Review: IWC Portugieser Chronograph LE ref. 3716 (Waarschuwing: veel tekst + foto’s)

Korte introductie

Voor het 150 jarig bestaan heeft IWC een nieuwe Portugieser Chronograph uitgebracht. Het uiterlijk van de Portugieser is herkenbaar gebleven als voorheen, met verwijzingen naar het verleden. Van binnen zit een nieuw manufactuur uurwerk, met daarbij een open achterkant. Als extra’s van de Jubilee Edition heeft deze Portugieser oa een gelakte wijzerplaat gekregen en is in een beperkte oplage uitgebracht.

Dit alles zorgde voor mijn enthousiasme. Na ruim een half jaar dit horloge te hebben, leek het mij leuk om iets te schrijven over de geschiedenis van dit model, mijn zoektocht, specificaties en ervaring na 6 maanden.


IWC Portugieser Chronograph Jubilee Edition Ref. 371602

Geschiedenis Portugieser

In 1939 werd de eerste Portugieser, ref 325, door IWC geïntroduceerd.
De Portugieser werd ontwerpen nadat twee Portugese mannen aan IWC hadden gevraagd om een zeer nauwkeurig polshorloge te maken; met de nauwkeurigheid specificaties van een marine chronometer.

Een polshorloge met de nauwkeurigheid van een marine chronometer, was een probleem voor die tijd. Alleen zakhorloges waren toen zo nauwkeurig. De oplossing van IWC was simpel: het zakhorloge caliber 74 gaan gebruiken in een polshorloge.

copy-of-982-95
Cal. 74
Bron: https://watchbase.com/iwc/caliber/74

Het cal. 74 had een diameter van bijna 38mm. Dit zorgde ervoor dat de eerste Portugieser 41,5mm in diameter werd, een stuk groter was dan andere polshorloges uit die tijd (ca. 34mm).

Het ontwerp was functioneel, naast nauwkeurig moest het ook goed leesbaar zijn. In tegenstelling tot gedecoreerde art-deco horloges uit die tijd, was de Portugieser met zijn ontwerp richting Bauhaus style.

Door een smalle bezel te gebruiken kon de wijzerplaat zo groot mogelijk zijn. Dat in combinatie met enkel arabische cijfers op de wijzerplaat, groot contrast tussen wijzerplaat en wijzers, en duidelijke minuten- en secondeaanduidingen zorgen voor een goed afleesbaar horloge en wat het herkenbare gezicht van de de Portugieser zou worden.

Dit alles zorgde voor de eerste Portugieser, de Ref 325.


IWC Portugieser Ref. 325
Bron: https://watchbase.com/iwc/portugieser/iw325-01

De Portugieser was sinds de introductie in 1939 tot 1993 niet populair. In deze periode zijn slechts 690 stuks geproduceerd; 304 stuks met caliber 74 en daarna 386 stuks met het vernieuwde caliber 98 of cal 982. Deze verkoopaantallen van de Portugieser zijn laag, zeker gezien IWC eind jaren 1960 ongeveer 50.000 horloges per jaar verkocht.

Tijdens WW II is de Portugieser met name in oost Europa verkocht. Pas in jaren 50 is dit horloge in Portugal verkocht. Van de 690 Portugiesers verkocht to 1993, zijn er slechts 141 naar Portugal gegaan. In deze periode was de Portugieser nog steeds niet geliefd en werd zelfs niet in de catalogus gepresenteerd.


Poster Cal. 73.
Bron: https://www.iwc.com/en/forum/history-of-iwcs-portugieser-watches-reference-325.html

In 1993 werd de Portugieser herboren. Dat jaar bestond IWC 125 jaar en maakte verschillende jubileum luitvoeringen om de geschiedenis van het merk te vieren.
Het verhaal gaat dat tijdens een van de vergadering iemand de IWC Portugieser, Ref. 325, omhad. Tijdens deze vergadering werd dit model zo geliefd, dat ze besloten om daar een nieuwe versie van te maken.

Deze nieuwe Portugieser Jubileum editie uit 1993 werd de IWC Portugieser Ref. 5441. Dit model had dezelfde kenmerken en uiterlijk als de oorspronkelijk Ref. 325; 42mm diameter, uurwerk geïnspireerd op zakhorloge uurwerken (de Cal. 9828, een opvolger van eerdere cal. 98 en cal. 982). Dit model werd gemaakt in een beperkte oplage van 1750 stuks. Het idee was om dit horloge voor een klein groepje verzamelaars te maken, maar er bleek meer vraag naar de Portugieser te zijn. In de jaren na de herintroductie van de Portugieser 1993 heeft IWC verschillende modellen toegevoegd.


IWC Portugieser Ref. 5441, 1993
Bron: https://monochrome-watches.com/review-iwc-portugieser-chronograph-3714-price/

In 1995 werd de IWC Portugieser Chronograph Rattrapante Ref. 3712 bekend gemaakt. Dit was de eerste Chronograph binnen de Portugieser familie. Hierbij werd gebruik gemaakt van Valjoux 7750 uurwerk met daarop een module gebouwd voor de rattrapante/split-second complicatie.


IWC Portugieser Rattrapante ref. 3712
Bron: https://monochrome-watches.com/review-iwc-portugieser-chronograph-3714-price/

In 1998, drie jaar na de Portugieser Rattrapante werd de Portugieser Chronograph Ref. 3714 geïntroduceerd. In tegenstelling tot de Rattrapante Ref. 3712 heeft de Chronograph Ref. 3714 wel een automatisch uurwerk, maar geen rattrapante complicatie. De Ref. 3714 gebruikt nog altijd de Valjoux 7750 als basis, door IWC aangepast tot cal. 79240, en sinds 2007 aangepast tot cal. 79350.


IWC Portugieser Chronograph ref. 3712
Bron: https://monochrome-watches.com/review-iwc-portugieser-chronograph-3714-price/

Hierna heeft de Portugieser familie veel modellen erbij gekregen. Denk hierbij aan de IWC Portugieser Automatic 7-day, met oa met IWC eigen Pellaton opwind systeem (zie https://www.iwc.com/en/articles/experiences/pellatons-ingenious-automatic-meets-state-of-the-art-engineering.html en interessante video van dit model: https://www.youtube.com/watch?v=g5gmP5EYQCk ).

Andere modellen, met diverse complicaties zoals tourbillion, minute repeater, annual / perpetual calendar en Grande Complications horen inmiddels ook bij de Portugieser familie. Ondanks veel verschillende modellen en complicaties, is het typerende design van de Portugieser in elk horloge nog duidelijk herkenbaar.


IWC perpetual Calendar ref. 5033
Bron: https://www.hautetime.com/hands-on-the-iwc-portugieser-perpetual-calendar-reference-5033-watch/62321/

Bronnen Geschiedenis van IWC Portugieser:

Zoektocht

Al een tijd was ik aan het kijken naar de IWC Portugieser Chronograph. In mijn ogen een van de iconen onder alle horloges. De Portugieser Chronograph was te krijgen als automaat, Ref. 3714 of als handopwind met Rattrapante complicatie, Ref. 3712. Beide modellen hebben een gesloten caseback en hebben geen manufactuur uurwerk.
Het gebruik van Valjoux uurwerk en een gesloten caseback is niet verkeerd, maar een open caseback en/of inhouse movement zouden voor mij iets extra’s toevoegen.


Caseback van IWC Chronograph ref. 3714
Bron: https://monochrome-watches.com/review-iwc-portugieser-chronograph-3714-price/

In het verleden waren enkele LE Portugieser Chronographs uitgekomen met een open caseback. Een voorbeeld hiervan is de IWC Portugieser LE Rattrapante voor Japan, Ref 3712-07. Hierbij is het uurwerk niet gemaakt voor een open caseback, en dat is te zien. Daarnaast heeft het horloge geen manufactuur uurwerk.

Mooi overzicht van de LE Portugiesers is hier te zien: http://www.gregsteer.net/IWC/Portuguese_LE/Portuguese_LE.htm .

billig IWC Portuguese Chronograph Rattrapante Limited Edition Japan Papers 99 Like New 3712 WqtDJzjz_7
Open achterkant van IWC Portugieser LE Rattrapante voor Japan, Ref 3712-07
Bron: http://www.bbdh-sailing.at/billig-IWC-Portuguese-Chronograph-Rattrapante-Limited-Edition-Japan-Papers-99-Like-New-3712-WqtDJzjz-p-1972.html

Na wat zoeken was mijn conclusie dat wat ik zocht niet verkrijgbaar was. Hierna was ik minder vaak gaan kijken naar de Portugieser.

Tot ik een jaar geleden erachter kwam dat IWC een nieuwe Portugieser had uitgebracht!


IWC stand SIHH 2019
Bron: https://www.malaymail.com/news/life/2019/01/07/innovation-high-on-the-agenda-at-2019-sihh-watch-fair/1709774

IWC had een nieuwe Portugieser uitgebracht, Ref. 3716, met een manufactuur uurwerk én een open caseback.

Bij navragen bleek dit model niet leverbaar. De medewerkers van de IWC Boutique store in Amsterdam zijn erg behulpzaam geweest, maar helaas hadden ook zij deze Portugieser met witte wijzerplaat niet meer. Zij boden aan om internationaal voor mij op zoek te gaan, een mooi gebaar waar ik weinig van verwachte.

Hierna heb ik verschillende AD’s gebeld: vanwege de beperkte levering was dit model nergens meer leverbaar. Zelfs bij de manufactuur in Schaffhausen hadden ze dit model niet meer en konden voor mij niets betekenen.

Na een half jaar wachten, werd ik eind vorig jaar gebeld door IWC Amsterdam: Het was gelukt om dit model te krijgen, met de vraag of ik nog interesse had. Onverwacht erg leuk nieuws!


IWC Boutique Amsterdam, Racing Event 2018

IWC 150 years “Jubilee Collection”

De IWC Portugieser ref. 3716 hoort bij de Jubilee Collection uit 2018.

Vorig jaar bestond IWC 150 jaar. Voor dit jubileum presenteerde IWC op de SIHH de “Jubilee Collection” met in totaal 27 limited edition modellen. Als alle horloges van deze 27 LE modellen bij elkaar worden opgeteld, zijn dit in totaal 17.855 horloges. Deze Collection bestaat uit verschillende modellen, zoals constant-force tourbillion met maanstand, perpetual calendar met tourbillion en de “Pallweber” met jumping hours en jumping minutes.


IWC Tribute to Pallweber
Bron: https://monochrome-watches.com/iwc-tribute-pallweber-edition-150-years-steel-blue-dial-iw505003-sihh-2018-hands-on-price/

De horloges in Jubilee Collection hebben een paar dezelfde kenmerken:
De wijzerplaat, namelijk een wit of blauw gelakte wijzerplaat. Het lakken van deze wijzerplaten gebeurt door 12 verschillende lagen aan te brengen. Het resultaat is een uiterlijk welke richting enamel/porselein gaat, zonder de breekbaarheid daarvan.
De markeringen op wijzerplaat zijn gedrukt; zwart bij de witte wijzerplaten en wit voor de blauwe wijzerplaten.
De kleuren van de wijzers bij alle modellen gelijk; rhodium-plated wijzers bij de blauwe wijzerplaten en geblauwde wijzers bij de witte wijzerplaten.
Alle horloges, ongeacht welke wijzerplaat, komen met een zwarte alligator horlogeband.
Ergens op het horloge is het “150 Years” kenmerk zichtbaar, zoals op de rotor of op de caseback.

Meer informatie over de Jubilee Collection:

IWC Portugieser Chronograph Jubilee Edition Ref. 3716

Een van de modellen uit de Jubilee Collection is dus de Portugieser Chronograph Ref. 3716.
Dit model is geproduceerd in twee uitvoering: met witte of blauwe wijzerplaat. Beide varianten zijn in een beperkte oplage van 2000 stuks geproduceerd.
Ref. 371601 voor de blauw geplakte wijzerplaat met rhodium-plated wijzers.
Ref. 371602 voor de wit gelakte wijzerplaat met geblauwde wijzers.


IWC Portugieser ref. 371601 en 371602
Bron: https://monochrome-watches.com/iwc-portugieser-chronograph-edition-150-years-ref-3716-hands-on-sihh-2018-price/

Een van de veranderingen tov de eerdere Portugieser Chronograph Ref. 3714, is dus een manufactuur uurwerk en een zichtbodem. Verder is behalve een gelakte wijzerplaat het ontwerp onveranderd gebleven, en nog duidelijk herkenbaar als een Portugieser.


Foto van Ref. 3716 Jubilee Edition (links) en Ref. 3714 (rechts).

Wijzerplaat

Zoals alle horloges uit de 150 years Jubilee Collection is wijzerplaat in blauw of wit. Mijn voorkeur gaat naar de witte wijzerplaat. De witte wijzerplaat met zwarte indices en geblauwde wijzers zorgen voor een duidelijk contrast en daarmee goed afleesbaar, het idee achter het oorspronkelijk ontwerp uit 1939.

De gelakte wijzerplaat is in mijn ogen erg goed gelukt. Met het blote oog, maar ook onder vergroting, zijn er geen oneffenheden te zien. De subdials zijn verzonken, liggen net iets dieper in de wijzerplaat. De lak bestaat uit 12 lagen, en geeft een uitstraling vergelijkbaar bij enamel of porseleinen wijzerplaat; mooi klassiek.

Een van de verschillen met de Ref. 3714 is dat de markeringen niet applied, maar gedrukt zijn. Eerder lagen deze indices bovenop de wijzerplaat, wat zorgde voor meer diepte op de wijzerplaat. Bij dit model zijn de markeringen gedrukt, zoals bij de andere modellen uit de Jubilee Collection.

De markeringen zijn niet volledig plat, ze liggen net boven de wijzerplaat, zoals te zien op foto hieronder. Deze markeringen zijn strak gedrukt, ook onder vergroting zijn hier geen imperfecties te zien.

Het ontwerp van de wijzerplaat en de markeringen is zelfde gebleven, inclusief de “afgehakte” 12- en 6-uurmarkeringen. “Swiss made” is in het klein onderaan te zien, verder staat op de wijzerplaat “IWC Schaffhausen” en “Chronograph Automatic gedrukt”. In mijn ogen niet teveel tekst, niet te druk, maar mooi in balans.

Wijzers

De geblauwde wijzers hebben een donkere kleur. In verschillend licht is dit van bijna zwart tot helder blauw te zien, dit geeft het horloge iets speels om naar te kijken. Deze kleur blauw wordt door IWC “cornflower blue” oftewel korenblauw genoemd. Deze kleur is oa. gekregen door de wijzers te verhitten tot 300gr C, (zie https://www.iwc.com/en/articles/journal/a-jubilee-celebration-in-white-and-blue.html )

De wijzers hebben een traditionele leaf-shape, vanaf de eerste Portugieser ongewijzigd. Door de grote wijzerplaat en wijzers tot aan de buitenkant reikend is er relatief veel afstand tussen de indices. Dit zorgt dat het erg makkelijk is om op de minuut nauwkeurig te tijd af te lezen.

Kast

De kast is afgewerkt met matte en glimmende onderdelen. Afmetingen zijn 41mm in diameter en 13.1mm hoogte, met een lugsize van 20mm. Door de grote wijzerplaat oogt hij wel groter. De hoogte van de kast is niet weinig, maar past goed onder de kleding. Door het ontwerp en door de gebolde caseback ligt het horloge vrij laag op de pols. Verder is het horloge water-resistant tot 30 meter.


Bron: https://www.ablogtowatch.com/iwc-portugieser-chronograph-edition-150-years-watch-iw371602/

Het horloge is geen genummerde Limited Edition, maar “one out of 2000”, zoals gegraveerd op de bodem. De zichtbodem heeft saffier glas waardoor het uurwerk te zien is. Aan de voorkant zit saffier glas, iets gebold met antireflectie coating op beide kanten. De kast heeft geen beschermers voor de kroon of pushers.

Uurwerk

Dit model is de eerste IWC Portugieser Chronograph met een in-house movement, cal. 69355, uit de Cal. 69000 familie.

In 2016 werd de cal. 69000 geïntroduceerd. Dit uurwerk is ontworpen met uurwerkmaker ValFleurier, welke weer valt onder de Richemont groep. Het ontwerp duurde meerdere jaren, veel testen en investeringen om een robuust standaard uurwerk te produceren welke in grote hoeveelheden dezelfde kwaliteit kon leveren.

De nieuwe Cal. 69000 familie, manufactuur automatisch column-wheel chronograph, zal samen met de cal. 42000 familie, manufactuur automatisch uurwerk, de ‘werkpaarden’ voor IWC worden. Volgens IWC zijn deze in-house ontwikkelde uurwerken betrouwbaar en zullen ze gebruikt worden als basis in veel verschillende modellen. IWC is van plan om 30.000 uurwerken per jaar te produceren.

De cal. 69000 gebruikt een “Richemont Standard automatic system” om automatisch op te winden. Dit schijnt in de basis vergelijkbaar te zijn met IWC’s Pellaton opwind systeem. Het opwind systeem is bi-directioneel met een ‘klik systeem’ waarbij een kant duwt en de andere trekt, waar het Pellaton mechanisme aan beide kanten trekt.

Enkele kenmerken van dit uurwerk:

  • Manufactuur
  • Column-wheel chronograph
  • 194 onderdelen
  • Bi-directional, pawl-winding system
  • 46 uur power-reserve
  • 4Hz, 28.800 vph
  • 27 jewels
  • Hacking seconds
  • Anti-magnetisch tot 4800A/m
  • Anti-shock uurwerk
  • Te gebruiken van -20 tot +70 graden Celsius

De afwerking is op verschillende manieren uitgevoerd: rondjes, strepen, Côtes de Genève, perlage, matte of glimmende onderdelen: genoeg variatie.

Bronnen voor specificaties:

Sluiting

Zowel de sluiting als leren band zijn erg comfortabel. De leren band voelt stevig aan terwijl het erg prettig om de pols zit. De sluiting heeft één duw nodig om vast te zitten. Geen dubbel locking system, geen pinnetjes die je ingedrukt moet houden: Gewoon vast drukken. Dit zit verrassend stevig.

Ervaring na 6 maanden

Inmiddels heb ik de IWC Portugieser 3716 meer dan een half jaar.

Het is geen horloge die ik dagelijks draag. Voor iets sportievere dagen kies ik de Submariner of Speedmaster, voor casual/dagelijks pak ik sneller een vintage horloge, zoals bv. Omega Geneve, Vulcain Cricket, Universal Geneve.

Toch blijft het genieten om de Portugieser weer eens aan te trekken. Die ene keer diner, tijdens een speciale afspraak of gewoon op een rustige zondag: de IWC maakt er iets bijzonders van.

Er zijn genoeg mensen die een Portugieser dagelijks dragen, maar voor mij werkt dat niet. Misschien ben ik te voorzichtig met het horloge, maar dit bevalt goed. Het is leuk om een horloge te hebben voor speciale gelegenheden. Het is leuk om een horloge te hebben die je niet elke dag draagt. Het is leuk om een IWC Portugieser te hebben.

108 likes

Prachtige aanwinst, leuk verhaal erbij en mooie foto’s!

Groeten van de blauwe variant, die ook prima bevalt

18 likes

Mooi verhaal (niet alles gelezen :blush:) en mooie foto’s!

2 likes

Prachtig ja! Maakt me bijna jaloers :open_mouth: Erg leuke collectie heb je, ik zie met een schuin oog af en toe wat voorbij komen, maar dat is niet mis. Goede smaak :wink:

2 likes

Holy shit man, dit lijkt wel een afstudeeropdracht :sunglasses:
Erg goed geschreven met bronvermeldingen ook nog, ga er maar aan staan. Los daarvan is dit een schitterend horloge. Gefeliciteerd en heel veel draagplezier!

4 likes

Prachtig horloge.
Prachtige review.
Alsnog gefeliciteerd met deze NA !

2 likes

Wat een mooie review! :star_struck:

Dank je wel voor ‘deze foto-/schriftwandeling’ langs jouw IWC avontuur, leest en kijkt heerlijk weg. Erg leerzaam bovendien. Van harte ook met jouw al halfjaar durende plezier, van de 3716. Mooi, erg mooi!! :ok_hand:

2 likes

Mooi, bedankt ook voor het delen!

Voor mij is er maar eentje die zou willen hebben en dat is deze;


ref. 5441 uit ‘93

10 likes

Erg mooi verhaal! En dan te bedenken dat ik ook wel eens een horloge koop omdat ik hem gewoon mooi vind… :slight_smile:

Schitterend horloge en een heel mooi verhaal, dank voor het delen
Heel veel plezier verder met dit magnifieke horloge. :ok_hand::ok_hand:

Heel klein flauw puntje: het is niet “het horloge die” maar “het horloge dat” :blush:

2 likes

Mooie klok Maurits :+1: geniet er van.

1 like

Hartstikke leuk om te lezen. Mooi horloge, heel geslaagd.

Fantastisch in dept.

Leuk om al die info weer eens te lezen.

Mijn eerste high end horloge was ook een 3714. En ik heb ook nog enkele jaren een 3712 gedragen. Die was eigenlijk nog wel bijzonderder…:v:

Mooi om te zien dat er inmiddels een eigen uurwerk is verrezen in de oer chrono portugieser.

:beers:

Dank!

Die bronnen zijn voor mezelf: als ik weer eens iets wil opzoeken uit eigen topic :sweat_smile:

2 likes

Prachtig ja! Maar de keuze is bijna een PP of deze Portugieser… dat is een lastigere keuze!

1 like

Dat vond ik ook, zodra je gaat zoeken blijf je meer vinden.

Prachtig ja. Een gouden 3712 was een van de allereerste horloges die mij heeft aangezet tot deze hobby…

1 like

Nee, voor dat geld is, voor mij, de keuze tussen die twee duidelijk. :slightly_smiling_face:

De 5441 dus!

Geen 82172 of 5170G-10? :smile: Ik zou het wel weten, en dan misschien niet de 5411! Prachtige topics waren dat, mooie foto’s. :+1:

1 like

Voor 10-11k? Gelijk doen!! :wink:

Maar een 5441 of een tweedehands Patek,… voor een dergelijk bedrag dan toch echt de 5441.

Ok, net nog even op Chrono24 gekeken. Ja, ze zijn wel erg mooi… Dan doen we die maar!

1 like