Nomos uurwerk afwerking prijs/kwaliteit

Een nieuwe Rolex is ook aardig stil en het geluid van de rotor is ook anders, dan veel goedkopere uurwerkjes. Haha, de kistjes waren slechts een voorbeeld in de perfectie van Patek Philippe, maar goed dat mag ook wel voor die prijs.

1 like

Zou voor mij niet nodig zijn, zo’n doos doe ik toch niet om.

Terug naar Nomos. Vind het ook een erg leuk merk en met name in de begin periode. Helaas ‘moet’ ook dit merk met de tijd mee.
Toch zou ik er graag een keer één willen.

[edit]
Nog een kleine toevoeging, Nomos gebruikt ‘echte’ geblauwde schroeven. Dus ze zijn zelfs nog beter dan je veronderstelde. :wink:
[\edit]

1 like

En later schrijf je :
Hoe betrouwbaar Nomos is, laat ik buiten beschouwing omdat daar het topic niet overgaat.

Ik snap je niet helemaal meer geloof ik !

Klopt, omdat het off-topic ging. Maar volgens mij reageert niemand meer op het daadwerkelijke onderwerp. Ben benieuwd naar de mening van mensen over de afwerking van het Nomos uurwerk, in combinatie met de aanschafprijs.

Ontopic dan maar: Ik heb een Nomos Tangente met alpha handwinder en ik moet zeggen dat het uurwerk top voelt. Het opwinden gaat vlot (niet zo schraperig als een standaard 2824), de kroon voelt solide en de wijzerplaat, kast en uurwerk stralen een zekere finesse uit die ik in die prijsklasse nog niet ervaren heb.

Het is wel mijn luidruchtigste uurwerk, je hoort 'm echt tikken wanneer je 'm om hebt. Het moet toch met de dikte van de kast te maken hebben denk ik… Stoort me niet, integendeel. Het herinnert me eraan dat ik mn Nomos om heb :wink:

Natuurlijk, alsje naar Neomatik gaat of nog een stapje verder naar Lambda of Lux, dan ga je met andere uurwerken uit die prijsklasse vergelijken.
Bij de Neomatik vind ik het nog altijd prijs-kwaliteit ongeëvenaard als je de dikte bekijkt. Als je bekijkt hoe groot en dik die inhouse uurwerken van Tudor (afgezien van de BB58) of duurder, Omega of IWC zijn, dan mag je wel zeggen dat Nomos knap werk levert.
De Lambda of Lux zijn echt voor de liefhebbers, voor dat geld ga ik wel naar iets anders kijken :slight_smile:

Nog een plaatje om het topic op te fleuren!

3 likes

Interessant en bedankt voor het delen. Precies dat schraperige geluid van de rotor en schraperige opwinden is zeer herkenbaar. Ik denk dat Nomos ook niet de volledige waardering krijgt voor haar werk, omdat het simpelweg geen Swiss merk is. Ook dit onderstaande stukje laat goed zien waar ik op doel, een grote verrassing voor mij qua prijzen die Nomos hanteert.

Lees ook dat Nomos een eigen escapement heeft ontwikkeld in 2014 met de universiteit van Dresden, genaamd: de Swing-System. Zeer interessant, want een eigen escapement ontwikkelen en produceren is zeker geen makkelijke optie. Ook hebben ze een uurwerk ontwikkeld, waarmee je de datum zowel vooruit als achteruit kunt verzetten… ben dit nog niet eerder tegenkomen. Gaaf

2 likes

Ik kan geen bb58 meer lezen… hij komt wrs volgende week binnen :sob::sob::joy::joy::sob::sob:

3 likes

Dat zal zeker zo zijn. Ik denk wel dat moest Nomos wel een swiss merk zijn, ze zeker een stuk duurder zouden zijn en veel traditioneler. Hun marketing nu draait om het promoten dat ze net niet swiss zijn en dat lukt ze aardig denk/hoop ik :slight_smile:

Het blijft één van mijn favoriete merken omwille van hun unieke aanpak, tegen de stroom in.

2 likes

Haha ik maak het je niet gemakkelijk dan… :see_no_evil: maar dan is ie gelukkig nog een stuk vroeger binnen dan verwacht! Dat’t maar rap volgende week mag zijn :smiley:

1 like

Haha, na het lezen van al hun ontwikkelingen en filosofie achter het merk, ga ik bijna de horloges mooi vinden. Even nog wat meer aandacht aan de kast en plaat. Vindt geheel gespiegelde gepolijste kasten niet zo mooi.

Moet je zien hoe prachtig!!!

https://nomos-glashuette.com/en/watchmaking/watchmaking-craft/research-and-development#/en/watches/series/update/duw-6101-overview

1 like

De kwaliteit spreekt inderdaad voor zich, topmerk!
En niet iedereen vind het mooi, waardoor ik het nog mooier vind :smiley:

Edit: de gepolijste kasten zijn deel van de stijl natuurlijk, het maakt het geheel minder flets. Met brushing zouden ze saai worden vrees ik.

1 like

Geweldig dit! Zoveel innovatie, dit zijn van die momenten dat je weer weet, waarom je gek bent op horlogerie! Kwam net twee goede video’s tegen, helaas kan ik de eerste video niet meer in het startbericht gooien. Dat maakt een hoop duidelijk.

een 2000 pond Nomos tegen een 8000 Lecoutre en 80k A. Lange & Söhne.

1 like

De alpha is dan ook een doorontwikkeld 7001.

1 like

Dat waag ik, als ik zo met het blote oog eens naar de kleur kijk, erg te betwijfelen. Dat er zaken voor niet al te veel geld gewoon geanodiseerd kunnen worden bewijst mijn Hammie die maar een fractie van de Nomos kost:

Ik heb de schurft aan geverfd blauw staal, en de schroeven in zowel de Nomos als de Mühle Glashütte komen mij op het oog niet gelakt of geverfd over. Anodiseren is tenslotte ook geen raketwetenschap meer, natuurlijk.

Ik ben bekend met die video, en ik heb met @tompj al eens een discussie gehad over de zin en onzin van die prijzen.

Het lijkt er op dat die sprong van 95 naar 99 procent afwerking proportioneel zoveel malen duurder is dat voor mij de kool het sop niet meer waard is. Uiteraard een persoonlijke afweging.

Daarom heb ik destijds m’n speedy weggegooid en ben ik met quartzen en driehanders verder gegaan. :slight_smile:

Merk op dat dat een momentopname van nauwkeurigheid is en verder niets over de betrouwbaarheid zegt.

Mij ook niet, gegeven de mechanisatiegraad en schaal van productie die Rolex heeft gerealiseerd.

Heerlijk al die bevestigingen! Is een keer wat anders😜.

Ik weet niet heel veel over het blauwe van onderdelen, maar volgens mij heb je grofweg 2 wegen.

Het verhitten, wat een moeilijk klusje schijnt te zijn en mij nogal lastig lijkt voor NOMOS, omdat ze op grote schaal uurwerkjes maken. Elke schroef moet exact dezelfde kleur zijn. Heb ooit die Japanse horlogemaker op youtube deze techniek zien gebruiken. Erg tijdrovend en hij kon heel wat wijzers weggooien, die een afwijkende kleur kregen.

Of met een chemische bewerking. Geen idee hoe dit gaat, maar het schijnt een stuk gemakkelijker/goedkoper te zijn en wordt meestal toegepast door niet haute horlogehuizen.

1 like

Ik was gisteren op kasteel Middachten op 1 van de open dagen van Juwelier Aalbers (Velp).
Daar stond een enthousiaste mevrouw van Nomos Glashutte met een hele trits uurwerken, waaronder een paar eigen manufactuur op een plankje, die je uitgebreid mocht bekijken en betasten. Erg mooi, cotes de Geneve, sunburst raders, blauwe schroeven, noem het maar. Inderdaad heel dunne uurwerken en alles maken ze in-house. Impressive!

2 likes

En toch doen ze het, zie:

Topic is natuurlijk ook aanleiding om een plaatje van mijn NOMOS erin te gooien.

6 likes

Ik zou eigenlijk niet weten wat er zo lastig aan is. Het is gewoon een heel erg voorspelbaar en herhaalbaar chemisch proces. Handmatig is het lastig om de temperatuur precies goed te krijgen, maar in dit soort fabrieksmatige processen is het gewoon een kwestie van een goed protocol opstellen en dat steeds weer afdraaien.

2 likes

Ik zou toch toch zweren dat ik in het verleden wat verhalen zag passeren over verschillende kwaliteits-/betrouwbaarheids problemen met bepaalde Nomos uurwerken?
Geen idee meer welke problemen en uurwerken het exact betrof (oa opwind problemen?), maar zou ik toch wel goed willen weten, voordat ik er 1 zou kopen.
Weet iemand meer?