Omega oplichter marktplaats

Hoe wordt een account gehackt?
Gaat dat zo makkelijk?
Of zijn dat inactieve accounts?

Het zal je verbazen hoeveel mensen voor diverse online diensten hetzelfde wachtwoord gebruiken. De lijst met wachtwoorden uit bijvoorbeeld de dropbox hack van een paar jaar terug, is voor een groot deel nog gewoon te gebruiken voor mailboxen en andere dingen als ebay en marktplaats. Toegang tot de mailbox is in veel gevallen ook toegang tot zeer veel andere online diensten als er geen 2-way authenticatie wordt gebruikt.

Ik dacht altijd dat het een pluspunt is als iemand voor een lange tijd actief is, maar dat moet ik dus met een korreltje zout nemen?

1 like

Ja, dat soort accounts worden ook nog wel eens aangekocht door minder frisse lieden.

1 like

Ik heb het account van Wie***26 uit Amsterdam al ‘verdachte adverteerder’ aangemerkt op Marktplaats. Misschien dat dat nog helpt?

Ik koop ook al tijden niks meer online. Misschien als ik echt iets heel moois vind dat ik een afspraak maak het horloge op te halen maar zeker geen verzending meer. Al meerdere keren problemen gehad… was het de verkoper niet dan raakte het wel zoek in de post… helaas wat unlucky dus.

Het volgende horloge dat ik koop is bij de juwelier… ik heb een grote liefde voor klassieke horloges tm de jaren 70 maar durf deze niet meer aan te schaffen online.

Wel online aangifte doen (niet op een politiebureau, die worden vaak niet landelijk vergeleken). Die online aangiften worden door de landelijke eenheid van de politie geanalyseerd en als er meerdere aangiften zijn mbt hetzelfde rekeningnummer, telefoonnummer/etc, dan wordt er actief onderzoek naar gedaan. Dus als er meerdere aangevers zijn, is de kans groot dat het tot een succesvolle vervolging komt.

Sterkte.

3 likes

Heel goed. Ik snap toch al niet dat mensen duurdere dingen kopen op marktplaats. Betaal gewoon een paar tientjes meer bij een betrouwbare handelaar.

Toch, na wat eenvoudig speurwerk op marktplaats gisteravond zie ik steeds de zelfde oplichtingwijze. Veel foto’s, weinig tekst en soms de mogelijkheid tot bieden. Meestal niet Foto’s van andere sites waaronder ook eBay. Met diverse eenvoudige advertenties. Waarom kan Marktplaats dit niet…? Nu is marktplaats een broeinest voor criminele activiteiten. Marktplaats werkt daar goed aan mee!
Lijkt wel een motorclub! En die mogen ook niet!
Is dit niet te verbeteren? Verplicht een rekeningnummer aankloppen? Gelinkt aan een geverifieerd adres? Of dergelijke…

Herkenbaar, als je eenmaal bent opgelicht op mp heb je niets aan ze, houden zich van de domme en zijn absoluut niet behulpzaam, enige dat rest is aangifte van internetoplichting en die zaken worden voor 99% geseponeerd, erg frustrerend allemaal.
Zelf ook meegemaakt ook al was het geen horloge die keer :sweat_smile: Altijd rekeningnummer checken op internet, als namen niet overeenkomen je gevoel volgen en afhaken is mn MP lijfspreuk :sunglasses:

Wat mij nog het meest verbaast is dat sites als MP niet écht optreden of hacken van accounts moeilijker maken. Waarom verplichten ze niet gewoon 2 phase authentication?

Dat gezegd zijnde, koop ik 2e hands hobbydingetjes (horloges, messen, muziekinstrumenten,…) alleen nog via forums en van long standing members daarvan.

2 likes

Ik reageerde vorige week op een Tudor Pelagos voor 1750 euro, was ook al van iemand die jaren lid was met goede reviews.

De verkoper nam contact en wou men email kennen, volgens hem kon hij me anders niet contacteren of foto’s zenden.
Ik zei dat het zo toch ook ging, want ik kon zijn berichten lezen. Vanaf dan stopte elk contact.

Nadien nog Tudors gezien die sterk onder normale prijs gaan, maar te duur voor fake.

Fakes voor echt verkopen is net zo goed een oplichterstruc helaas.

Ja klopt, maar hier zoekt men iemand die een slag wil slagen aan een horloge door het nog steeds duur aan te prijzen, maar net nog geloofwaardig.
Je hoopt dat het kan.

De Tudor was niet van iemand die al jaren lid was, maar werd aangeboden via de account van iemand die al jaren lid was… subtiel verschil.

1 like

Precies!
Wat marktplaats wél doet is mijn waarschuwingadvertenties verwijderen.
Dat kunnen ze wel snel…

Ik heb maar eens een bod geplaatst, kijken waar dit eindigt. Iedere seconde dat hij met mij bezig is, kan hij in ieder geval niet een ander oplichten. :slightly_smiling_face:

4 likes

En daarom voor mijn veiligheid heb ik een opslag apparaat voor mijn wachtwoorden met AES 256 encryptie erop en eenvoudig in gebruik.

1 like

Hoe werkt? Zit dat op je gsm?

1 like