Omega Seamaster 300 watchco ervaringen/meningen

Met al het geweld rond de nieuwe Black bay en de Seamaster 300 master co-axial ging mijn gedachte ook naar de Vintage seamaster 300 (ref 165.024) en dan met name de Watchco versie.

Na de verkoop van het grootste deel van de collectie zit ik al een hele tijd aan een nieuwe duiker te denken. Ook heb ik er inmiddels diverse gepast. De watchco seamaster 300 lijkt een aantrekkelijke keuze omdat;

  • Geen fake (kans hierop is vrij groot)
  • Draagbaar
  • Vintage uitstraling (hier gaat wel steeds mijn voorkeur naar uit ( Rolex 14060, Seamaster master co-axial, black bay)
  • Vriendelijk geprijsd ( kan hem waarschijnlijk lokaal in Australië gaan kopen).

Voor degene die hier niet bekend mee zijn. Watchco was een Omega servicecentrum en bouwt met NOS onderdelen oude klassiekers.

Wat vinden jullie van de Watcho Seamaster? heeft iemand er wellicht ervaring mee? Tevens twijfel ik of de band wel correct is bij dit model, iemand die hier meer over kan vertellen?

8 likes

Klokje ziet er prima uit, maar hoeveel is “vriendelijk” ?

Dan koop je dus geen echte :angry: en valt voor mij in dezelfde categorie als neppers.

1 like

Omdat Omega deze niet in elkaar heeft gezet is het nep? Ondanks dat alle onderdelen gelijk zijn en afkomstig zijn uit de fabriek van Omega?

In principe meer een franken dan een nepper. Omega serviced deze verzie ook gewoon.

3 likes

Ook geen franken want alle onderdelen zijn officieel Omega. Een marriage dan misschien? Ik zou toch liever een echt vintage exemplaar kopen dan.

Is dat niet enkel wanneer een zakhorloge movement word gebruikt in een nieuwe case?

Wat gebeurd er dan na een complete strip-down servicebeurt van een ‘echte’ vintage door een horlogemaker, die misschien ook nog wat onderdelen moet vervangen? Is dat dan ook ineens geen ‘echte’ vintage meer? Ik vind dat zolang de onderdelen matchen, dwz ze komen uit de juiste periode en zijn conform de specificatie van het model, dan is hij echt. Enige kanttekening kan zijn strikte serienummering cq. oplages. Ik vind dat er niets mis is met de Watchco Seamasters: had alleen gewild dat ik een aantal jaren terug een kitje had gekocht (toen ze nog voor een paar honderd euro gingen :smile: ).

de meningen over een Watchco zijn verdeeld, volgens sommige mensen is het beter dan een vintage, vergelijkbaar met een klokje dat volledig is vervangen tijdens een service, volgens de echte liefhebbers is het een frankenwatch en niet “the real deal”, je zult voor jezelf moeten uitvinden in welk kamp je zit

ik heb trouwens gehoord dat Omega “binnenkort” een RN SM300 remake uitbrengt

Jawel, maar je zegt het zelf al, wat onderdelen. Dat is iets anders dan een compleet nieuw horloge bouwen.

WatchCo’s komen op deze 1171. Volgens mij is de laatste stalen band die origineel op de SM300 werd geleverd de 1039, maar zowel voor de Speedmaster als de Seamaster is de 1171 wel de ‘logische’ vervanger. Omdat een WatchCo niet vintage is, zou ik me niet speciaal druk maken om een tijdsconforme band.

Het enige wat ik kan bijdragen aan dit topic zijn de volgende links over hetzelfde onderwerp :smile:

3 likes

Cool. Ben je meteen van dat hele franken/fake gezeik af dat met een SM300 erger lijkt dan met de gemiddelde vintage. Betrouwbare bron?

Ja, de onderdelen zijn niet gemaakt om een compleet horloge te vormen.

Hoe het ook genoemd wordt ik zou het niet willen hebben.

Zou Omega ook een echtheidscertificaat afgeven?

Nee want je uurwerk is afkomstig uit een ander horloge.

1 like

Hier is veel over gediscussieerd op de fora. Tot een paar jaar geleden beschouwde Omega dit als originele Omega horloges. Daarna hebben ze dit standpunt verlaten en nu ‘erkennen’ ze de WatchCo’s niet meer.

1 like

Er zweeft zelfs een verhaal rond over een kerel wiens online gekochte Watchco horloge werd geconfisceerd door de douane als zijnde een imitatie. Geen idee of dit waar is.

Overigens vind ik ze supercool. Het feit dat vele anderen ze nep vinden, is alleen maar prettig: daar worden ze goedkoper van. Als investeringsobject zou ik ze mijden.

Gewoon cool! :+1:

Als ik het puur over het horloge zelf heb, niks mis mee!

De voordelen van een echte vintage heb je niet, dat deze bijvoorbeeld een stuk meer waard gaan worden, geen last van bij deze, ook een stuk bruikbaarder.

De nadelen heb je daardoor ook niet.

Als je met deze een keer langs een deurkozijn ketst dan lig je niet gelijk in foetushouding op de bank te soppen van de traantjes met een bak Ben & Jerry’s!

Vervelend, dat zeker, maar de onderdelen zijn ook vervangbaar zonder dat de waarde ineens keldert.

En alles is gewoon Omega, gewoon een lekker draagbaar alternatief voor de “niet puristen”

Groeten,

Noel.

3 likes

Volgens mij is er net een review van Matt Stevens op YouTube over dit horloge.

Yep: http://youtu.be/8rqDlbjF6nU

Weet niet wat voor prijs hier aan hangt, maar ik vind 'm gewoon mooi en mooie horloges moet je, je raadt het al, kopen!

1 like