3 mnd geleden een speedmaster 3861 gekocht bij een AD. Betaald: listprijs minus 8%. Succes
Helemaal eens hoor. Ik zie ook wel dat een verdubbeling van de prijs in 3/4 jaar absurd is, nieuw uurwerk of niet.
Maar ik probeer het wel in perspectief te plaatsen, want:
-
Tegelijkertijd zie ik dat de marktprijzen van grootste concurrent Rolex net zo zijn gestegen in die jaren
-
vind ik het nog steeds lastig om in deze (nieuwe, hogere) prijsklasse een betere chronograaf te benoemen
-
vind ik de prijsverhogingen Omega-breed gerechtvaardigd als ik de prijs-kwaliteit vergelijk met de grootste concurrenten.
-
zie ik dus in dat de Speedmaster een stuk minder goede deal is geworden, maar nog steeds erg populair is en goed verkoopt.
Vanuit een pricing met de kostprijs in gedachte is het absurd dat de prijs verdubbeld gelet op de huidige inflatie, vanuit de vraag geredeneerd is het een stuk minder absurd. Omega als onderdeel van een beursgenoteerde onderneming (Swatchgroup) zal bij de toename van de vraag en wat mensen willen betalen voor een horloge ook in die proporties de prijs verhogen. Zij baseren de prijs niet op wat het kost om een horloge te produceren maar op wat mensen bereid zijn om te betalen voor een horloge. Dit is met de komst van de MoonSwatch alleen maar toegenomen aldus Chrono24.
Dit is in mijn optiek waarom Rolex nu niet alle prijzen extreem verhoogt, zij zijn immers niet beursgenoteerd. De podcast hieronder beschrijft ook goed waarom rolex nu niet alle prijzen verhoogt en eigen verkoopkanalen opent:
Neemt niet weg dat ik gewoon list heb betaald voor mijn 3861
Gaat Rolex eigen verkoopkanalen openen ?
Ben benieuwd waar dan, ze hebben juist in de grote steden ( die interessant zijn ) franchise BTQ’s, gaan ze die dan omturnen naar interne BTQ’s ?
Het is nuttig om even de podcast te luisteren. Daarin stellen de analisten dat Rolex juist nooit eigen verkooppunten gaat openen (naast die in Genève) omdat ze niet inspelen op de waan van de dag.
Ik vond het ook al vreemd …
Maar dan lees ik je eerdere post niet goed.
“De podcast hieronder beschrijft ook goed waarom rolex nu niet alle prijzen verhoogt en eigen verkoopkanalen opent”…
Kun je op 2 manieren lezen .
Ik ook maar ik moest intekenen voor de lijst om kans te maken op mijn 3861.
Ik heb 5450 betaald voor mijn 3861 hesalite.
7 rugge opnemen vervolgens op de balie smijten en keihard roepen: niet meer, niet minder!
Zou je nou nog zomaar kunnen lukken, maar na 31-12-2022 wordt het moeilijk denk ik… de zwakkere broeders ( AD’s ) worden dan opzij geschoven, er blijven een paar AD’s over en dat zal de korting niet ten goede komen.
Ja snap ik! Had ik iets beter op kunnen schrijven. Ze verhogen niet hun prijzen Nav vraag en openen geen eigen verkooppunten in tegenstelling tot wat omega nu wel doet…
Ik heb het eerder gezegd: quartz crisis 2.0 komt eraan.
Ik zie hoeveel jongeren en professionals tegenwoordig Apple watches, Samsung watches en meer van die spielerei dragen.
De vraag naar klassieke horloges krijgt binnen niet al te lange tijd een gigantische knauw. Zeker als de rente stijgt en mensen cash nodig hebben.
Er is enerzijds een aantal verzamelaars die zuiver speculeren. Rolexen als moderne tulpenbollen.
Anderzijds zijn er qua connectiviteit betere alternatieven, waarop je je berichten binnenkrijgt, je gezondheidsinformatie enz.
Zodra men in grote getale de investering weer uit de markt wil halen gaat er nog een verrassing komen.
Echt helemaal mee eens.
Btw korting
Leer of staal?
Voor omega is rolex de benchmark maar bij rolex zijn ze niet zo onder de indruk van omega… Iemand die een rolex wilt, koopt een rolex. Ik ken eigelijk niemand die een rolex wilde en een omega kocht omdat hij die liever had, ik ken wel mensen die omega kochten omdat rolex niet leverbaar was en verrekte de premie te betalen bij een gd. Ps ik heb 2 omegas en geen rolex.
In tijden van oorlog zijn bloembollen geen gekke investering hoor
Maar on-topic: Altijd afdingen! Ik snap niet dat mensen dat niet durven. Ik ding nog af bij de fietsenmaker
Dat klopt wel maar dat gaat eigenlijk vooral ten koste van low cost horloges. Dus merken als Fossil (stiekem een gigantisch bedrijf) en Seiko hebben hier wel last van. Voor luxe merken is dit veel minder een issue.
Over een jaar of twintig, als de baby’s van nu ook geen ouders meer hebben gehad die een horloge droegen dan komt de echte klap.
Ik ding bij elke substantiële uitgave af.
Waarom niet? Ik moet er ook hard voor werken.
Dat weet ik. Ik geef alleen aan dat de vraag naar horloges (Rolex voorop) ook is toegenomen dus de prijs logischerwijs volgt. Meer probeer ik niet te zeggen met de vergelijking