Ik vind Nomos een mooi merk nogmaals .
De problemen met de datum handopwinder waren pech .
Ik heb al best een aantal Nomos horloges gehad zonder problemen .
Een dikke duiker dempt geluiden meer dan een slanke nomos misschien ?
Mijn pelagos hoor ik niet in ieder geval .
Ik houd uiteraard ook van goede afwerking, wie niet? Voor mij is het echter ondergeschikt aan mooi gebruik van kleuren, maten en de robuustheid van het geheel.
Maar toch, ik betaalde iets van 2500 Euro voor een 200m WR Ahoi met in-house uurwerk, mooie kleurstelling en enorm draagcomfort, dus ik vind het het dubbel en dwars waard.
Uurwerk afwerking is HEEL belangrijk, om de vraagprijs te kunnen verklaren van een horloge. Dit wordt met de hand gedaan en hoe beter en nauwkeuriger dit wordt gedaan, hoe meer geld een horlogehuis kan vragen. Dit gaat wel verder wat mooie kleurtjes.
Nomos zal de schroeven niet verhitten, voor de blauwe kleur maar een stuk duurder klokje wel. Het verschil in afwerking een Patek of een Omega uurwerk, zie je niet 1 2 3, maar wel als je er met met een vergrootglas op kijkt. Uiteraard is uurwerk afwerking niet het enigste, maar wel een belangrijke factor om en high end horloge te onderscheiden.
Over dat laatste heb ik een mooie video. Het verschil tussen een 70k en 4k kostende horloge. Afwerking is een belangrijke factor, wat blijkbaar veel kosten vereist van een horlogehuis.
Tja problemen. Men denkt vaak dat een duur uurwerk probleemloos is en een goedkoper uurwerk meer problemen geeft. Bijvoorbeeld een Rolex uurwerkje is enorm betrouwbaar en allemaal voorzien van COSC. Veel Rolexen blijven rustig 20 jaar doortikken zonder onderhoud, maar probeer dat maar met een zeer gecompliceerd horloge. Complicaties, vragen eenmaal meer onderhoudt en je kan het eigenlijk vergelijken met auto’s. Hoe meer opties je hebt, hoe meer er kapot kan gaan (ja mensen ik rij een Yaris zonder climate)
Hoe betrouwbaar Nomos is, laat ik buiten beschouwing omdat daar het topic niet overgaat. In principe moet je je horloge één x in de zoveel tijd onderhouden en ik ga ervan uit dat je er dan jaren plezier van kan hebben. Wel denk ik dat een Seiko of Rolex het langer en nauwkeuriger volhoudt, dan een Nomos. Die twee merken weten gewoon na een eeuw hoe je een betrouwbaar uurwerkje moet maken.
Dit gaat echt puur over de afwerking van het Nomos uurwerkje.
Over de roter. Klopt een dikke kast dempt het geluid sterk, maar een replica en een echte rolex is vaak het geluid van de rotor een eerste aanwijzing. Dat replica forum staat vol met tutorials om de rotor stiller te krijgen, door een druppeltje olie ofzo. Ik heb vele high end horloges in mijn handen gehad in nieuwstaat en deze maken allemaal bijna geen geluid. Zal vast te maken hebben met het lagertje, rotor, verfijning en olie die wordt gebruikt. Een rotor produceert ALTIJD geluid, maar goedkopere uurwerkjes maken in mijn ervaring een scheller metaal geluid.
Aaah, daarom hebben ze ook bijna nooit een Nautilus of Aquanaut op voorraad.
Ik snap je comment niet zo. Patek Philippe heeft in 150 jaar 1 miljoen horloges gemaakt, wat rolex in één jaar doet. De vraag is groter dan het aanbod en een Nautilus of Aquanaut is gewoon snel verkocht. Patek kan de volgende dag met haar beperkte oplage niet gelijk 10 nieuwe leveren. Daarnaast moet inkoper van elk horloge één exemplaar inkopen en kan je niet enkel dat model inkopen. Maar jij denkt dat enkel mensen van adel, dit kunnen bemachtigen? Gewoon een kwestie van geluk.
Een nieuwe Patek heb ik vaak genoeg in mijn handen gehad, en maakt bijna geen geluid.
Heb je überhaupt ooit een houten Patek doos met scharnieren opengemaakt? ZELFS die is volledig geluidloos en geperfectioneerd, laat staan een rotor.
Ik dacht enkel dat deze juist meer geluid maakte dan een standaard Rolex uurwerk.
Verder niks gezegd over de verkrijgbaarheid van dergelijke horloges met de geluidloze en geperfectioneerde dozen!
Een nieuwe Rolex is ook aardig stil en het geluid van de rotor is ook anders, dan veel goedkopere uurwerkjes. Haha, de kistjes waren slechts een voorbeeld in de perfectie van Patek Philippe, maar goed dat mag ook wel voor die prijs.
Zou voor mij niet nodig zijn, zo’n doos doe ik toch niet om.
Terug naar Nomos. Vind het ook een erg leuk merk en met name in de begin periode. Helaas ‘moet’ ook dit merk met de tijd mee.
Toch zou ik er graag een keer één willen.
[edit]
Nog een kleine toevoeging, Nomos gebruikt ‘echte’ geblauwde schroeven. Dus ze zijn zelfs nog beter dan je veronderstelde.
[\edit]
En later schrijf je :
Hoe betrouwbaar Nomos is, laat ik buiten beschouwing omdat daar het topic niet overgaat.
Ik snap je niet helemaal meer geloof ik !
Klopt, omdat het off-topic ging. Maar volgens mij reageert niemand meer op het daadwerkelijke onderwerp. Ben benieuwd naar de mening van mensen over de afwerking van het Nomos uurwerk, in combinatie met de aanschafprijs.
Ontopic dan maar: Ik heb een Nomos Tangente met alpha handwinder en ik moet zeggen dat het uurwerk top voelt. Het opwinden gaat vlot (niet zo schraperig als een standaard 2824), de kroon voelt solide en de wijzerplaat, kast en uurwerk stralen een zekere finesse uit die ik in die prijsklasse nog niet ervaren heb.
Het is wel mijn luidruchtigste uurwerk, je hoort 'm echt tikken wanneer je 'm om hebt. Het moet toch met de dikte van de kast te maken hebben denk ik… Stoort me niet, integendeel. Het herinnert me eraan dat ik mn Nomos om heb
Natuurlijk, alsje naar Neomatik gaat of nog een stapje verder naar Lambda of Lux, dan ga je met andere uurwerken uit die prijsklasse vergelijken.
Bij de Neomatik vind ik het nog altijd prijs-kwaliteit ongeëvenaard als je de dikte bekijkt. Als je bekijkt hoe groot en dik die inhouse uurwerken van Tudor (afgezien van de BB58) of duurder, Omega of IWC zijn, dan mag je wel zeggen dat Nomos knap werk levert.
De Lambda of Lux zijn echt voor de liefhebbers, voor dat geld ga ik wel naar iets anders kijken
Nog een plaatje om het topic op te fleuren!
Interessant en bedankt voor het delen. Precies dat schraperige geluid van de rotor en schraperige opwinden is zeer herkenbaar. Ik denk dat Nomos ook niet de volledige waardering krijgt voor haar werk, omdat het simpelweg geen Swiss merk is. Ook dit onderstaande stukje laat goed zien waar ik op doel, een grote verrassing voor mij qua prijzen die Nomos hanteert.
Lees ook dat Nomos een eigen escapement heeft ontwikkeld in 2014 met de universiteit van Dresden, genaamd: de Swing-System. Zeer interessant, want een eigen escapement ontwikkelen en produceren is zeker geen makkelijke optie. Ook hebben ze een uurwerk ontwikkeld, waarmee je de datum zowel vooruit als achteruit kunt verzetten… ben dit nog niet eerder tegenkomen. Gaaf
Ik kan geen bb58 meer lezen… hij komt wrs volgende week binnen
Dat zal zeker zo zijn. Ik denk wel dat moest Nomos wel een swiss merk zijn, ze zeker een stuk duurder zouden zijn en veel traditioneler. Hun marketing nu draait om het promoten dat ze net niet swiss zijn en dat lukt ze aardig denk/hoop ik
Het blijft één van mijn favoriete merken omwille van hun unieke aanpak, tegen de stroom in.
Haha ik maak het je niet gemakkelijk dan… maar dan is ie gelukkig nog een stuk vroeger binnen dan verwacht! Dat’t maar rap volgende week mag zijn
Haha, na het lezen van al hun ontwikkelingen en filosofie achter het merk, ga ik bijna de horloges mooi vinden. Even nog wat meer aandacht aan de kast en plaat. Vindt geheel gespiegelde gepolijste kasten niet zo mooi.
Moet je zien hoe prachtig!!!
De kwaliteit spreekt inderdaad voor zich, topmerk!
En niet iedereen vind het mooi, waardoor ik het nog mooier vind
Edit: de gepolijste kasten zijn deel van de stijl natuurlijk, het maakt het geheel minder flets. Met brushing zouden ze saai worden vrees ik.
Geweldig dit! Zoveel innovatie, dit zijn van die momenten dat je weer weet, waarom je gek bent op horlogerie! Kwam net twee goede video’s tegen, helaas kan ik de eerste video niet meer in het startbericht gooien. Dat maakt een hoop duidelijk.
een 2000 pond Nomos tegen een 8000 Lecoutre en 80k A. Lange & Söhne.
De alpha is dan ook een doorontwikkeld 7001.