Vergis je niet, Omega doet het alleen maar om de verkoopcijfers een boost te geven. META is cool, co-ax ook etc. etc. De 1861 (en de oude 321) is een op en top bewezen werkpaard! Helemaal niks mis mee. Het is allemaal marketing. Kassa.
Oh enne de 3861 is ook gewoon een nóg verder ontwikkelde Lemania 1863, nog steeds geen echt in-house uurwerk.
Is dat echt zo? Ik weet van de 1861 dat het binnen de Swatch Group wordt gemaakt en de rechten liggen bij Breguet (ook Swatch Group). Maar ik dacht dat de 3861 nu volledig door Omega wordt gemaakt en ook helemaal opnieuw is ontworpen, net als de 321 (wel met nog steeds de Lemania 1873 als basisontwerp). Als het binnen de muren van Omega wordt gemaakt, is het echt een inhouse uurwerk lijkt mij? Met een 1873 als basis kwamen ze nooit tot een Master Chronometer spec (enkel Omega kan dat) met antimagnetische eigenschappen. Maar ik denk dat ze link met de Lemania 1873 niet volledig om zeep willen helpen, om zo toch nog de Maanmissies eraan kunnen koppelen.
Ik ben in ieder geval verliefd op het (meer gedecoreerde) 3861 uurwerk, toen ik 'm vorig jaar voor het eerst zag…volledig gouden kast helpt ook wel…
prachtig uurwerk, maar hoop eigenlijk dat Omega er niets aan verandert. Alle aanpassingen zorgen er alleen maar voor dat het eindproduct verder weg staat van het iconische horloge wat op de maan is geweest.
Alleen die band van de gouden ook in het staal aub
Nu overvraag je me … overigens de 1863 is de gedecoreerde versie van de 1861. De 1863 zit in de saffieren versie, met ‘open’ achterdeksel. Als ik me niet vergis.
3861 zit ook in de niet gouden Apollo 11 50th
Uurwerk in de niet gouden 50th is overigens zilver kleurig in plaats van goud maar afwerking is hetzelfde geloof ik.
Ah sorry! Ik zat helemaal ergens anders met m’n hoofd. Natuurlijk de 50th staal/goud. Het klopt inderdaad dat de reguliere 3861 anders is afgewerkt. Vreemd dat ze de luxere versie niet de 3863 hebben genoemd (net als de 1863). Gaaf je 'm hebt! Ik heb te lang getwijfeld, had wel een optie erop.
ben er ook heel blij mee, hij is een stuk mooier in real life dan op een foto. de subdial op 9 is erg moeilijk vast te leggen door de details en ook de diepte van de wijzerplaat is moeilijk vast te leggen
Niet zo gek, zijn nagenoeg hetzelfde. Alleen is de 1861 niet gedecoreerd, …
Jij begon over het feit dat de nieuwe (3861) er zo mooi uitziet. Ik dacht ik laat je even weten dat de oude er ook best mooi uitziet.
Best verwarrend trouwens al die nummers.
PS Hier alles even op een rijtje, zie je ook meteen dat de nieuwe ‘gewoon’ ook een doorontwikkeling van de oude Lemania 1873 is. De opvolger van de 1861, wiens voorganger de 861 was etc.
erg verwarrend ja. en ook altijd weer die lange model namen van alle limited editions. mijn horloge heet officieel: Omega Speedmaster Apollo 11 50th Anniversary Limited Edition.
Omdat plaatjes meer dan woorden zeggen, hier de ‘oude’ 1861/1863 (waar ze kennelijk dus afscheid van gaan nemen) en de ‘nieuwe’ 3861 even onder elkaar:
1861 (Speedmaster Pro Moonwatch met dichte bodem)
1863 (Speedmaster Pro Moonwatch met zichtbodem)
3861
Dat ze alledrie dezelfde basis hebben is wel duidelijk. De laatste dus co-axiaal en METAS gecertificeerd (Master Chronometer). Dat maakt dat de adviesprijzen van de opvolger van de huidige Moonwatch echt wel omhoog zullen gaan. Ik twijfel daar niet aan.
Yes snap ik! Maar wanneer is iets inhouse en wanneer niet? Als alles binnen de muren van Omega wordt gemaakt, is het dan inhouse? Of is het al inhouse als het binnen de “muren” van de Swatch group wordt gemaakt. Ach ja, inhouse wordt ook overschat
Thanks! Dat is inderdaad een stuk handiger, en de verschillen tussen de 1861 en 3861 zijn zichtbaar, maar niet enorm inderdaad. Ik ben benieuwd of de reguliere Moonwatch dan standaard een display caseback gaat krijgen. Dat zou niet misstaan. Dat hele bla bla verhaal over first watch on the moon hoeft van mij niet. Maar waar laten ze dan de seahorse…
dat is naar mijn mening in house ja.
anders zouden maar een paar chronografen echt in house zijn. een hoop patek Philippe chronograaf uurwerken zijn ook gebaseerd op al bestaande uurwerken die niet door hun zijn gemaakt
Lemania is de basis en dus het uurwerk is niet geheel bij Omega in-houseontwikkeld. Dat is wat ik bedoel. Of ze ALLE onderdelen zelf maken … who knows? Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Vermoed van niet hoor.
Daar drijft de hele marketingmachine op. Anders is het maar ‘gewoon’ een Speedmaster. Ik vermoed dat er wel een versie zal blijven met een dicht achterdeksel en met hesalite. Maar we gaan het zien. Als ze ermee stoppen gaat de mijne in waarde omhoog, ook leuk …