Nomos, mis ik iets?

En dan de bezoekers :joy:

21 likes

Snap ik. Ik heb iets gelijkaardig met Citizen en Tudor. Spreken me voor geen meter aan en als ik er een gratis kreeg ging die linea recta ongedragen het blauwe in. Maar ja, smaak.

Nomos moet je wat voor zijn. Ik denk niet dat ik er zelf eentje zou kopen (veel andere die véél hoger op de wenslijst staan) maar die Bauhaus vind ik stiekem wel tof. En ze zijn inderdaad tiptop afgewerkt, als de foto’s hier niet te hard bijgewerkt zijn.

1 like

Bijna vakantie dus dat ga ik zeker proberen, bedankt voor de tip!

2 likes

Ik heb er twee en vind ze prachtig. Buiten dat zijn ze waterdicht en robuust, en is het kleurgebruik geweldig.

Maar als jij ze niet mooi vindt interesseert me dat geen reet. Ik leef niet om jou te overtuigen om een Nomos te halen, jij moet gewoon lekker dragen wat je leuk vindt.

Iets met smaak en twisten. Zo vind ik 90 van alle Rolex lelijk en heb ik een teringhekel aan de APRO en nautilus.

Wat mij betreft hoeft smaak zich ook niet te ontwikkelen. Er is iets te zeggen voor Stay in your lane, zeg maar.

Dat gezegd hebbende, of het kies is om weer zo’n “ik vind merk x kut” topic te openen, tja. Het hoeft niet.

9 likes

Je zegt veel, maar je leest weinig. Ik heb meerdere malen herhaald dat het absoluut mijn bedoeling niet is om het merk naar beneden te halen. Maar het is natuurlijk gemakkelijk om het te polariseren: zwart/wit denken. Je bent voor Nomos of je bent tegen. Terwijl er wel degelijk een middenweg kan bestaan. :wink: Die probeer ik te bewandelen. Daarom ga ik binnenkort ook een Nomos horloge passen. In de politiek is het de manier van werken, maar laten we dat s.v.p. hier niet doen.

1 like

Ik heb je goede bedoelingen wel zeker gelezen, ik geloof er alleen niet zo in.

Als je wilt weten waarom mensen van Nomos houden kun je ook gewoon in het Nomos only topic gaan neuzen, bijvoorbeeld. Maar een topic openen van “Ik vind merk x kut” met als window dressing “maar ik bedoel hier niets negatiefs mee”, ja, dat doet me sterk aan de meneer met de zeven horloges om één pols denken.

Ik bedoel hier natuurlijk niets negatiefs mee, ik benoem het alleen en challenge je een beetje. Nog twee van die dooddoeners. :wink:

Kortom: Je mag rustig zeggen dat je de ontwerpen kut vind, daar heb ik geen probleem mee. Of dit topic constructief wordt? Ik weet het niet, je had hier ook kunnen vragen “Jongens, waarom vinden jullie dit zo cool?”:

Dat was heel anders over gekomen.

Er zijn er heel veel. Als je de modellenreeks door wilt spreken, doe maar een PB en ik zet de koffie aan.

Plaatjes voor de sfeer:

14 likes

Sluit me hierbij aan. Een van de eerste horloges waardoor ik meer maar horloges ging kijken was een Bauhaus geïnspireerd horloge. Ik heb toen ook een instapmodel gekocht (Junkers). Maar hoe mooi ik de designtaal van dit soort stijl horloges ook vindt. Ze geven me niet die wauw om de pols. Dus ik draag ze gewoon niet.

2 likes

jumelles-seb
Jup een nomos.

Ot: zoals iedereen al vermeld heeft, de eigen smoel en de frisse look maakt het voor mij een mooi merk.

1 like

Andere smaak.

Ik geef ook niet zoveel om nomos.

1 like

Soms heb je gewoon weinig met een bepaald merk & model terwijl anderen het juist wel geweldig vinden.
Dan snap ik de vraag van TS, die zich hardop afvraagt “mis ik iets” ? .

Ik heb dit ook wel een beetje gehad bij Nomos maar eenmaal passen en van dichtbij bekijken snapte ik het wel. Ze zijn gewoon een tikkeltje anders, durven lekker met kleur te spelen en combineren. De kastvorm… tja daar moet je echt van houden… Nog steeds zou ik niet snel 3000 ballen neertellen voor een Nomos, maar kom ik er één hier in het blauw tegen met de kop eraf. Dan zou ik het wel eens willen wagen.

1 like

Daar kan ik wat mee, dank voor je bijdrage. :blush: :+1:

Nondedju, die blauwe met oranje secondenwijzer is meer dan dik oké.

2 likes

Hier ook een fan hoor, ik moest er wel even aan wennen maar hij gaat niet meer weg

Ook een redelijk bedrijf om een service te laten doen, goede prijzen en heldere communicatie, net als de horloges zelf :grin:

13 likes

Ik ben fan en zoveel mensen en zoveel wensen en smaken.

Merk biedt veel waar voor zijn geld. Zijn nog independent maar zeker niet ‘klein’ meer

Schappelijke prijzen voor service.

En zeg nou zelf dit is toch ook heerlijk zomers.

En ja dat zijn die clubs van @Fate_Amenable_To_Change en @Colnago zekers ook

6 likes

Nee. Ik heb zowel de Flygraf als de Speedgraf verkocht. Van die laatste heb ik erge seller’s remorse. Ik loer weer naar de Superman 500 die aanstaande is.

Geen dank. Maar het aanbod staat als je de Ahoi / Club wilt bekijken en oeverloos over horloges wilt gaan zitten keuvelen. Aan m’n tafel roepen dat het niks is levert je op z’n hoogst een lach en een kop koffie op. Of thee, natuurlijk, want ik ben geen fascist.

7 likes

De reden waarom mijn eerste “echte” horloge een Nomos is geworden, is het ontwerp van de wijzerplaat en de aandacht die besteed is aan de details.
Voor mij moet een horloge"ontwerp" niet te druk zijn, zo heb ik ook niets met het eerder genoemde Breitling. En vind ik de rand van de meeste duikhorloges ook niet mooi, zoals vrijwel alle Seiko modellen of een Rolex yachtmaster.

Waarom is mijn eerste aankoop ,deze Nomos Ahoi geworden? De wijzerplaat vind ik het belangrijkste element van een horloge en dit model heeft een zeer dunne kast rond de wijzerplaat. waardoor het hele ontwerp, zeer rustig oogt (andere noemen dit weer saai). De wijzerplaat zelf is ook zeer minimalistisch, maar als je hem van dichtbij bekijkt zie je dat over elk detail is nagedacht. Er staat niets te veel op en alle info die je nodig hebt is duidelijk af te lezen (er is een versie met datum, als iemand dat mist) Nu is de Ahoi qua uiterlijk gewoon een Tangente, met de toevoeging van de kroon beschermers. En juist die kroonbeschermers, hebben mij uiteindelijk overgehaald om voor dit model te gaan. Het is maar een simpel iets, maar ook hieraan zie je dat ze veel aandacht hebben besteed aan het ontwerp. Heb genoeg horloges gezien, waarvan ik de kroonbeschermers gewoon lelijk vind. die zijn er gewoon opgezet voor de functie, maar zonder enige aandacht voor het het ontwerp!!

Nu zijn er al een aantal kleuren van de Ahoi uitgegeven, maar deze kleursamenstelling sprak mij het meeste aan.

@Jurtz Hopelijk snap je waarom ik uiteindelijk voor een Nomos ben gegaan en hoop ik dat je dit merk ook een keer gaat passen!!

7 likes

Beetje zinloos topic. Smaken verschillen. Ik vind ze persoonlijk mooi. Het merk heeft een eigen stijl, heel herkenbaar.

Vind het onzin om hier op te gaan schrijven wat ik lelijke horloges vind want een ander vind dat juist weer mooi.

1 like

Even op een andere voet door: op hun website Stond meen ik altijd iets over opsturen voor onderhoud. Daar kan ik nu niets meer over vinden. Ik heb een bijna 6 jaar oude orion, met hun eenvoudigste alpha uurwerk. Is er hier in NL iemand die specifiek Nomos doet, of is het een dermate eenvoudig uurwerk dat elke degelijke horlogemaker dat wel kan onderhouden?

1 like

Ik ook! Vooral de variant met de diepblauwe wijzerplaat. :smiling_face_with_three_hearts:

Dat is een aantrekkelijk aanbod. Oeverloos over horloges lullen is toevallig één van mijn specialiteiten. Mijn Miranda zegt dat ook altijd, pa, zegt ze, zoals jij oeverloos over horloges kunt lullen, tja zo kan niemand dat hè. Jij woont ergens in het Friese land toch?

Hahaha! :joy: Goed om te weten!

Dank voor je uitgebreide reactie! Ik moet zeggen dat ik inmiddels beter begrijp wat er aantrekkelijk is aan dit merk.

Het is onafhankelijk, wat zorgt dat zij hun eigen koers kunnen varen, zonder een Swatch group, LVMH of Richemont dat over je schouder mee kijkt of nog erger: in je nek hijgt.

Ze gebruiken hun eigen uurwerken! In-house op dit prijspunt wordt alleen maar verslagen door Seiko, Citizen en wellicht Yema, maar met name Seiko en Citizen zijn vele malen groter dan Nomos en kunnen daardoor de prijzen lager houden. Petje af voor Nomos dus.

Het moet gezegd worden. Of je het nu mooi vindt of niet, hun design language (buzzword alert) is zeer herkenbaar en zo kan je, zoals een aantal leden hier al noemden, een Nomos van een afstand met gemak herkennen.

Voor onderhoud wordt een eerlijke prijs gevraagd en de klantenservice is uitstekend, zo stellen meerdere leden uit eigen ervaring.

Kortom, genoeg om het merk een kans te geven en een aantal modellen te gaan bekijken met mijn handen, zoals ze in Brazilië graag zeggen.

Dank voor alle bijdragen tot nu toe! :blush: :+1:

7 likes