Dat is nou net het probleem. Voor meer dan 15000 ballen produceer je geen uurwerk wat vergelijkbaar is met een stokoud werkpaard wat al 20 jaar naar de prullenbak verwezen had moeten worden, maar wat nog steeds veel te dikke horloges van zo’n 2500 Euro oplevert omdat de voltallige horloge-industrie te bedonderd is om een fatsoenlijke automatische chronograaf te ontwikkelen.
Wat het allemaal nog erger maakt is dat Seiko in 1969 al een in house column wheel chronograaf had met verticale koppeling, en wat ook een geïntegreerd uurwerk was.
In dat prijssegment waar Grand Seiko wil opereren moeten ze met iets aardigers aankomen. Niet modulair, en niet dik.
Als je daar dan nog steeds een chunky kast om wilt ontwerpen, prima. Dan maak je een ontwerpkeuze. Nu lijkt het gewoon alsof ze gehandicapt zijn door het veel te dikke uurwerk wat ze uitgepoept hebben.
Totdat ze dat doen vind ik een Speedmaster, Breitling Premier B09, Zenith El Primero en zelfs een TAG Heuer Glassbox de mooiere chronografen met de leukere uurwerken.
Die moeten zich ook de ogen uit de kop schamen. Niet alleen vanwege dat uurwerk, maar ook wegens geschroefde pushers.
Kan zijn, maar het lijkt er sterk op dat GS in het algemeen zich weinig aantrekt van de dikte van hun horloges. Je maakt mij ook niet wijs dat ze rond een binnenwerk van +/- 8 mm geen dunner horloge kunnen construeren, dat kunnen andere merken met zelfs een 7750 wel.
Overigens hoeft een modulaire constructie helemaal niet te betekenen dat het resulterende binnenwerk overmatig dik is. De modulaire 2894-2 was met een dikte van +/- 6,1 mm immers nog wat dunner dan de El Primero.
Dat klopt, maar dan gebruik je een fijn dun uurwerk als een 289x als basis, en dat zijn hele fijne uurwerken, net als de 6L serie van Seiko. Dat gezegd hebbende, dan blijf ik nog steeds een groter fan van geîntegreerde chronografen.
Grappig genoeg zijn Junghans en Archimede daar goed in. Archimede doet het in 12,5mm voor hun 100m waterdichte pilot chrono, terwijl Hanhart erg goed is in het ontwerpen van 13mm kasten die dunner lijken te dragen.
Ik waardeer dat erg, als iemand de moeite neemt om iets straks neer te zetten.
Zou je daar in godsnaam mee op willen houden? Ik word gek van alle vokking onzin die door middel van kut prompts van pukkelige tieners in kelders uit allerlei large language modellen gepoept wordt.
Alsjeblieft: Leuke JDM’s en zo, dat stel ik hogelijk op prijs, maar laten we het in godsnaam bij feiten houden die niet langer onder embargo staan, zoals ooit afgesproken.
Eens! Alle AI-fantasieën vind ik verwarrend.
Laatst ook al in het Patek-draad helaas.
Enige ‘leerzame’ is dat het allemaal niet zo eenvoudig is als het lijkt, een mooi horloge renderen.
De nieuwe landdweller toont ons dat het ook niet zo makkelijk is om er eentje te ontwerpen, zelfs.
Maar AI specifiek is heel erg irritant. Het zuigt alle voorhanden zijnde informatie op, krijgt vervolgens een opdracht, en komt terug met onzin. Wat erger is: statistisch gezien plausibele onzin. Dat sommige bedrijven AI als zoekmotor positioneren, daar lopen de rillingen van over mijn rug, want we belanden in een volledig feitenvrije informatiecyclus op die manier.
Ik zou die rommel voor een groot aantal toepassingen gewoon mordicus willen verbieden, want het is nog milieu onvriendelijk ook. Youtube graaft op dit moment z’n eigen graf door dat soort content toe te staan. Het platform wordt hoe langer hoe onkijkbaarder.