Nutteloze versiering door IWC bij cal. 69355 !?

Zoals sommige misschien weten, heb ik een tijd terug een stuk geschreven over de IWC Portugieser LE ref. 3716, welke uitgebracht is ter ere van het 150 jarig bestaan van IWC. Zie: Review: IWC Portugieser Chronograph LE ref. 3716 (Waarschuwing: veel tekst + foto’s)

Het blijft een prachtig horloge, waar ik veel van geniet. Nu was ik van de zomer bij @koen , behalve een lekkere tosti heeft hij onder andere ook foto’s gemaakt van wat horloges. De foto hierboven is door hem gemaakt, maar ook onderstaande fotos:

Valt jullie al iets op?

Mij eerst ook niet, tot Koen inzoomde en het mij liet zien:

Na afloop heb ik het zelf ook duidelijker op de foto geprobeerd te zetten:

Voor als het niet duidelijk is: op de brug schuin boven de balans zit een jewel, synthetische robijn, zonder dat daar een as in zit? Het lijkt dan ook alsof deze er puur voor de sier zit? Het uurwerk ziet er redelijk uit, maar een jewel plaatsen puur voor de sier is iets wat ik niet van IWC had verwacht.

Cal. 69355 heeft 27 jewels, ik weet niet of ze deze jewel dan ook meetellen?

Ik vind het een rare zet van IWC. Misschien misschien @koen en ik iets, maar het lijkt toch echt alsof die jewel daar voor niets zit… :sweat_smile:

13 likes

Hmmm… inderdaad raar… Wel scherp opgemerkt! Ben nieuwschierig naar de reden. :thinking:

He bah wat een naar idee zeg. :slight_smile:

1 like

Stelletje…

Daaronder zit toch de aansluiting van de gebakken marketing lucht?

21 likes

Mijn wereld stort in.

afbeelding

5 likes

:joy:

Vreemd wel. Eerst en vooral is het een prachtig horloge en een mooi uurwerk. Maar dit is best vreemd. Ik zou er een mailtje aan IWC aan wagen.
Heerlijk wat een nerds we toch eigenlijk zijn met z’n allen ook.

3 likes

Nutteloze versiering door IWC bij cal. 69355 !?

Nou zijn versieringen wel vaker nutteloos hoor… :sunglasses:

3 likes

Yes dat klopt en dat doen heel veel uurwerkfabrikangen al vele tientallen jaren!

@vouwfietser liet me nog wat mooie voorbeelden laatst zien!

Tsja, in het vervolg tóch een horloge zonder zichtbodem nemen.

Nog goedkoper ook.

:wink:

2 likes

@Horloge24 kun je hier iets over roepen?

Hehe, zeker!

Heel vreemd! Ja, ik zal ze eens mailen/bellen. Ik laat weten wat ze zeggen.

En ja, heerlijk nerden hier :eyeglasses:

2 likes

dit is de montgolfier aansluiting. montgolfier was de uitvinder van de hetelucht ballon. hoe meer hete lucht hoe hoger je komt. is naar mijn ervaring ook van toepassing binnen het management van bepaalde organisaties.

6 likes

Daar past nog een radartje onder, misschien voor een datum functie? Fraaie foto s btw!

disclaimer: volkomen leek :innocent:

p.s. ik verwacht helemaal niets van IWC :stuck_out_tongue:

1 like

Ja, dat zou kunnen, dat de basis in elk cal. in de 6900 familie dezelfde jewels heeft, en dat bij sommige varianten niet alle jewels gebruikt worden. Maar zelfs dan voelt het niet helemaal wat je zou verwachten van IWC.

Heel IWC is nutteloze versiering

download (10)

4 likes

Je heb gewoon een generiek uurwerkje in je horloge😉. Klinkt inderdaad wel vervelend zo, lik zou ze mailen🙂.

Dat klopt, het uurwerk 69370 + 69375 + 69380 hebben een rad in dit lager zitten. Is niet alleen het robijnlager boven maar de onderstekloof heeft ook nog eens dezelfde lege lagersteen.

Gebeurt al veel langer bij verschillende merken, zelfs Rolex heeft het maar ze laten de steen dan weg [ 3130 tov 3135 de lagersteen van het datumverzet rondsel in de platine ] Je krijgt dus bij IWC nog meer waar voor je geld :wink:! Een opening zonder de lagersteen ziet er ook niet mooi uit.

11 likes

Poh, fikse tegenvaller dit. Kennelijk maakt IWC het allemaal wat mooier dan dat het werkelijk is. Doet toch flink afbreuk aan zo’n horloge. Ik zakje van die rommel afhelpen en bied er nog tweeëneenhalf voor😉

1 like