Omega oplichter marktplaats

Inderdaad. Wordt daar meteen gevraagd om in de ‘te koop’-post te doen. Briefje moet dan ook verfrommeld zijn, zodat het lastig is een andere naam en datum erop te Photoshoppen.

Ik zou als “verkoper” echt nooit mijn id bewijs naar iemand sturen. Hele goede manier om opgelicht te worden.

We hebben het verzoek laatst gehad op marktplaats, “koper” stuurde een kopie van rijbewijs en bankpas met het verzoek of wij dit ook wilden doen. Voor “vertrouwen”. Wij vertrouwden het zaakje niet en aangegeven bij de lokale veldwachter. Later vernomen dat deze gegevens inderdaad misbruikt waren.

2 likes

Marktplaats staat sinds een maand of twee helaas vol met oplichters. Steeds gaat het op dezelfde manier:

Er staat een horloge op marktplaats, vervolgens biedt je geld. Men vind dat net te weinig maar voor 20 of 30 euro meer mag je hem kopen. Vervolgens vraag je of je mag langskomen en dat is geen probleem. Echter, wel vanaf 21:30 in de avond. Alle advertenties liggen in de uithoeken van Nederland (Zeeland, Alkmaar, Limburg, onderin Noord Brabant, enzovoort). Veel mensen wonen hier niet en moeten te ver rijden hiervoor. Dan komt de optie verzenden wat uiteraard geen probleem is. Hoe het dan uiteindelijk afloopt, moge duidelijk zijn.

Voor niet zo lang geleden waren het voornamelijk accounts die 1/2 dagen actief zijn. Tegenwoordig valt mij op dat sommige accounts gerust 5/6 of 7 jaar oud kunnen zijn.

Wat verder opvalt is dat bij overige advertenties vaak speelgoed of antieke spullen staan, echter zonder fatsoenlijke beschrijving. Klantbeoordelingen staan meestal altijd uit.

Op zicht, wat bij mij werkt is de volgende tip:

Vraag of de koper een foto kan maken van het horloge met beide wijzers op 12 uur, of een andere specifieke tijd. Dan weet je in ieder geval dat het horloge in zijn of haar bezit is.

7 likes

Goede omschrijving!

Nog een andere tip: zeg in je bericht gewoon “oh toevallig, ik woon vlak in de buurt, kan zeker langskomen”. Meestal volgt er dan een slap antwoord waarom dat toch niet kan en weet je zeker dat het om een oplichter gaat.

7 likes

Goede tip, maar beschermt niet tegen neppers. Zelfs ophalen beschermt hier niet altijd tegen, gezien de steeds beter wordende kwaliteit van neppers. Hier is steeds meer vakkennis voor nodig om te kunnen herkennen.

Deze gebruik ik al jaren: erg grappig!

Mijn tante woont toevallig óók op Terschelling: kan ze morgen langskomen?:sunglasses: :white_check_mark:

En radiostilte volgt…:nerd_face:

7 likes

dit.

Geldt voor iedereen die is genaaid. Met een beetje geluk pakt een diender het op.

2 likes

Haha :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:

Ik kreeg van MP door nadat ik ook wel eens slachtoffer ben geworden en te veel blind ging op de ouderdom van een account de reden dat het meestal om gehaakte accounts gaat.

1 like

Gehaakte account, met veel ogen en haken?

2 likes

:rofl: vervelend die autocorrectie op de iPhone gehackte ipv gehaakte

‘Mijn’ oplichter hield vol dat ik gewoon langs kon komen. De locatie van het profiel was in Spijkenisse, het adres om het spul op te halen in Heerhugowaard. Dat zou een mooie grap geweest zijn, sta ik daar om half tien 's avonds aan te bellen bij iemand: ‘Ik kom voor het horloge.’ Je zult me maar voor je deur hebben. :joy:

Ik ga niet naar iemand op stap zonder een telefoonnummer, zodat ik onvoorziene omstandigheden kan doorgeven. Deze man (waarvan ik inmiddels had gezien dat hij foto’s van een oude advertentie van deuxièmemain gebruikte) gaf zijn telefoonnummer niet. Dan is het ook wel duidelijk. :sweat_smile:

1 like

Ook als koper krijg je feedback.

Dat heb ik wel eens gehad, ik belde aan bij een huis en uiteindelijk deed een ouwe man de deur open. Dus ik zei dat ik via MP afgesproken had en kwam voor een horloge. Hij keek me nogal glazig aan en zei dat hij van niks wist. Maar ik had het telefoonnummer van de verkoper wel en hem gebeld. Bleek dat hij nummer 62 had doorgegeven aan mij ipv 162 waar hij woonde, een tikfout. :upside_down_face: Gelukkig toen bij nummer 162 wel het horlogekunnen ophalen.

6 likes

Ik moet helaas met enig schaamrood op de kaken bekennen dat ik recent ook slachtoffer ben geworden. Vergelijkbaar scenario als hier omschreven. Ging om een vintage Hanhart.

Gebruiker was al 13 jaar actief op MP en had meerdere beoordelingen, ook voor eerder verkoop van horloges. Ik hanteer eigenlijk altijd de regel om enkel af te halen bij MP aankopen. Echter, in dit geval aangezien het een vrij zeldzaam horloge was, de verkoper goed NL sprak en meerdere beoordelingen had uiteindelijk toch akkoord gegaan met verzenden gezien de verkoper in Oost Groningen woonde… Stom. Eens en nooit weer dus. Gelukkig ging het om een vrij bescheiden bedrag, schade was te overzien.

Overigens, in het geval van een Bunqbank account altijd opletten. Oplichters maken vaak gebruik van om Bunq omdat het gemakkelijk is om snel online rekeningen te openen en te sluiten, en dat dit gemakkelijk kan met valse ANW gegevens. Als ze dan ook nog eens gebruik maken van een VPN om bij Bunq of MP te komen zijn ze bijna onmogelijk om te pakken. Opgelet dus…

6 likes

Bedankt voor het delen; uiteindelijk kan dit toch ons allemaal een keer overkomen vrees ik! :thinking:

Een gewaarschuwd man… :+1:t2:

Ik snap je punt niet, je mag toch gewoon nieuw verkopen als het nieuw is?

Dat is al vanaf dag 1 hoor en het blijft alleen bestaan omdat het werkt voor de oplichter. De slachtoffers blijven de “dealtjes” kopen.

Hier woont ook het uitschot?

Klopt, is ook groot in het nieuws, spooksteden en veel leegstand…

Kopers en verkopers wonen door het hele land lijkt me en de plaatsen die je noemt zijn nu niet de plaatjes als Dalerveen, Klazienaveen of Schubbekuttenveen. Allen prima bereikbaar en als je een groot bedrag voor een horloge wilt betalen moet je er ook wat tijd en kosten voor willen/kunnen maken voor een overdracht :wink:

Dat zou ik hier op HF niet doen bij bekende personen want die vertrouw ik wel.

Om je tegen oplichting te beschermen moet je of weten waar je het over hebt en persoonlijke overdracht. Of je betaald meer en gaat voor zekerheid van nieuw of gebruikt via erkende kanalen.

Verder vind ik het jammer voor alle slachtoffers maar hebben ze volledig vrijwillig gehandeld. Maar ik ben wel even roof- en oplichtingtopics moe. Dit is en blijft dagelijkse kost dankzij de hebberigheid van de kopers dus we kunnen blijven waarschuwen hier maar de slachtoffers leren niet van waarschuwingen.

De goede prijs wint het van het verstand en dat gaan wij met topicjes niet veranderen.

Het mag wat mij betreft naar het archief met een algeheel verbod op dit soort topics en dat is mijn bescheiden mening :wink:

Tja. De ervaring leert dat de Politie niet eens in actie komt als het om paar gevallen van oplichting gaat. Laat staan dat ze actief iemand zijn PC gaan doorzoeken

Even los van het verliezen van geld - wat natuurlijk uiterst vervelend is - heb ik zelf onlangs een heel naar voorval meegemaakt.

Voor een maand of twee geleden stond er op marktplaats, een vol gouden horloge te koop. Een ‘Bochard’. Het zegt mij niets, maar het schijnt een juwelier te zijn ergens in België. Goed om nog even te zeggen dat de betreffende juwelier hier in persoon (met mijn voorval), niks te maken heeft gehad.

Afijn. Daar waar marktplaats vol staat met replica’s en goud vaak goud-kleurig is (in plaats van goud ‘goud’) heb ik de beste man een bod gedaan. Ik moet toegeven, het was laag. Het doet echter niks af aan de onderstaande situatie die zich heeft voorgedaan en hoe je op een normaal wenselijke manier met elkaar hoort om te gaan.

Als verkoper heb je altijd twee opties, hoe belachelijk laag een bod ook is. Enerzijds is dat acceptatie anderszijds is dat afwijzen. Dat is na mijn mening hoe het spelletje in elkaar zit.

De betreffende heer uit mijn voorval accepteerde mijn bod. We hadden de dag ernaar afgesproken om 09:00 en bij een bepaald adres in Venlo (ik moet hier 300 kilometer voor rijden). Bij aankomst heeft deze meneer mij toe laten komen naar een politiebureau. Even later werd ik gebeld. Ik ben letterlijk vernederd en voor alles uitgemaakt. Van oplichter (?) tot sloeber tot mongool tot afperser (?). Tevens heb ik wat nieuwe woorden bijgeleerd. De beste heer gaf aan werkzaam te zijn bij het betreffende politie bureau ‘en had al vast een plaatsje voor mij gereserveerd’.

Onder de streep heeft het mij veel kostbare tijd gekost, 50 euro aan diesel en een af brander tot aan de grond. Dus hierbij mijn laatste tip: kijk altijd van ter voren goed, op bijvoorbeeld Google Maps, waar je uiteindelijk wordt verwacht. Check ook welke naam Google vermeld bij het betreffende huisadres.

6 likes

Je hebt helaas altijd van die #%^¥! figuren die het leuk vinden om zo’n grap uit te halen. Gaat niet alleen om verlies van tijd en benzinegeld maar ook om je machteloosheid om dit soort figuren aan te pakken. Waar is zo’n grapjas mee bezig. Als hun zo iets overkomt is de wereld te klein.

1 like