Daar is de historie schimmig van, voorkeur ligt toch ook wel bij de witte variant. Allemaal wat frivoler.
Heerlijke combi! Deze staan ook nog op mijn wensenlijstje
Jouw punt is valabel Jasper. De datum juist zetten is kut net zoals op mijn omega chronostop. Daar mogen ze als manufacture eens werk van maken. Maar ik vind de kleine seconde subregister slecht geplaatst zo zonder datumvenster.
Als ik in de kist kijk heb ik ook een pak meer no-date dan date, maar ik merk wel dat ik vooral in de week vaak naar date-modellen grijp. Ik vind de complicatie best handig.
Ja, daar is ie kleiner dan bij de gewone. Ik vermoed dat de gangreserve zo meer in balans toont, want het is hetzelfde uurwerk.
Maar als je het zetten van de date niet vervelend vindt en een date handig, dan is’t snel beslist
Ik moet zeggen dat ik het bij mijn Metro erg mee vind vallen, dat instellen van de datum (met heen en weer draaien van de tijd tussen middernacht en 21:00). Je hoeft de kroon maar weinig te draaien om de wijzers flink te laten zwiepen, en je kunt ook goed horen wanneer je ver genoeg teruggedraaid hebt. Dan hoor je een kleine ping die ervoor zorgt dat je de wijzers niet echt in de gaten hoeft te houden. Gaat al met al vrij vlot.
Probeer het eens met een Valjoux 7753 zonder pusher, dan waardeer je de Nomos daarna enorm.
Vraagje voor de Nomos kenners
Wat is de meest de meest dressy nomos automaat?
En dan is de wenslijst:
- witte dial
- zilverkleurige wijzers
- geen cijfers
- geen datum
- geen central second
- see-through watchback
De catalogus ken ik. Zijn er nog speciale versies geweest die dressier zijn dan wat de catalogus nu aanbiedt?
Sinds de Ace limited, zoals kijk ik al met een schuin oog naar Nomos, maar altijd kwam er weer een ander horloge tussendoor. Maar altijd als ik de Nomos’en van bijvoorbeeld @SE93 of @illewoare weer zag op HF ging het kriebelen.
Nu een prachtige échte onderscheidende Nomos over kunnen nemen hier op HF. Erg blij met deze NA
Dan kom je denk ik al snel uit bij de Orion…
Maar welke? En of er nog obscure andere modellen/varianten zijn die aan de eisen voldoen??
Leuke Nomos met dat groen
Veel draagplezier.
Nomos is juist leuk door het speels gebruik van kleur. Toch blijft dit model mij aanspreken ondanks de monochrome uitstraling. Iemand deze in bezit of om de pols gehad? Wat zijn de ervaringen?
Heel verfijnd! Een grijze wijzerplaat toont toch echt anders om de pols dan een witte
Enige dat ik aan twijfel is of de leesbaarheid wel goed is bij deze. Ik zie het wel gebeuren dat de wijzers vervagen in de achtergrond in bepaalde omstandigheden.
Misschien kan iemand zijn ervaring delen over de witte Orion? Die is hier wel nog op het forum geweest dacht ik en zal hetzelfde “probleem” al dan niet hebben.
Er is ooit een orion geweest in 33 mm zonder secondewijzer. Die staat nu zelfs nog op de website. De goudkleurige wijzers moet je er bij nemen. Mocht er een in 35mm uitkomen zonder secondewijzer, dan gaat ie mss ook op mijn lijstje. Ik verkies wel hittegeblauwde wijzers.
Bij mijn weten is die er nog nooit geweest bij Nomos.
Ik heb deze afgelopen september gepast. Alleen onder heel slecht juwelierslicht, dus absoluut geen flatterende foto.
Het is een wat serieuzere/minder speelse nomos. Erg chique horloge. Afleesbaarheid was ok, maar niet in daglicht geprobeerd dus helaas.
Dat idee had ik al, bedankt voor je reactie!
Die heeft al veel gesport