Nomos uurwerk afwerking prijs/kwaliteit

Mijn Patek Nautilus is daar in tegen muisstil. Meestal herken ik een chinees uurwerkje al snel aan het geluid van de rotor.

2 likes

Ja dat doe ik, maar enkel in de afwerking van het uurwerk. Ik weet dat een Rolex kostprijs een paar honderd euro is. Dat zie je wel duidelijk af, los van het feit dat ik een grote Rolex liefhebber ben. Waarom? Tja geen idee, misschien de romantiek rondom het merk en heritage.

Rolex

Nomos

3 likes

geloof ik ook best, maar is niet gegarandeerd dus als ik de verschillende meningen lees :slight_smile:

Kan ook te maken met de staat van het uurwerk. Als je naar een juwelier gaat en je past een Patek die herrie maakt, dan wordt het lastig verkopen. Ik weet van de IWC portuguese 7 days dat de rotor op ten duur herrie gaat maken, omdat de rotor veels te groot is voor het kleine lagertje.

2 likes

dat was ook een beetje een grapje, het is ook wel duidelijk dat Rolex het niet van de afwerking van zijn uurwerken moet hebben :wink:

2 likes

Ik vind mijn Nomos prachtig, ik hoor hem wel inderdaad :thinking:

Deel hier je Macro foto's

paar honderd euro kostprijs?

Ja zeker. Op het internet gaan er geluiden van 500 dollar en ik heb zelfs in een recente video gezien dat een rolex met een machine wordt gepolijst. Moet ook wel met een productie van 1 miljoen exemplaren per jaar.

Wie bij het etentje in Leusden aanwezig waren en ik de vraag voorlegde aan Jacco van Gassan… Hij wou er niet echt antwoord op geven, maar gaf wel aan dat ik dat echt niet wil weten :yum:

2 likes

Tja best belangrijk in de horlogerie. Vooral in die preiskategorie.
Voordat ik gelijk doodsbedreigingen krijg van Rolex fanaten, ik ben gewoon objectief.
Het gaat hier puur over de afwerking van het uurwerk, niet meer niet minder.

4 likes

Wat is dan de nomos kostprijs
100 eurootjes ?

100 euro zeker niet is onmogelijk.
Een interessante. Rolex besteed natuurlijk veel geld aan marketing etc. en kan goedkoop inkopen, wegens het volume. Zal mij niks verbazen als de kostprijs van een Nomos hoger ligt. Vooral als ik de video’s bekijk van de productie. Wat wel zeker is dat Nomos een stuk lagere winstpercentage pakt.

1 like

Los daarvan: Ik heb een Nomos. Dat het DUW3001 uurwerk in-house is, inclusief balans en balansveer is leuk, maar zegt niets over kwaliteit.

Zodra ik 'm tien jaar heb kom ik er op terug. Dan kan ik zien hoe hij het volgehouden heeft.

Dat de afwerking sehr gut is kan ik wel beamen. Het zijn echt coole uurwerkjes om te zien, met de typische driekwarts-plaat. Ik geloof dat er geen spechthalsregulering op zit, maar de volledige balansbrug is wel weer cool op de 3001.

4 likes

Ik heb het puur over de kwaliteit van afwerking bij aankoop. Een Rolex of Seiko zal ook een stuk accurater dan een Patek grand complications zijn, na een avondje stappen. En waarschijnlijk zonder service een stuk langer doortikken.

Ik vind Nomos een mooi merk nogmaals .
De problemen met de datum handopwinder waren pech .
Ik heb al best een aantal Nomos horloges gehad zonder problemen .
Een dikke duiker dempt geluiden meer dan een slanke nomos misschien ?
Mijn pelagos hoor ik niet in ieder geval .

1 like

Ik houd uiteraard ook van goede afwerking, wie niet? Voor mij is het echter ondergeschikt aan mooi gebruik van kleuren, maten en de robuustheid van het geheel.

Maar toch, ik betaalde iets van 2500 Euro voor een 200m WR Ahoi met in-house uurwerk, mooie kleurstelling en enorm draagcomfort, dus ik vind het het dubbel en dwars waard.

2 likes

Uurwerk afwerking is HEEL belangrijk, om de vraagprijs te kunnen verklaren van een horloge. Dit wordt met de hand gedaan en hoe beter en nauwkeuriger dit wordt gedaan, hoe meer geld een horlogehuis kan vragen. Dit gaat wel verder wat mooie kleurtjes.

Nomos zal de schroeven niet verhitten, voor de blauwe kleur maar een stuk duurder klokje wel. Het verschil in afwerking een Patek of een Omega uurwerk, zie je niet 1 2 3, maar wel als je er met met een vergrootglas op kijkt. Uiteraard is uurwerk afwerking niet het enigste, maar wel een belangrijke factor om en high end horloge te onderscheiden.

Over dat laatste heb ik een mooie video. Het verschil tussen een 70k en 4k kostende horloge. Afwerking is een belangrijke factor, wat blijkbaar veel kosten vereist van een horlogehuis.

2 likes

Tja problemen. Men denkt vaak dat een duur uurwerk probleemloos is en een goedkoper uurwerk meer problemen geeft. Bijvoorbeeld een Rolex uurwerkje is enorm betrouwbaar en allemaal voorzien van COSC. Veel Rolexen blijven rustig 20 jaar doortikken zonder onderhoud, maar probeer dat maar met een zeer gecompliceerd horloge. Complicaties, vragen eenmaal meer onderhoudt en je kan het eigenlijk vergelijken met auto’s. Hoe meer opties je hebt, hoe meer er kapot kan gaan (ja mensen ik rij een Yaris zonder climate) :sweat_smile:

Hoe betrouwbaar Nomos is, laat ik buiten beschouwing omdat daar het topic niet overgaat. In principe moet je je horloge één x in de zoveel tijd onderhouden en ik ga ervan uit dat je er dan jaren plezier van kan hebben. Wel denk ik dat een Seiko of Rolex het langer en nauwkeuriger volhoudt, dan een Nomos. Die twee merken weten gewoon na een eeuw hoe je een betrouwbaar uurwerkje moet maken.

Dit gaat echt puur over de afwerking van het Nomos uurwerkje.

Over de roter. Klopt een dikke kast dempt het geluid sterk, maar een replica en een echte rolex is vaak het geluid van de rotor een eerste aanwijzing. Dat replica forum staat vol met tutorials om de rotor stiller te krijgen, door een druppeltje olie ofzo. Ik heb vele high end horloges in mijn handen gehad in nieuwstaat en deze maken allemaal bijna geen geluid. Zal vast te maken hebben met het lagertje, rotor, verfijning en olie die wordt gebruikt. Een rotor produceert ALTIJD geluid, maar goedkopere uurwerkjes maken in mijn ervaring een scheller metaal geluid.

2 likes

Aaah, daarom hebben ze ook bijna nooit een Nautilus of Aquanaut op voorraad.

Ik snap je comment niet zo. Patek Philippe heeft in 150 jaar 1 miljoen horloges gemaakt, wat rolex in één jaar doet. De vraag is groter dan het aanbod en een Nautilus of Aquanaut is gewoon snel verkocht. Patek kan de volgende dag met haar beperkte oplage niet gelijk 10 nieuwe leveren. Daarnaast moet inkoper van elk horloge één exemplaar inkopen en kan je niet enkel dat model inkopen. Maar jij denkt dat enkel mensen van adel, dit kunnen bemachtigen? Gewoon een kwestie van geluk.

Een nieuwe Patek heb ik vaak genoeg in mijn handen gehad, en maakt bijna geen geluid.
Heb je überhaupt ooit een houten Patek doos met scharnieren opengemaakt? ZELFS die is volledig geluidloos en geperfectioneerd, laat staan een rotor.

3 likes

Ik dacht enkel dat deze juist meer geluid maakte dan een standaard Rolex uurwerk. :+1:

Verder niks gezegd over de verkrijgbaarheid van dergelijke horloges met de geluidloze en geperfectioneerde dozen!

3 likes