Ook een optie
Kijk eens bij Van Der Gang. Wellicht is de 20052BW-TB wat.
Blancpain leman chrono flyback met zwarte plaat en stalen band. Kastdiameter 38mm en boterzachte chronograaf schakeling. In mijn ogen nog steeds een van de mooiste chronografen. Te vinden rond €7000.
Welkom hier, en succes met de zoektocht naar je chronograaf!
Tja… Ik heb dat uit Zwitserland opgelost voor 2500 euro toen ik een Excelsior Park aanschafte. Die ziet er uit zoals ik wil dat een chronograaf er uit ziet: jaren 40-50 stijl, geen bezel, bol glas, twee registers.
Jij zegt duikhorloges niet mooi te vinden omwille van de bezel, en dan kom je met twee chronografen terug waar een aanwezige bezel op zit. Dat begrijp ik niet.
Los van Excelsior Park zou ik de volgende horloges bekijken:
- TAG Heuer glass box, Skipper
- Breitling Premier B09 40mm
- Zenith El Primero Chronomaster 38mm, tricolore of reverse panda
Even een paar plaatjes bij het praatje:
En die keuzes zijn zo vreemd niet als je kijkt waar ik mee rond loop:
Los daarvan vind ik dit ook allemaal mooie releases:
-
Airain Type 20 re-edition
-
Sinn 356 SA en SA II
-
Hanhart 417 ES 1954 39mm, zowel de OG als de flyback
De oplettende burger heeft misschien gespot dat ik niets van boven de 40mm noem. In mijn optiek is de sweet spot voor een chronograaf.
Hou me eerlijk, maar volgens mij is alles wat ik noemde ook 100m waterdicht.
Het is tegenwoordig bon ton om met grotere gangreserves aan te komen kakken. Sommige producenten verlagen zelfs expliciet hun tikgetal om een grotere gangreserve voor elkaar te krijgen.
Ik vind dat onzin. Als je een handwinder hebt, zou ik zeggen dat je je gewoon aan moet leren om 'm 's ochtends wat slagen te geven als je ze meerdere dagen draagt. Als je een automaat hebt is het al helemaal belachelijk, want die windt zichzelf op tijdens het dragen.
Bij de gemiddelde hobbyist worden horloges in roulatie gedragen, en voor de gemiddelde persoon die maar één horloge heeft geldt dat ie z’n horloge gewoon om heeft. Die hele redenatie van “vrijdagavond afdoen, maandagochtend loopt ie nog” heb ik altijd baarlijke nonsens gevonden, maar ik rouleer 21 horloges.
Als je iets wilt hebben wat altijd loopt, pak dan gewoon een quartz en hou op met moeilijk doen, zou ik dan zeggen.
Welkom en succes met de zoektocht. Er zijn al veel mooie chrono’s voorbij gekomen, dus dat komt wel goed.
Het advies om het horloge in ieder geval eens om te hebben gehad kan ik wel onderschrijven.
In mijn geval heeft me dat een paar jaar terug een miskoop bespaard. Het ging om een Hamilton Intra-Matic:
Ziet er prachtig uit, toch?
Maar irl bleek meteen dat de bijna 1,5 cm een beetje teveel van het goede was voor mijn pols. En een aantal van bovengenoemde modellen bevatten hetzelfde uurwerk dus liggen mogelijk ook wat hoog op de pols.
Iets wat je op een plaatje niet ziet.
Welkom! Leuk vooruitzicht om een mooie chrono te vinden! Een speedmaster is altijd goed, de ZEP is ook werkelijk prachtig. De Sinn 356 is een tonnetje op je pols maar met de koper/salmon dial heel erg mooi.
Misschien nog een suggestie om te kijken naar de Zenith chronomaster revival shadow

Hij is hierboven al even langsgekomen, maar ik wil ook een lans breken (mooie oude Nederlandse uitdrukking ) voor de TAG Heuer Carrera Glassbox.
Dit is een fraai ontworpen en afgewerkt horloge, met de vibe van de oude chrono’s van weleer en het moderne gebruikersgemak van nu. Ik noem een mooie 39mm kast, uniek bol saffier (glassbox), een in-house automatisch uurwerk met 80 uur(!) gangreserve en het horloge is tot 100 meter waterdicht.
Tel daarbij op de mooie heritage: dit merk heeft een zeer respectabele track record als het gaat om chronografen en sporttiming en stond aan de wieg van de automatische chrono.
En daarnaast het feit dat dit model in drie uitvoeringen verkrijgbaar is: van meer gekleed tot sportief. Maar geen van allen saai, zoals een Speedmaster.
Tot slot is de Carrera ook nog beter geprijsd dan een vergelijkbare Speedmaster. Zou voor mij een makkelijke keuze zijn.
Had ik al gezegd dat ze gewoon super mooi zijn? Nou ja, succes met kiezen!
Ik snap deze volgorde nooit zo goed. Ik heb 6/7k om op een horloge stuk te slaan en wat vind ik mooi? Bij mij werkt het andersom. Als ik een horloge mooi vind dan koop ik het of spaar ervoor. Het gaat niet om het bedrag maar om het horloge en het plezier dat ik daar uit haal. Dat kan ook prima met een horloge van 100 euro.
Dat gezegd hebbende kan je de Speedmaster Mark40 van Omega ook nog in overweging nemen. Ik vind het een fijne maat en het is een automaat. Overigens wel met een bezel, maar die hebben jou eigen voorbeelden ook.
Fantastisch hoeveel chronos er te koop zijn tot Max 7k.
Heel veel mooie suggesties hierboven.
Mijn voorkeur zou gaan naar een zenith als chrono tot ca 7k. Daar valt zoveel op zijn plaats.
. .En nog heel veel andere modellen die bijna allemaal passen binnen het budget.
Top, geen probleem natuurlijk!
Goede raad is duur.
Weer wat geleerd. Kan mijn post niet aanpassen, maar ik zal het onthouden.
Wat is het verschil tussen de 3861 en de 1861? En waarom heb je de overstap gemaakt?
Zeker aantrekkelijk, zien er klassieker uit.
Ja, die suggestie heb ik al vaker gehad. De Navitimer is een icoon. Ik vind hem ook zeker niet onaardig. Echter, de manier hoe de wijzerplaat als een soort schotel doorloopt naar de smalle geribbelde bezel, kan mij niet helemaal bekoren. Hij oogt daardoor vrij fors op de pols. Met name de witte variant.
Deze heeft m’n aandacht, maar niet voor nu.
Grappig, dat het ik nog niet eens gezien.
Dit vind ik een goede suggestie.
Kan ik in komen. Of is er iets met het uurwerk van TAG Heuer?
Het weerhoudt mij ook om er een aan te schaffen.