Omega X Swatch MoonSwatch Only (Deel I)

Hoeveel AUD moest je ervoor neerleggen?

Je kan de kwaliteit toetsen aan andere horloges in die prijsklasse. Maar niet de waarde.
Een e.g. Cartier horloge heeft ook echt lang niet altijd het meest degelijke uur werk of behuizing, echter zijn sommige modellen super schaars en erg gewild: Heel waardevol dus.
Krijg je voor die prijs dan het beste kwaliteit horloge? Nee. Maar wel iets waar mensen blijkbaar veel (monetaire) waarde aanhechten.

Swatch x Omega zijn zeker niet qua kwaliteit de beste prijs/kwaliteit. Sterker nog, waardeloos. Echter biedt de samenwerking wel veel waarde voor liefhebbers. Een betaalbaar Speedmaster design, waar ook nog de historische stempel van Omega op staat.

Waarde bestaat uit meer dan uurwerk, kast en materialen. Ook geschiedenis, design, beschikbaarheid spelen hier in mee

4 likes

Dan kunnen ze er meer van maken toch?

Beschikbaarheid is een zeer slecht argument. Als je wil dat een merk spelletjes met de klanten gaat spelen moet je daar zeker in mee gaan en meer betalen. Als je een merk wil dat goed met zn klanten om gaat dan ga je er niet in mee als klant.

Dat is de vraag hoeveel je wil betalen voor het ontwerp en de collab. Maar alleen uitgaan van een ontwerp of merk vind ik een enorm zwaktebod voor een horloge fabrikant. Je zou willen dat een merk op meer punten zn best doet een zo goed mogelijk product te maken.

Neen, niet per se. Sommige modellen zijn zo schaars en gewild omdat er maar weinig jaarlijks van geproduceerd kunnen worden.

Spelletjes of geen spelletjes, het bepaald wel waarde. Als Patek Philippe morgen een 5711 uitbrengt met een gele plaat, totaal 5 stuks, dan is de WAARDE gigantisch hoog. Of je het nou leuk vind dat het er maar 5 zijn of niet, mensen gaan er gigantisch veel geld op kapot slaan.

Dan zijn horloges van Rolex ook lang niet altijd hun geld waard, horloges van Cartier zijn dan al helemaal waardeloos en zo zijn er vast nog tich voorbeelden te verzinnen. Waarde wordt dus nog maals door heel veel factoren bepaald. Of iemand een horloge waardevol genoeg vindt voor de prijs die ervoor betaald wordt, verschilt ook weer per persoon.

Dat zijn enkele heel specifieke gevallen. Bij iets als een swatch totaal niet het geval.

Dat mensen er veel geld op stuk willen slaan is iets heel anders. Bij horloges die niet meer gemaakt worden doet de markt zn werk. Bij nieuwe horloges is het een ander verhaal. Rolex vraagt ook niet veel meer voor een groene sub dan voor een zwarte. Hoeveel zo’n horloge bij tweedehands verkoop oplevert is wel heel anders.

Dat valt nog te bezien want het ze zitten wel goed inelkaar. Er is sprake van deminishing returns als je omhoog gaat qua prijs maar als je het vergelijkt met andere in de prijsklasse is rolex nog best oke.

Naja, vind ik niet. Dat is de waarde zoals ik het ken. Dit is namelijk wat praktisch iedereen ervoor moet betalen willen ze er eentje kopen. Wil je nu realistisch morgen een Swatch kunnen kopen, ben je helaas 450-800 euro kwijt (als die prijzen nog accuraat zijn). De waarde zie ik als de prijs waarvoor ik het horloge kan kopen/verkopen.

Best oké inderdaad, maar ook undeniable dat je voor elk Rolex model (AD prijs of grey market) beter kan krijgen qua caliber, bouw kwaliteit. Maar of het ook een betere koop is qua waarde… Tja daar komt weer het subjectieve aspect om de hoek kijken :wink: Ikzelf vind mijn vintage 16014 een prachtig horloge, en ik vind dat je voor 5K niet mooier kan krijgen in die prijsklasse. Heeft voor mij de meeste waarde. Maarja, 99% van het forum is het hier niet mee eens.

Ik had mij inggeschreven voor de Swatch nieuwsbrief maar krijg alleen ‘spam’ over andere horloges. Laatste is ‘Flik Flak x Louvre’ :rofl:

Ik heb het wel gehad met dit soort marketing -en eigenlijk die hele ‘geplande nep schaarsheid’- dus wilde ik mij uitschrijven voor de nieuwsbrief, krijg ik een 404 melding. Stelletje amateurs. :neutral_face:

1 like

Heel herkenbaar, hier precies hetzelfde :upside_down_face:

1 like

:rofl:

4 likes

In China kun al de “echte” replica versie kopen :joy:

380 AUD
Omgerekend was dit vorige week €266,41

Naja, kan slechter. Grijze markt is 'ie al meer waard :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ik hoop er volgende week eentje in Vegas te kunnen bemachtigen. Dat zou dan 260 usd zijn, of wel 240 EUR

Daar is een advertentie topic voor….

2 likes

Aight verplaats hem, erg scherp :joy:

1 like

Vergeet niet de BTW en invoerrechten bij terugkomst of blijf je onder de 430 euro totaal?

Ik koop 'm gewoon in Vegas, stop dat ding in mijn koffer en vlieg weer terug in Nederland. Niemand die het dan weet, toch? :open_mouth:

Moet je alleen wel even van tevoren je pokerface oefenen anders moet je misschien nog bukken ook.

2 likes

Nu is dit onder de 430 euro, dus geen probleem.
Maar stel, ik koop hier een vintage Rolex zonder doos en papieren voor 10K, en gooi (naja, netjes verpakt), leg die in de koffer. Hoe komt de douane hier achter? Dit springt toch niet per se naar boven op de scan, en zo ja, dan kan ik deze toch bijvoorbeeld al vanuit Nederland mee hebben genomen naar de VS, en nu weer terug in de koffer? Of ik draag 'm om de pols.
Puur uit nieuwsgierigheid hoe dit werkt. Ben hier allemaal niet bekend mee.

Als je niets anders koopt in Amerika blijf je eronder ja.

Ik denk als je kunt bewijzen dat je de Rolex hier hebt aangeschaft dan moet dat ook geen probleem zijn.

Ik weet wel dat ze bij de douane kijk hebben op mensen die zich gedragen alsof ze iets te verbergen hebben. Volgens mij gebruiken ze geen scanmachine van koffers voor horloges of kleding, ze doorzoeken ter plekke je bagage als je staande wordt gehouden.

1 like

Dan zit ik denk ik wel gebakken. Zit sowieso natuurlijk onder de 430 EU. Heb bijvoorbeeld wel een Tudor BB58 om (gekocht in NL). Niet zenuwachtig gaan kijken, anders word ik nog meegenomen naar het achterkamertje

1 like