Nomos only

sold out

Go Go Go

Mooi… Uitverkocht. Scheelt velen een dilemma…

Nog niemand met een Nomos Metro Gangreserve hier in het Nomos topic? Dan moet ik toch maar eens een account maken om mijn enthousiasme voor de Metro te delen.

Afgelopen oktober mezelf dit prachtig tegendraadse horloge cadeau gedaan (en voor de gelegenheid naar Glashütte afgereisd om te zien waar hij vandaan komt). Door de gangreserve verandert het horloge gedurende de dag zeer subtiel en lijkt bijna tot leven te komen. Twee jaar getwijfeld (en zelfs misschien mooiere horloges gezien in de prijsklasse), en toch besloten dat geen enkel horloge op dit moment zo bij mij aansluit als de eigenzinnige, frisse/jonge/stedelijke Metro. Of dat echt zo is, of dat ik in de marketingtaal van Nomos ben getrapt weten we over een paar jaar! Nu geniet ik er gelukkig nog dagelijks van.

Paar foto’s voor de Nomos-liefhebbers (sorry niet allemaal even scherp).

Verrassend klein en typisch Oost-Duits dorpje. Toch wel indrukwekkend om in een wandeling van slechts 15 minuten langs A. Lange & Söhne, Mühle, Glashütte Original, Union Glashütte en Nomos te lopen.

Nomos fabriek met rechts de volledig glazen boardroom, waar net een vergadering bezig was. Mooi architectonisch gebouw aan het spoor, waar je vanaf het perron in de fabriek kunt kijken.

Iets verderop zit de Nomos winkel, waar je in de etalage de precisie van de horlogemakers terug ziet: alle horloges exact op 10:12:00 en datum op 1 (dit zie ik de Amsterdamse juweliers nog niet doen!).

16 likes

Voor wie ooit in de buurt is, het uurwerkmuseum is fantastisch, met hele indrukwekkende uurwerken in vitrines en een boeiende geschiedenisles over hoe Alfred Lange dit dorpje na het wegvallen van de mijnbouw weer totaal nieuwe werkgelegenheid heeft gegeven (en om die reden er ook bijna verafgood lijkt te worden). Aanrader! De audiogids kon 15 vertellen over alle functies van deze wandklok bij de ingang en ik durf me er helaas niet aan te wagen om hier een samenvatting van te typen. Kan alleen vermelden dat het een indrukwekkend verhaal was.

Bovendien de kans om aan het bankje van een echte meesterhorlogemaker plaats te nemen om een schroef in een baseplate te draaien.

Leuk weetje: hoe verder in de opleiding, hoe dichter de horlogemaker bij het raam mocht zitten om van zonlicht gebruik te kunnen maken. De horlogebanken aan het raam zijn daardoor het meest prestigieus en alleen te gebruiken door de derdejaars die aan hun afstudeerstuk werkten (i.e. één exemplaar zak- of polshorloge dat een klein vermogen opbrengt). Allemaal individueel genummerd. Zo’n afstudeerwerk uit Glashütte zou ik toch wel de ultieme grail watch vinden (blijft buiten bereik natuurlijk).

3 likes

En natuurlijk plichtmatig mijn Amsterdamse Nomos Metro voor de vitrine met de Metro uit het uurwerkmuseum in Glashütte.

Ps: Hopelijk is het niet tegen de forumregels om drie posts met afbeeldingen te plaatsen? Ik ga er even vanuit dat Nomos liefhebbers het wel kunnen waarderen. Zo niet, dan verwijder ik de foto’s en maak ik mijn excuses!

29 likes

Leuk verslag! En een onwaarschijnlijk gaaf horloge!

1 like

Dat mag en in dit geval graag zelfs :blush:

1 like

Mooie aanwinst, Ik vind de gangreserve aanduiding op de Metro erg geslaagd :+1:

1 like

Mooi verslag! Leuk gedaan en een gaaf horloge.

Groeten van z’n conservatievere broer (najaarsfoto):

2 likes

Jij gaat helemaal niks verwijderen!!!
:sunglasses::sunglasses::sunglasses:
Goed verhaal, goed gevoel en goed merk.
Nomos gaat aan je kleven.
Stijlvol, smaakvol, herkenbare en ‘eigen’ invulling van de Bauhaus-beginselen en kwaliteit ademend.
Klasse klasse.

Voor mij de topper: Orion met lichte wijzerplaat en geblauwde wijzers, zonder datum

1 like

Prachtig merk!

1 like

Nog steeds heel blij met mijn Club

6 likes

Na eenmaal Orion Grau en Zürich Blaugold (die ik uiteindelijk toch te groot vond voor mijn pols), nu een oaar weken deze in huis. Genieten!

7 likes

Staat zeer goed.
Wat is jouw Polsomtrek dan? En euhh is fit de 38mm?

1 like

Dit is de 38 inderdaad. Voor mij perfect. Pols is dacht ik 17 cm.

1 like

HorlogeHalle
3m
Mijn Mido meet 37 mm ( rare maat )
In eerste instantie beetje fragiel , vooral na de klotsen van 41 en 43 mm die ik de laatste tijd draag.
Maar het staat toch heel goed en past mooi bij de stijl.

In december 2 nieuwe aanwinsten mogen verwelkomen, die volgens mij wel goed in dit topic passen :wink:

Ging heen voor een tangente, kwam thuis met een club. Gelukkig mocht ik een week later alsnog de tangente ophalen :wink:

13 likes

Stuk voor stuk mooie horloges. Gelukkig zat er geen rek in mijn budget om er ook met twee naar huis te gaan, anders was het misschien ook zo afgelopen @MichielV.
De keus voor een Nomos was snel gemaakt (op basis van zowel esthetiek/ontwerpkeuzes als imago/positionering van het merk binnen de horlogewereld), maar de keuze tussen Orion, Tangente, Club, (zelfs Ludwich, al lees je daar relatief weinig over), Metro was uiteindelijk het moeilijkst.

@EdwardP: Mist er nou lak op de minutenwijzer of is dat lichtinval? Toch wel erg gaaf met de rode accenten en deelt met de Metro zijn speelsheid (vergeleken met de wat serieuzere Tangente/Orion/Ludwich).

Ben even gaan kijken, is gewoon het licht

2 likes