Nieuweling zoekt chronograaf van een gerenommeerd merk

@LUWE Jazeker!
Ben wezen kijken en passen. Speedmaster saffier 3861, Breitling Avia Classic en de Tag Heuer Carrera automatic.
Breitling vind ik de knoppen erg groot. Daarnaast is de kast vrij dik.
Tag Heuer is zeker goed, maar de bezel ligt erg hoog. Niet lelijk, maar die rand zal alle “stoten” moeten opvangen tijdens gebruik. Beetje overdreven maar moest er wel aan denken.
Tsja, de Speedmaster. Ik had die om en ik voelde een klik. Niet van het dichtklikken van de sluiting, maar van de looks om mijn pols.
Op foto’s zien Speedmasters er enigszins groot en eentonig/saai uit. Komt misschien omdat ze altijd in close up worden gefotografeerd. In de praktijk zie je pas hoe verfijnd het horloge in alles is. De vorm en afwerking van de behuizing, de verdiepte sub-dials, de bracelet met fijn verstelling, om een paar te noemen.

En wat betreft de band vind ik de metalen band horen bij de Speedmaster. Ook vind ik een zwarte (leren) band prachtig staan. Dat zwart wat matcht met de bezel en de wijzerplaat onderbroken door het zilverwerk. Weet niet of zelf wisselen van baan lastig is?
Ik zie ook veel Speedy’s met een bruine band. Vind ik minder geslaagd, maar dat is vooral omdat bruin niet mijn kleur is.

3 likes

Lugs aftapen en na een paar keer krijg je er handigheid in.

Mijn advies > op staal kopen en een aftermarket leren band laten maken die geschikt is voor een OEM vouwsluiting, kost je wel 300 euro voor de sluiting maar dan heb je het meteen goed gedaan.

Als er een model veel kan hebben is het de Speedy;

3 likes

@JoBe, deze is een mooie tijdloze Lorus Chronograaf watch. Spijtloze aanschaf.

Lorus is een merk van de Seiko Time Corporation, dus alleszins goed :+1: :smiley:

https://www.amazon.nl/Lorus-herenhorloge-chronograaf-roestvrij-sportief/dp/B07WDD1CVK/ref=sr_1_3?crid=1Y3PLIZB9BFGM&keywords=seiko+chronograaf+100m&qid=1697118047&refinements=p_36%3A20314670031&rnid=16332312031&s=fashion&sprefix=seiko+Chronograaf%2Caps%2C1814&sr=1-3

2 likes

https://www.amazon.nl/Lorus-herenhorloge-chronograaf-roestvrij-sportief/dp/B07WDD1CVK/ref=sr_1_3?crid=1Y3PLIZB9BFGM&keywords=seiko+chronograaf+100m&qid=1697118047&refinements=p_36%3A20314670031&rnid=16332312031&s=fashion&sprefix=seiko+Chronograaf%2Caps%2C1814&sr=1-3

Sorry, ik heb mijn reactie dubbel gepost.

Inderdaad. Daar kan je je geen buil aan vallen.

1 like

Eens :grin:

Ook mee eens en is leuk voor de afwisseling. Koop hem op de stalen band en koop een mooie aftermarket band er bij. Er zijn veel merken die erg mooi gaan, zoals Molequin. Zelf heb ik deze Hirsch in gedachte:

De doornsluiting haal ik er dan af en vervang deze voor een Omega sluiting.

Het is even oefenen in het begin, maar met de juiste tools wordt het een eitje, zoals een Bergeon 6767. Oefen desnoods eerst op een oud horloge. Wat ik wel doe is de lugs aftapen, zodat krasjes in ieder geval voorkomen kunnen worden.

2 likes

@JoBe, Jo Berg, is het niet mooi om een bordeaux-rode Hirsch-band op je prachtige horloge te plaatsen.

Deze maanden enzo verder de winter door is het wél een warme(re) kleur, toch ? :smiley:

2 likes

Zo ééntje bedoel ik, @JoBe, J. Berg, alleen even voor de kleur. De maat is altijd vindbaar voor jouw horloge.

1 like

Sorry, ik bedoel natuurlijk J. Berk, @JoBe. :wink: :smiley:

1 like

Tja, dat is ook maar persoonlijk. wat mij betreft valt of staat alles met verhouding van het horloge en je eigen polsmaat. Ik heb zelf geen gigantische polsen, maar de combinatie van 39mm diameter en 14mm dik vind ik prima in verhouding. Ja, het kan dunner, maar het voelt niet alsof ik met een pukkel aan m’n arm loop. Ik denk dat een groter, dunner horloge er vreemder uitziet bij mij.

2 likes

Maar dan wel een Omega doornsluiting? Geen vouwsluiting toch?

Het bestaan van die tooltjes wist ik niet. Een inderdaad de lugs beschermen, heb al veel hierboven gezien met diepe krassen daar.

Leuke bandje laat je zien. Zat zelf ook hier naar te kijken:

Alleen die prijs! :open_mouth:

Ja, ik denk dat die kleur heel mooi kan staan, maar het type bandje, dat krokodillenmotief, moet echt bij je als persoon passen. Ook wat betreft je kleding. Staat heel mooi bij een chiquere outfit dan bij een alledaagse, (sportievere) outfit, denk ik.

1 like

Hoe duur is die dan?

Dacht 163 maar dat was een andere. Deze is 108. Nog steeds een stevig bedrag voor een stukje leer.

Dan moet je maar niet bij Aaron Bespoke kijken.

:exploding_head:
Valt dan eigenlijk wel mee, die bandjes van Watchgecko :rofl:

Nee joh! Een vouwsluiting heeft niets te zoeken op een Speedmaster Pro op leer wat mij betreft.

Precies!

1 like

Gemak met om- en afdoen en levensduur van de strap zijn wat mij betreft belangrijker dan esthetiek maar let’s agree to disagree.

2 likes

Hmmm. Let’s.

afbeelding
:wink:

Uiteraard :grin:

Het is inderdaad een hoop geld voor een stukje leer, maar ik heb in de tussentijd ook wel geleerd dat een leren bandje tussen de 80-150 heel normaal is. Wat ik ook geleerd heb is dat ik het er wel voor over. Goedkopere bandjes vind ik vaak vrij stug en zit niet lekker terwijl de wat duurdere bandjes vrij snel de vorm van je pols gaan aannemen en heerlijk zitten.

Maar zoals eerder gezegd, de Speedmaster is een strap monster, dus je kan er bijna van alles op doen wat je mooi vind :grin:

Wat ik ook vaak erg mooi vind bij de Speedmaster is een sailcloth strap. Dat maakt het weet iets sportiever:

2 likes