Nee. Ik heb zowel de Flygraf als de Speedgraf verkocht. Van die laatste heb ik erge seller’s remorse. Ik loer weer naar de Superman 500 die aanstaande is.
Geen dank. Maar het aanbod staat als je de Ahoi / Club wilt bekijken en oeverloos over horloges wilt gaan zitten keuvelen. Aan m’n tafel roepen dat het niks is levert je op z’n hoogst een lach en een kop koffie op. Of thee, natuurlijk, want ik ben geen fascist.
De reden waarom mijn eerste “echte” horloge een Nomos is geworden, is het ontwerp van de wijzerplaat en de aandacht die besteed is aan de details.
Voor mij moet een horloge"ontwerp" niet te druk zijn, zo heb ik ook niets met het eerder genoemde Breitling. En vind ik de rand van de meeste duikhorloges ook niet mooi, zoals vrijwel alle Seiko modellen of een Rolex yachtmaster.
Waarom is mijn eerste aankoop ,deze Nomos Ahoi geworden? De wijzerplaat vind ik het belangrijkste element van een horloge en dit model heeft een zeer dunne kast rond de wijzerplaat. waardoor het hele ontwerp, zeer rustig oogt (andere noemen dit weer saai). De wijzerplaat zelf is ook zeer minimalistisch, maar als je hem van dichtbij bekijkt zie je dat over elk detail is nagedacht. Er staat niets te veel op en alle info die je nodig hebt is duidelijk af te lezen (er is een versie met datum, als iemand dat mist) Nu is de Ahoi qua uiterlijk gewoon een Tangente, met de toevoeging van de kroon beschermers. En juist die kroonbeschermers, hebben mij uiteindelijk overgehaald om voor dit model te gaan. Het is maar een simpel iets, maar ook hieraan zie je dat ze veel aandacht hebben besteed aan het ontwerp. Heb genoeg horloges gezien, waarvan ik de kroonbeschermers gewoon lelijk vind. die zijn er gewoon opgezet voor de functie, maar zonder enige aandacht voor het het ontwerp!!
Nu zijn er al een aantal kleuren van de Ahoi uitgegeven, maar deze kleursamenstelling sprak mij het meeste aan.
@Jurtz Hopelijk snap je waarom ik uiteindelijk voor een Nomos ben gegaan en hoop ik dat je dit merk ook een keer gaat passen!!
Even op een andere voet door: op hun website Stond meen ik altijd iets over opsturen voor onderhoud. Daar kan ik nu niets meer over vinden. Ik heb een bijna 6 jaar oude orion, met hun eenvoudigste alpha uurwerk. Is er hier in NL iemand die specifiek Nomos doet, of is het een dermate eenvoudig uurwerk dat elke degelijke horlogemaker dat wel kan onderhouden?
Ik ook! Vooral de variant met de diepblauwe wijzerplaat.
Dat is een aantrekkelijk aanbod. Oeverloos over horloges lullen is toevallig één van mijn specialiteiten. Mijn Miranda zegt dat ook altijd, pa, zegt ze, zoals jij oeverloos over horloges kunt lullen, tja zo kan niemand dat hè. Jij woont ergens in het Friese land toch?
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik moet zeggen dat ik inmiddels beter begrijp wat er aantrekkelijk is aan dit merk.
Het is onafhankelijk, wat zorgt dat zij hun eigen koers kunnen varen, zonder een Swatch group, LVMH of Richemont dat over je schouder mee kijkt of nog erger: in je nek hijgt.
Ze gebruiken hun eigen uurwerken! In-house op dit prijspunt wordt alleen maar verslagen door Seiko, Citizen en wellicht Yema, maar met name Seiko en Citizen zijn vele malen groter dan Nomos en kunnen daardoor de prijzen lager houden. Petje af voor Nomos dus.
Het moet gezegd worden. Of je het nu mooi vindt of niet, hun design language (buzzword alert) is zeer herkenbaar en zo kan je, zoals een aantal leden hier al noemden, een Nomos van een afstand met gemak herkennen.
Voor onderhoud wordt een eerlijke prijs gevraagd en de klantenservice is uitstekend, zo stellen meerdere leden uit eigen ervaring.
Kortom, genoeg om het merk een kans te geven en een aantal modellen te gaan bekijken met mijn handen, zoals ze in Brazilië graag zeggen.
Noem het zinloos, dat mag je zeggen. Ondertussen zijn er wel al een groot aantal reacties waar ik wat aan heb. Voor mij is het daarom niet zinloos gebleken.
Nomos, een beetje haat liefde voor mij. Deze van mozaiek vind ik echt wel lekker. Nu hou ik wel van oranje als accent op horloges wat bij deze erg gelikt is.
Er zijn er meer en er zijn er die ik echt niet kan waarderen om de looks. Mijn grootste probleem zijn de lange lugs, ik hou niet van die ‘gap’. Zo zonde want de kasten, kroon en sommige van hun platen zijn gewoon mooi.
Ik vind de club die hier vaak voorbij komt leuk, maar door het ontbreken van diepte minder mijn ding. Verder hebben ze veel modellen waarvan of de kast (Tangente) of de wijzerplaat (Autobahn) mij niet kan bekoren. De Orion daarentegen…
Wel eens van Bauhaus gehoord?
Als je daar wat over leest zul je het NOMOS design beter begrijpen.
En dan staat het je vrij om deze stijl mooi of niet mooi te vinden.
Helaas heb ik wat 19mm bandjes liggen die beter bij de zwarte zouden passen. Wat zou jij doen, blauwe bestellen en die seatbelt NATO gewoon opgeven, of zwarte bestellen zodat ge er drie banden bij had?
Onder de rook van het Friese land, je moet even 15 minuten afzakken naar de NOP.
Als mijn vrouw mij niet zou vermoorden als ik het deed zou ik geneigd zijn om de Club naar een polijstboer te brengen om de lugs 2mm per kant in te korten en er een nieuw gaatje voor de spring bar in te boren. Misschien wel drilled lug.
Ik kan Nomos erg waarderen en vergeef ze de lug lengte van de Club, maar dat betekent niet dat ik het niet als schoonheidsfout erken.
Van de Ahoi zijn ze perfect. Het moet gezegd.
Omdat ik ‘m er ook wel eens in wilde flatsen bij n’n vrouw me’ mascara, Henk. Da witte gij ook.
waarom trek je mijn woorden uit zijn verband zodat het lijkt dat ik iets anders schrijf? een zeer verwerpelijke praktijk, Er staat originele nog wat voor en wat achter. Quotes misquoten …tssss
Nomos grijpt je of het grijpt je niet. Ik heb een zwak voor het vakmanschap, de kwaliteit en vooral het lef om zich te onderscheiden! Ik heb de Club en de Metro Gangreserve gehad en de Ahoi Neomatik en de Zürich Weltzeit nog steeds in bezit. Ik blijf het toppers vinden!
Ik snap wel wat je bedoelt. Op het eerste gezicht ziet het eruit als een recht toe, recht aan horloge, maar bestudeer het eens goed en je ziet hoe uniek het is. De perfecte invulling van “Less is more”. Juist veel karakter en een eigen stijl.
De 41 mm variant geen optie? Dan heb je nog veel meer keuze qua bandjes. Ik zou de keuze voor het horloge eerst maken en daarna kijken welke bandjes je daarbij zou kunnen matchen. Banden kun je erbij kopen, een ander horloge is iets prijziger!
Ah okay, dat valt dan op zich wel mee vanaf Dordrecht.