Tuurlijk niet!
Het is en blijft een horloge met de functie om tijd aan te geven, wat het ook doet. Dus daar mag men wat van verwachten. Wat die verwachtingen dan zijn valt over te twisten en hangen redelijkerwijs af van functie (waar is het horloge voor bedoeld) en kwaliteit wat niet zelden de prijs bepaald. Dat er qua accuratesse ingeleverd wordt omwille van design is wat mij betreft begrijpelijk. Echter heeft dat wat mij betreft een grens, en zeker voor een bepaalde prijs.
Als horloges dan toch worden gedegradeerd tot lifestyle snuisterijen dan valt er net zo goed iets te zeggen over de “absurditeit” van het geklaag over slecht afleesbaarheid.
Nou snap ik het punt wel dat een dergelijk horloge eerder als sieraad (functie) voor gelegenheden gedragen zal worden en naar alle waarschijnlijkheid niet als dagelijkse beater en daarme de afwijking op de dag beperkt blijft.
Maar wederom @Fate_Amenable_To_Change , wat zou jij dan nog tolleren als afwijking? Een minuut per dag, een kwartier voor een heel mooi design?
Mechanisch? -15 tot +45 is voor mij geen probleem. Ik wissel toch dagelijks, en stel ze altijd 40 seconden voor lopend in. Dit geldt voor alle mechanische die ik heb.
Daarnaast heb ik drie high accuracy quartz en een spring drive. Die lopen strak, en zo hoort het ook.
Bijna leeg, zegt degene die alleen de meter bekijkt.
Bijna vol, zegt de eigenaar van een Spring Drive. Omdat die weet dat die dingen zo ongelofelijk efficiënt opladen met de automaat dat het bijna wonderbaarlijk lijkt.
Help mij een even alsjeblieft, ik meen een tijdje terug hier een Grand Seiko Diver voorbij te zien komen (limited edition vermoed ik) met een Ice blue dail. Dit een beetje in het type van de SBGA463. Nu kan ik er niks meer van terug vinden, heb ik dit in mijn dromen gezien? Of was dit wellicht een soort van hallucinatie? of was dit echt? Kan iemand mij hiermee helpen?
Begrijp ik het goed dat elke winkelier die NIET exclusief GS verkoopt, geen GS meer mag verkopen?
Dit omdat ik eind oktober in Belgie zag dat mijn juwelier officieel GS verkoopt en mij nu afvraag of ie ook met korting zal verkopen want er ligt wel wat lekkers in de etalage.
Maar geen korting …
Even inbreken hier, ik heb een analoge Casio MDV107 die rete-strak op tijd loopt, hij mag een afwijking hebben van 20 sec per maand. Nog te duur ook, want €70 gekocht, nu €43 (Duro 106) op Amazon com. En natuurlijk de G shock 5000u en 5610u voor €150 en €90, elke dag automatisch syncen met atoomklok, behalve op Texel, dan moet het wel eens een keer met de hand.
Wat is mijn punt? Nou, mijn Casio a700 ligt dan wel al een half jaar in een la, maar loopt nu slechts 15 seconden voor en kostte slechts €33. Zelfs mijn moeder dacht dat die Casio Duro een Rolex (Submariner) was. Dat vind ik nou kunst, horloges van een paar tientjes die nauwkeuriger lopen dan een Rolex van €10.000. Niet dat ik een Submariner niet mooi vind hoor, maar ik heb er en geen geld voor, en nooit mee over straat durven lopen waar ik woon. Nee, voor mij zijn die goedkope Casio’s kunst voor dat geld.
Dat is quartz nu eenmaal. Dat zie ik niet als kunst, dat is gewiekste engineering. Voor 500 euro koop je een Casio Oceanus, en daar begint de afwerking ook kunstig te worden voor het geld, maar echt spannend wordt het allemaal nooit.
Een Duro is heel erg evident geen objet d’art, en het is ook heel erg geen Rolex Submariner. Ik heb heel erg veel respect voor Casio, maar dat is een gebruiksvoorwerp wat zo goedkoop mogelijk geproduceerd is, met een generiek design wat inderdaad sterk afgeleid is van iconische duikhorloges.
Zelfs de Casio LCD horloges die je als iconisch zou willen beschouwen zijn eigenlijk afgeleid van Seiko’s eerdere ontwerpen.
Begrijp me niet verkeerd: ik waardeer het merk, Casio maakt in veel opzichten veel eerlijker toolwatches dan Rolex en vele anderen. Dat een Duro geen Sub is is geen negatief punt.
Het betekent alleen dat Casio in mijn optiek nooit tot de avant garde heeft behoord.
Ik moet toch een beetje lachen hier… Jij vindt deze Casio kunst? Maar ondertussen ligt hij een half jaar in de la. Wat een kunstliefhebber ben jij zeg. (ik denk dat die Casio niet voor niks al een half jaar in een la ligt)
Zelfs je moeder dacht dat deze Casio Duro een Rolex was? Heeft ze wel eens een echte Submariner in haar handen gehad? Gezien je reactie krijg ik de indruk dat je horlogekunst niet helemaal begrijpt.
En muziek?
Als muziek geen kunst is, waarom scoor jij dan geen wereldhits? Vers van de pers: een artiest (in de muziek kunst) die in samenwerking met Casio het allereerste horloge in het Spaans heeft ontwerpen, werkelijk een Piece of Art:
Begrijp mij niet verkeerd hoor, Casio maakt leuke horloges. Maar ook als een een of ander kunstzinnig type zijn naam aan een horloge hangt, maakt dat per definitie nog geen kunst. Laten we het trouwens on topic houden. Het gaat hier over nieuwe Seiko modellen