Ik zie je daar dan.
Als de AD geen of weinig korting geeft betekent gewoon dat het model toch wel verkooptā¦Wij hier op het forum vragen korting, maar geloof me de meeste mensen vragen zowiezo geen korting en betalen gewoon de vraagprijs⦠Wij zijn de uitzondering.
Laat het een brutomarge van 40% zijn. Dan is een korting van 15-20% voor een vriendelijke klant waar je weinig werk aan hebt en direct aftikt toch even bruto ā¬1500 pakken. Dat doe je alleen niet als je moeilijk aan nieuwe spullen kunt komen als dealer, en dus een marge laat liggen t.o.v. een andere klant (voordat je weer een nieuwe binnen hebt). Zo werkt de wereld. Soms helpt het om dit soort sommetje ook aan de balie te maken. Dan begrijp je elkaar heel snel om een leuke deal voor beide in elkaar te sleutelen (en als brutomarge bv lager ligt, kan je ook wat makkelijker/redelijker zakken in je kortingsvoorstel).
Ik denk dat een AD wel redelijk weet hoe het werkt, zeker de ADās die dadelijk over blijven.
Die hoeven namelijk steeds minder korting te geven omdat er nagenoeg geen concurrentie meer is.
En dat geldt of gaat gelden voor steeds meer exclusievere merken, ze gaan allemaal terug in het aantal ADās en binden zich steeds vaker aan de grotere partijen als S/C en Gassan.
Als je echter spreekt over 2e garnituur merken dan heb je zeker gelijk.
De concurrentie komt steeds meer van online en buitenland (al dan niet via grijze tussendealers). Maar goed: ik verbaas mij überhaupt over de mensen die in NL dit kopen via de bekende ketens. Rij desnoods tijdens je vakantie een paar km extra en je bespaart al snel honderden/duizenden euroās (afhankelijk van je budget). De concurrentie is in NL beperkt in de horlogemarkt.
Ook in het buitenland zullen op een gegeven moment alleen de grotere partijen overblijven denk ik.
De grote merken gaan internationaal commitments aan met de grote spelers met bijvoorbeeld Franchise constructies.
En er zijn natuurlijk merken die eigen winkels openen en eigen online platforms hebben zodat externe partijen helemaal buitenspel worden gezet en het kortingsverhaal helemaal verleden tijd is.
Daar komen ze nu wellicht mee weg vanwege de horloge hype de afgelopen jaren. Ben zeer benieuwd hoe het uitpakt als de storm gaat liggen en de hype verdwijnt. Krijgen zulke merken dan niet de deksel op de neus.
Veel forumleden hebben het zo goed dat een paar duizend meer of minder niet heel veel uitmaakt. Dit is gewoon een feit.
Ik kocht mijn eerste Pro Hesalite in 2000. Kop was er net af, was 1 jaar oud. 2950. Gulden.
Ik ken deze horloges ook van binnen. 7700 euro is gewoon hysterisch voor wat je krijgt. Mijn huidige exemplaar had meerdere issues die ik zelf gefixt heb, waaronder een recent loskomende start/stop pusher, om hem maar niet terug te hoeven krijgen met nieuwe problemen via de AD.
Die van 7700 euro zijn wel met het nieuwe/vernieuwde uurwerk.
Ja, alsof dat 4000 euro extra rechtvaardigt.
Uhm de gulden van 2000 vergelijken met de euro van 2022ā¦
Wat koste een Speedmaster in 1978 ook al weer.
Wat ik maar wil zeggen - voor iemand zoals ik is er niet meer tegenop te sparen. Zou ik er nog geen hebbenā¦
Ik ben het daar wel mee eens. Maar gelijktijdig is de Speedmaster van 2022 toch wel een heel ander horloge dan die van 2000.
Ik heb zelf een Speedmaster Day/Date (gekocht) in 1997. Mooi horloge (vind ik) maar laatst had ik nieuwe 2022 in handen⦠whow dan zie en voel je de verschillen echt wel. Daar spat ten opzichte van mijn 1997 Speedmaster het verschil in kwaliteitsgevoel van af.
Ik had met mijn 2020 exemplaar zoveel issues - waaronder prellen (!) - dat ik binnen garantie de boel toch maar opengeschroefd heb en zelf heb gefixt. IMO is de QC van Omega juist zeer sloppy de afgelopen jaren. Of dit zou āopeensā helemaal onder controle moeten zijnā¦
Nieuw bij Filipucci voor 6250 op staal. De versie die je wilt. (7250 voor de open caseback versie)
Garantie loopt gewoon via Omega dus hupsakee.
Uiteraard wordt het duurder door de jaren heen. Maar de prijsstijgingen van Omega de afgelopen jaar of 4 zijn echt exorbitant geweest. Het is feitelijk meer dan een verdubbeling geweest van wat je vroeger betaalde.
Zoek op āoverbankingā. Krijg je meer hits.
De kop bijt dan in de staart wat betreft de balans. Even kort door de bocht.
Ergo - een te hoge amplitude. Alles boven de 335 graden wordt tricky. Ik zag tot 348 voorbijkomen, en had de doorgangshoek correct ingesteld.
Horloge gaat dan geregeld enorm voorlopen. Het chronograaf-mechaniek voorkomt hier dan weer, dat je er veel van merkt. Maar het afregelapparaat liegt niet.
Oorzaak - kan een iets te dikke veer zijn (niet waarschijnlijk) of dat de stenen in het anker net niet helemaal perfect zijn geplaatst qua diepte. Is aannemelijker. Had er in de controle-fase in de fabriek uit moeten komen.
Bij Breitling - waar ik een tijdje gewerkt heb - pakte je dan gewoon een ander anker uit de lade, kijken wat die deed. Meestal was de eerste die je pakte al goed genoeg om het probleem te verhelpen.
Het grootste deel van de mensen die een horloge kopen, lopen toch gewoon de juwelier binnen, hebben geen idee, zien iets wat ze mooi vinden, en rekenen daarvoor de listprijs af? En de misschien wat assertievere mensen vragen dan soms om korting.
Dat wij nou met zān allen in een bubbel hoekje op internet zitten waardoor we 12 sites en 20 grijze dealers in de gaten houden voor de beste deal voor een speedy
Oh en on topic @TG3000; gun je het de AD, gewoon kopen die nieuwe speedy⦠maar doe dan wel op staal! En bedenk; niet willen onderhandelen is je eigen ongemak afkopen. Succes en stuur ff een plaatje als je 'm hebt!
Ivm de op staal comment; ik wil hem sowieso standaard op leer dragen. Wordt dit aangeraden voor de resell value later, dat hij makkelijker verkoopt met de standaard stalen band?