Heerlijk om deze NA te lezen. Wat een gaaf verhaal en prachtige fotoâs weer! Heel veel draagplezier!
Fijn verhaal, bewaard voor de zondagochtend.
Leuk om weer een stukje Speedmaster historie te leren kennen. Had al eerder van de âCopperâ gehoord maar nooit opgezocht waar het vandaan komt.
De mooie fotoâs laten goed de toolishness van deze Speedmaster zien. ![]()
Een uitermate passende toevoeging aan jouw collectie.
Zullen we de rabbit hole maar space gerelateerd houden?
Wikipedia:
Een zwart gat is volgens relativiteitstheorie een hemellichaam waaruit niets â geen deeltjes en zelfs geen licht â kan ontsnappen. Dit is het gevolg van een extreme vervorming van de ruimtetijd die hier optreedt, door de zwaartekracht van een zeer compacte, enorme massa Speedmaster horloges.
Dank voor weer het mooie verhaal, fotoâs!!
Vooral: genieten ![]()
.
Gelukkig zijn die Speedys te groot voor mijn pols, dat voorkomt dat ik ook in dit zwarte gat zou verdwijnen.![]()
Mooi verhaal en geniet van de aanwinst!
Prachtige NA!
Wederom een mooie toevoeging aan de collectie, de custom made box is volgens mij aan vervanging toe.
Het black hole zijn we wel ingezogen. Zelfs licht, als deeltje of als golf komt hier niet meer uit!
![]()
De copper. Ja hoor, een nieuwe hype is ontketend. Het was een sleeper, maar niet voor lang meer.
Kunnen we er van uit gaan dat de copper in de 80s een stuk duurder was dan de reguliere Moonwatch? Heb jij prijslijsten uit die periode?
Waarschijnlijk een van de redenen dat het een slow seller was?
Eens. Alhoewel ik me met alleen een Copper en slechts hoop aspiraties hier niet direct onderdeel van vind maken, vind ik het een leuke subcultuur binnen de horlogewereld.
Ik zat nog te denken; ik heb volgens mij wel eens gelezen dat de Copper ook een beetje een experiment was van Omega om te kijken of duurdere/luxere Speedy zouden werken. Vandaar de transparante caseback en chique finishing. Ben jij dit toevallig ergens tegengekomen?
Ik vroeg me laatst af waarom zoveel horloge liefhebbers een Speedmaster in hun collectie hebben.
Mooi horloge hoor maar ik snapte de uitzonderlijkheid niet zo goed. Mij pakte die niet zo zeg maar.
Nou had ik gisteren een flinke rit voor de boeg en dat was een mooi moment om de eerste 6 afleveringen van Watchfellows achter elkaar te luisteren.
Allereerst mijn complimenten voor de heren van de podcast, echt topvermaak is dat.
En jij bedankt voor het zaadje wat je gepland hebt aangaande de Speedmaster, mijn interesse is gewekt. ![]()
Wat een geweldig verhaalâŚ
Het enige wat ik nog miste waren de plaatjes, nou dat is een lekkere binnenkomer zo, thanks. ![]()
Wederom hartelijk dank voor de leuke en veelal creatieve reacties ![]()
Moet ik me al zorgen gaan maken met mijn massa Speedmasters? ![]()
Of extra doos erbij ![]()
Haha ik denk dat het wel meevalt, dit voelt voor mij als extreem niche en meer iets voor erbij, dan een op zichzelf staande icoon zoals de SpeedyMoon of Ploprof. Ik blijf erbij dat de 3590.50 een perfecte instapper is en voor velen genoeg kan zijn.
Dit is een prijslijst van eind 1985. Ik kan niet zeggen of deze erin staat omdat ze andere referenties gebruikten voor de catalogi. Het lijkt mij wel een stuk duurder met een display caseback, luxer afgewerkt uurwerk en een kleinere oplage.
Of dit moet âm zijn op de 1450 band. Algemene catalogusuit 1986
Elke bijdrage is waardevol en als je net iets weet of in bezit hebt wat je kan doorzetten naar een andere verzamelaar is dat al waardevol!
Geen idee of het experiment was. Het was natuurlijk wel de derde generatie Apollo 11 en na twee gouden versies (BA145.022 en BA345.0802) moesten ze het wel speciaal maken.
Leuk om te lezen en als je de shownotes opzoekt van beide afleveringen, is het nog beter te volgen.
Deel 4:
Deel 5:
Als je het zwarte gat al niet veroorzaakt hebt, heb je het op zân minst uitgediept.
De aanzuigende werking is overal voelbaar.
Kijk alleen al naar de hoeveelheid recente toetreders tot het Speedmaster Only topic en de vele nieuwe aanwinsten.
May the force be with you.
Congraty jordy!
Grappig dat je het speedybirthday motto toegepast hebt, kopen;genieten;iets beters kopen en de eerste verkopen ![]()
Jaloersmakend. Mooie horloges en met liefde het verhaal opgebouwd en voorzien van beeldmateriaal. Geniet van de Copper!
Ik had een liefhebbers vraag: waarom is de typografie van Speedmaster op de clasp anders dan op de dial? Bijvoorbeeld de S is heel anders.
Cheers,
Bermuda
![]()
![]()
Haha ja goeie! Zo had ik het dit keer niet bekeken, omdat het eigenlijk een andere referentie is. Je hebt wel een goed punt omdat ze ook zoveel op elkaar lijken. ![]()
Dank je! En goed punt over de sluiting, zo heb ik het nooit bekeken eigenlijk. Dit is door de jaren heen (jaren â80 en â90) eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. Wellicht was het eenvoudiger te gegraveren als het minder uitstak?
Gefeliciteerd met je aanwinst! Draag deze, net zoals je andere speedmasters met zorg en aandacht. Als ik zo je verhaal lees, zijn het behoorlijk bijzondere exemplaren. En dank ook voor je uitgebreide verhaal, want ik heb er ook een hoop van geleerd en zo ook genoten van jouw aankoop!
Enjoy!
Dank je wel voor deze heel aardige reactie en het zijn inderdaad heel speciale exemplaren in mijn ogen. Het is ook een leuke zoektocht geweest naar de andere twee en deze Copper kwam toevallig op het juiste moment op mijn pad.
Hier de sluitingen met Speedmaster gravure (eigen collectie en fotoâs):
1447 (de eerste met Speedmaster script):
1450 (het zwarte emaille is hier al eruit geborsteld door de jaren heen):
1479:
1499/1498 (toen kwam professional erop te staan en de lang S en R waren toen ook niet meer op de wijzerplaat te vinden):
Wat een mooi verhaal en horloge weer!
Oh boekje zit er niet bij.
Wel heerlijk dit dat de 0802 in geelgoud en de 0802 in witgoud er bij staan. twintig rugjes in Duitse Marken of Guldens (de gulden was ook wel sterk) is toch serieus veel geld in de 80s. Niet normaal.
Er staan ook een bi-color Speedy op de lijst maar ik weet niet direct welke dat is.
NASA model 7 en 8 voor 1250 en 1350, dat zullen ze wel zijn. De Moonwatch en de copper, indien de copper in deze catalog stond. De SpeedyMoon command ook een flinke premium van meer dan 55% met 1950 DM.
Weer een prachtige Speedmaster. Leuk je verhaal erover te lezen. Heel veel plezier ermee.

Wel een gaaf ding. Niet mijn foto ![]()