Nieuwe Seiko modellen 2025. This time it's personal

Een goed saffier anno 2025 is ook het geld niet. Heb zelf genoeg Hardlex gewisseld met aftermarket saffier van 15 a 30 euro die prima zijn met zeer goede AR. En dat is niet inkoop in de bulk of retail zoals Seiko zou kunnen doen.

Ik heb zelfs de stock shabby saffier van de SRPH99K1 vervangen met aftermarket omdat de stock gewoon onleesbaar was:

Voor goedkoop flets saffier van Seiko:

Na aftermarket met AR:

1 like

Ook vaak gedaan. Maar ik vind saffier al snel flets :sweat_smile:. Het moet echt top zijn, wil ik het beter vinden dan plexi of mineraal/hardlex.
Ik kan leven met saffier die ietsjes vertekend (zoals de blauwe goed van de AR op je voorbeel). Maar zo kraak helder als mineraal zie ik toch niet heel vaak.

Bovendien is een gekrast glas zo gewisseld

:dart: komen we uit op “it’s all about money”

Het is nou eenmaal geen liefdadigheidsinstelling.

Met de kanttekening dat -ik roep maar wat- 80% van de kopers ĂŒberhaupt niet eens een idee heeft van verschillende kwaliteiten van glas, dus als je als fabrikant dan een kwalitatief OK glas in je horloge hengelt heb je hoogstens last van een deel van die 20% die er wĂ©l een punt van maken. Die mogen dan doorsparen voor een mooie Prospex.

1 like

Bij normaal gebruik onstaat wel eens dat je met je pols de eettafel of keukenblad raakt, de fietsstuur die per ongeluk tegen je pols aankomt

Bij hardlex krijg je een leuke herinnering gratis mee.

1 like

Maar we zij hier toch allemaal horlogefans met diepgang die verder kijken dan het kleurtje op de wijzerplaat?
Heb jij geen werkplaatsje aan huis met gereedschap dan :rage:

Hier heb je dubbele punten :wink: :+1:t4:

Bol is iets meer werk. Vaak moet je een mal maken zodat je het glas kunt polijsten als een lens (zie YouTube voor voorbeelden hoe mensen die hun eigen telescopen maken dat doen). Als je veel ervaring hebt (en lef) dan kun je met een diamant schijf uit de losse hand werken (ik heb te weinig lef hiervoor).

Tuurlijk. Als het glas nog leverbaar is (en je wat geduld hebt). Bij oudere horloges is dit vaak niet (meer) het geval.

Ik weet niet of ik je vraag precies begrijp. Hier een paar foto’s van hoe ik werk. Het glas in de foto is van een jaren 80 Seiko quarz. Die crystal is niet meer leverbaar dus dan is polijsten de enige optie,

Om diepe krassen weg te halen een diamant plaat (nat gebruiken)

Dan ziet het er zo uit (melkglas)

Om het weer helder te krijgen polijsten met Cerium oxide.

2 likes

Dank!

En die Ceriumpoeder doe je op een langzaam draaiende vilt schijf? Of op een vlakke plaat?

A ja, kan zijn idd. Gebeurt mij echter zelden. misschien een goede body awareness of het heeft mogelijk te maken met mijn lengte (ik zwaai mijn polsen op andere hoogtes). Zo zijn de beroemde deurklinken nooit echt een probleem :sweat_smile:.

Ik krijg wel regelmatig zwaar bekraste doffe glaasjes binnen

Klopt, ik gebruik een stone polisher waar ik zelf vilt op heb aangebracht. Die dingen kosten niet veel (bij AliExpress) en kunnen tegen de nattigheid van cerium in wateroplossing. (alhoewel 
 er zit al wat roest op de mijne, maar die is dan ook al 5+ jaar oud).

2 likes

Kijk, dit is nu eens advies waar ik wat aan heb. Had na je vorige opmerking over Ceriumpoeder (lang geleden) die zooi aangeschaft maar kreeg nooit echt een lekker resultaat.

Ik ga dit binnenkort eens proberen :+1::clap:. Sommige vintage glaasjes worden erg duur en orgineel is toch net wat lekkerder dan aftermarket met afwijkende vorm of andere hoeken (zoals bijvoorbeeld bij de 6139’s waar de hoek van OEM glaasjes vlijmscherp zijn).

Hier nog een poging van Jody om Hardlex te fixen. Volgens mij nog best ok resultaat:

1 like

True. Nu gaat in het dit kader natuurlijk om nieuwe horloges, waarbij dan weer het probleem speelt dat je je garantie kwijt bent op het moment dat je er ander glas in perst :man_shrugging:

Dat heb ik ook al eens gemerkt. Wist niet dat dit vaker voorkomt. Originele Seiko crystals hebben altijd soft edges (zoals het hoort).

Nabrander: de enige reden dat ik zo’n stone polisher heb aangeschaft is omdat als ik het uit de hand doe dat het resultaat niet egaal wordt. Dwz witte plekken (oververhitting) en niet overal even ‘helder’. Maar dat is mijn ervaring, misschien dat andere mensen het wel kunnen. (ben lui van aard, als er een hulpmiddel is dan gebruikt ik die)

1 like

Coole kleur. Coole bezel

Jammer van de datum weer

1 like

Als we dan toch bezig zijn, ook de 40mm

2 likes