Nieuweling zoekt chronograaf van een gerenommeerd merk

Mooie informatieve post.

Wat ik bedoel is dat ik horloges met een brede, hoekige, vaak zwarte bezel niet zo mooi vind. De rand eist te veel mijn aandacht op.
Als voorbeeld de Excelsior Park Monte Carlo, Breitling 817, en de meeste Squale’s.

Maar dat betekent dus dat je regelmatig een horloge omdoet die stilstaat? Vaak opnieuw instellen vind je dus geen probleem?

6 likes

Je stelt de vraag aan Fate en ik kan natuurlijk niet namens hem spreken maar ik heb hier geen enkel probleem mee. Ik waardeer het als het niet nodig is en ik een batterij-aangedreven horloge omdoe maar netjes opwinden, wijzers doordraaien naar >4am, datum doordraaien naar gisteren en dan de wijzers doordraaien naar vandaag en daarna naar de juiste tijd vind ik een prima besteed minuutje…

2 likes

Horlogebandjes bedoel je denk ik?

Komt meerdere keren terug inderdaad. Vind het één van de betere suggesties.

Begrijp je punt en je hebt gelijk.
Om eerlijk te zijn viel ik vanaf het begin voor een Speedmaster. Toch wil ik kijken wat er nog meer is en of iets mijn van mijn standpunt kan laten afwijken.

Klopt. Maar deze zijn voor mij niet overheersend aanwezig. Meer in balans met de rest van het horloge.

1 like

Het artikel van Fratello is heel informatief om door te lezen. Hierbij ook nog even twee filmpjes die ik erg handig vond in mijn vooronderzoek:

Nee absoluut niet erg. Sterker nog, als een horloge stil staat, kan die ook niet slijten, dus het duurt langer voordat die aan een servicebeurt toe is.

1 like

Even een vraagje. Is de kwaliteit zo veel anders dan de goedkopere NATO banden? Ik heb er een paar van CNS. Ok, daar kan je ook niet veel van verwachten, ze ze zitten vrij stug. Leuk voor een dagje, maar dan graag weer iets anders.
Ik heb er laatst eentje van Watchgecko gekocht. Iets duurder, maar zit heerlijk!

Bij Omega snap ik dat je ook voor het merk betaald, maar ik ben benieuwd of de band ook echt heel veel comfortabeler zit.

1 like

Behalve die misplaatste datum. :wink:

Dan blijft de Shadow over. Opgelost :wink:

1 like

Sinn heeft inderdaad mooi spul, ook chronografen.

2 likes

Die spirit flyback vind ik een van de mooiste horloges van de afgelopen jaren. Het is echt jammer dat hij zo groot/dik is.

Even een algemene vraag, maar ik vind een goede stalen band bijna net zo belangrijk als het horloge zelf. Wat is ‘goed’ is lastig te omschrijven, maar hoe verhoudt Omega zich ten opzichte van de concurrentie?

Rolex wordt vaak geroemd als de beste bracelet (haute horlogerie merken even niet meegerekend). Breitling, Cartier en IWC doen het ook erg goed met verschillende banden. Merken als Zenith en Tudor een stapje minder.

Waar ergens staat Omega in die ranking?

Kwaliteit van stalen omega’s banden verschilt heel erg per horloge. 3861 wordt geroemd, terwijl de seamaster dik en klungelig is. Ik denk dat ze gemiddeld gelijk zijn aan IWC of Breitling.

Cartier vind ik qua banden niet zo top. De Santos zit modern en goed in elkaar, maar de pasha, must-lijn en ballon bleu bijvoorbeeld zijn echt geen uitblinkers. Zou ik laag waarderen.

Tudor daarentegen heb ik juist heel hoog zitten. Met name door de snappy sluitingen met keramische lagers en tegenwoordig ook T-fit.
Of kijk naar wat ze allemaal in de sluiting van de Pelagos bouwden. Kwalitatief niets op aan te merken, mensen vinden hooguit die fake rivets niet mooi. Vind hun banden na Rolex de beste in de markt.

2 likes

Iemand deze al genoemd? IWC Portofino Chronograph. Blijft één van mijn favorietjes als het gaat om een chronograaf. Eigenlijk helemaal tot de essentie teruggebracht. Als je hem een kwartslag draait zie je amper verschil met een ouderwetse stopwatch. En betaalbaar en plenty uitvoeringen om uit te kiezen…

3 likes

Voor 7K heb je gewoon een nieuws 3861 met saffier hoor, alleen niet bij de AD

1 like

Was voor de reden om de speedmaster weer weg te doen, heb 'm een paar keer stil om de pols gehad

ETA… niks mis mee.

Met maar € 120 bijleggen lukt het wel bij de AD:

https://www.juwelier.nu/product/speedmaster-moonwatch-professional/

2 likes

Alle Omega’s met 20% korting, hamsteren maar. @JoBe misschien deze ook in overweging nemen dan
van Willegen - Speedmaster Chronoscope (juwelier.nu)

2 likes

Ligt het aan mij of staan die subdial wijzertjes nogal op hoge pootjes?