Nomos, JLC of Montblanc

Ik zit te denken aan een van deze drie. drie totaal andere horloges. twijfels twijfels. of doorsparen?

wat vinden jullie ervan:
Wil graag een nomos in mijn collectie. Ik dacht eerst aan een simpele Tangente omdat het toch geen daily watch ga worden. maar de Weltzeit is wel heel apart.

Dan heb je all time favorite JLC Reverso small second.

En de nieuwe van montblanc. Ik kijk al een jaar naar horloges van Montblanc en ze beginnen toch meer echt horloge merk te worden.

allemaal in ongeveer dezelfde prijsklasse. een van deze drie of doorsparen voor de JLC master calender moonphase of skydweller of de nieuwe JLC Polaris Memovox?

Ik hoor graag hoe jullie er tegen aankijken.

EDIT: sorry foto’s staan niet op de juiste plaatst. ik krijg het maar niet gecorrigeerd.

4 likes

Bijzonder drietal om te vergelijken. Kan alleen maar mijn eigen mening geven over de drie horloges:

De Montblanc vind ik groot en te dik voor iets dat geïnspireerd moet zijn op vintage. Dat werkt voor mij niet.

De Nomos is mooi, maar in mijn ogen zeker niet de mooiste keuze. Ga in deze maat voor de stijlvollere Zürich of wat kleiner voor een Orion. De essentie van Nomos is voor mij de eenvoud die de Bauhaus stijl tot zijn recht laat komen.

De JLC vind ik geweldig. Tijdloos. Een horloge voor het leven.

Doorsparen voor een Ultra Thin Moon zou mijn advies echter zijn. Sinpelweg prachtig, goed draagbaar, prachtige maat, fantastisch uurwerk. Ideale dressy horloge.

Ik heb voor de zwarte gekozen, maar wit mag ook hoor.

13 likes

Leuk! Ik zou ook doorsparen, maar als je echt niet te houden bent voor de JLC Reverso gaan :v:t2:

1 like

Als je voor een Nomos wil gaan, moet je die weltzeit echt eerst eens passen want dat is een ferm horloge. Ik kan daarentegen de Tangente absoluut aanraden en als je het budget ervoor over hebt een Neomatik. De 39mm of de 35mm zijn mooie opties. Misschien wil @Hamari zijn 35mm nog verkopen aan je :wink:

De Reverso vind ik op plaatjes mooi, maar ik heb ‘m 1 keer om de pols gezien en dan wordt’t toch een heel klassiek horloge. Hangt beetje van je stijl af, mijn vrouw bv vind dat ik daar nog 30 jaar te jong voor ben :stuck_out_tongue_winking_eye:

Montblanc heb ik niet echt een mening over, zou die eens in persoon moeten zien.

Ofwel die ultra thin van @tompj , prachtig!

3 likes

Grappig: toen ik de titel zag, dacht ik (zonder de specifieke foto’s te zien dus): nou geen Nomos (sorry geen liefhebber), maar toen ik de foto’s wel zag: Nomos!

2 likes

Ik heb bijna de gehele lijn van nomos gepast. Ik vind de tangente en weltzeit het mooist van nomos. Zurich en orion zijn mooi, maar te “saai” voor me.

Montblanc is mooi maar ik ben het met je eens. Het is iets aan de grote kant. Had hem liefst tussen 40 en 42mm gezien. Ben een tijdje aan het zoeken naar zo’n horloge. Maar moet hem nog in echt zien.

JLC master ultra thin. Super mooi. Heb ik om mijn pols gehad. Op foto’s fantastisch maar in werkelijkheid vind ik hem iets te ingetogen. Sprak me minder aan. Maar de op eerste oog de drukke master calender moonphase. Valt in werkelijkheid reuze mee.

Misschien toch doorsparen voor JLC master calender moonphase en dan de PP5196 in rose goud. Mooi ingetogen :wink:

1 like

Ik zou ze ook alledrie niet kiezen, maar dat is een kwestie van smaak. Ik zou dan ook eerder voor de ultra thin moon gaan.

1 like

Wanneer door sparen een overzichtelijk doel qua tijd dan zou ik dat doen maar anders zou ik lekker (2e hands) een van diegene kopen die je al voorstelt. Zou persoonlijk dan voor die JLC gaan want is een ware klassieker.

1 like

JLC Reverso Midsize small seconds! Is het beste vergelijkbaar met mijn Reverso Grande Taille en dat is zo’n onwijs smaakvol, fijn en tijdloos ontwerp.

2 likes

Reverso! Ultiem klassiek maar toch sportief van aard. Als ik èèn horloge moest nemen dat geschikt is voor alle gelegenheden gedurende de rest van mijn leven dan is het de Reverso.

3 likes

Zit een kerm van waarheid in maar ik vind mijn IWC Fliegerchrono misschien wel nòg veelzijdiger

2 likes

Persoonlijk houd ik meer van ingetogenere horloges qua formaat. Ik zou dus nooit zo’n grote chrono nemen maar ik zou ook kiezen voor een kleinere Reverso. Was de IWC kleiner geweest of had je een vintage chrono aangevoerd dan was ik het eerder met je eens geweest. Zoiets als dit is precies in mijn straatje:

4 likes

:heart_eyes:

1 like

Reverso! :grinning:

2 likes

Van deze 3 zou ik zonder twijfel de Nomos kiezen. De andere 2 spreken me simpelweg niet aan.

Of je doorspaart? Dat is aan jou. Ik vind voor mezelf dat er op een bepaald moment wel genoeg kapitaal in het polsspeelgoed zit.

1 like

Sorry, maar ik vind zo’n Reverso He-le-maal niks.

Een icoon? so what, vind er gewoon echt niks aan.

De getoonde MontBlanc lijkt net of ie lume heeft wat er al 100 jaar op zit, en dan 4 (VIER!) afgekapte cijfers. brr

Dus blijft de Nomos over.

3 likes

Dat! :point_up:t2:

Mijn beste,

Afgezien van de technische aspecten,
zou ik gaan voor de Nomos.
Wat een fascinerende wijzerplaat!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

JLC - erg fraai - ronde klokkies heb je al genoeg :grinning:

2 likes

De JLC Reverso is prachtig, maar ik denk dat ik uiteindelijk voor de anders JLC zou kiezen, succes!

2 likes