwerk-dials en duurdere Prospex (MM) horloges, King Seiko. Veelal nog steeds 6R uurwerken, tenzij je een Tuna met quartz treft of zo, Saffier, betere afwerking, interessantere dials, soms interessantere kastvormen, en Astron.
  4. SLA en vergelijkbare limiteds (zoals mijn KS en mijn Alpinist) met superlatieve afwerking, 6L uurwerken
  5. Duurdere SLA met een 8L uurwerk (wat in feite ongedecoreerde GS 9Sxx is)

,
    ,
    ,
  6. Grand Seiko
  7. Credor en Micro Artist studio

Ze zijn een toonbeeld van consistentie. De hiërarchie van entry level naar 5jes, Silverwave, Lord Matic, Lord Marvel, GS/KS is al zo oud als methusalem, omdat ze al sinds de jaren 60 in allerlei prijssegmenten opereren.

Leg mij uit waarom een Submariner 9.100 Euro kost, dan laat ik je iemand zien die een irrationeel bedrag voor een duikertje met ceramische bezel probeert te rationaliseren. Natuurlijk is alles boven de 1.200 pietermannen voor een duikertje belachelijk. :slight_smile:

13 likes

Zou er op termijn een 38mm variant van de SPB14x lijn aan zitten te komen?

1 like

Niks tegen het Prospex logo, hier.

Mag ik vragen wat er mis was met de 8L? De banden, soit, maar er zijn vrijwel geen horloges die ik op de meegeleverde band draag, in welk prijssegment dan ook, maar een 9S / 8K uurwerk is wat mij betreft gewoon echt goed. Ik heb er nu eentje in een SBGW231 liggen, en het zijn mooie accurate uurwerken, in mijn ervaring.

@koekoek kassa 2, aub!

Neuh niet echt… ik bedoel echt niet :sweat_smile: ik vind het prijsverschil ook bizar hoog.

Er zal misschien nog een 38 mm versie van de spb143 komen ook. Wel nog 12mm + dik wellicht en dan daardoor weer wat minder interessant.

1 like

Ja precies, dat speculeerde ik hier ergens boven ook. Benieuwd. Die huidige SPBs dragen groot voor mij.

1 like

Heel mooi die nieuwe 62MAS maar het gaat me te ver om deze naast mijn SKX013 te leggen. Dan ga ik me toch teveel afvragen waarom de 62MAS een keer of 15(!) zoveel kost :zipper_mouth_face:

1 like

Prachtig. Fijn weer een reissue van een iconisch horloge die dicht bij het origineel blijft. Veel meer geld dan dat ik ooit kan uitgeven aan een horloge. Beetje jammer dat SEIKO printen lijkt ipv applied van origineel.

Goed gezien! De dial foto bij Fratello laat dat nog beter zien. En die laat ook goed zien hoe prachtig die dial en hands zijn.

Nou, ik ga iig in augustus even kijken of ik ‘m kan passen in Amsterdam. Misschien ben ik dan ineens zo verliefd dat ik ‘m moet hebben :smiley:

(Maar heb al een heel erg mooie COSC duiker in pre-order staan voor minder dan de helft van de prijs van deze, dus acht de kans klein dat ik ermee de boutique uitwandel.)

Op die foto zie ik die lume bij de 3 juist niet:

Kunnen we hetzelfde verwachten voor reissues van de (slim) willard en 6159?

Alles in een kleiner maatje wint ook de originaliteitsprijs niet hè? Iets meer in de range van KS maar met een nieuwe vormtaal lijkt mij leuk. De KS is nogal klassiek, tussen Presage en GS een mooie alleskunner lijkt mij bijzonder welkom!

Als voormalig eigenaar van een SKX en God Jan en allerlei andere Seiko duikers vraag ik me niks af… Die duurdere duikers zijn geweldig, ook naast een SPB, Stargate, Mini turtle, of baby tuna.

Ik zou ze niet gaan bekijken. Dat kan geld kosten.

Sharp edge? Tunas? Turtles? MM 200? Klassieke presage?

Seiko heeft al meer kast-vormen dan 90 procent van alle merken die ik ken. Die moeten juist uitkijken dat ze de identiteit en samenhang goed bewaren.

2 likes

Da’s een leuk punt. Ik heb ook vraagtekens bij de toegevoegde waarde, met zo’n prijskaartje zeker, maar het verschil tussen de diverse laagjes van Seiko zie je echt wel als je ze in de knuistjes hebt. Dan stel ik mij voor dat je met dit model ook heus wel een verschil ziet. Het is alleen zoals met veel dingen dat de prijs exponentieel groeit tov de feitelijke kwalitatieve toename…

The new automatic caliber 6L37 is a slimmed-down version of the 6L35 that we already know. It should also be more durable and more resistant to shocks. The rest of the specs, though, sound very familiar. It runs at 28,800vph, has a 45-hour power reserve, and is antimagnetic to 4,800 A/m. It’s also advertised to be accurate between -10 and +15 seconds a day. That makes it about ten seconds a day less accurate than the 8L-series movements, which were used in the other limited editions.

Van mij mogen ze de kast en dial en wijzers en de rest zo houden, maar er een goede quartz instoppen en dit verkopen voor 1800 euro.

2 likes

Ik doelde op deze foto waar je rechts van de datumvenster een lume plot te zien is (evt doorklikken voor uitvergroting). De lume shot is onder zo’n hoek dat deze niet in beeld is.

https://static.fratello.com/2023/07/SJE093J1-Prospex-The-1965-Divers-Re-creation-Limited-Edition-9.jpg

10 likes

Nee klopt, misschien wel meer diversiteit dan leuk is. Maar ik heb nu een SARX055 en een MM200, en kijk ook uit naar wat nieuws, zou leuk zijn als dat wel een soort overtreffende trap is van die twee modellen. Afgezien van de duurdere duikers zit er volgens mij niet zo veel tussen genoemde Presage en MM200, en GS in, behalve de KS. Wat mechanische horloges betreft dan, quartz GS komt op een moment ook in beeld, maar ik heb het dan over zeg, €1500-2500 range.

1 like

Zeg dat nou niet, dat wordt nog langdurig duur voor @TenebraeNoctis

1 like

Spannend…

Wil je niet een tipje van de sluier lichten?