Natuurlijk hebben ze daar wel wat aan. Ze kunnen die plastic kasten met honderdduizenden tegelijk drukken en uitleveren. Vijf voor een winkel in Utrecht heeft maar één reden en dat is de mensen gek maken. En dat is ze aardig gelukt als je ziet dat men ervoor in de rij gaat staan.
Nu wordt er lekker over gebabbeld en als je er niet voor in de rij had hoeven staan, dan had niemand het er over.
En hoe vertaalt dat zich naar euro’s? Het is geen limited edition. Er is dus geen permanente schaarste. De prijs blijft hetzelfde. Misschien heb ik hier niet opgelet bij economie maar ik zie niet hoe dit Swatch veel oplevert.
Meer mensen willen er één als er schaarste is. De schaarste is hartstikke nep maar zorgt er wel voor dat meer mensen er één willen hebben.
Er zijn 3.300 Swatch stores wereldwijd en in het introductiejaar zijn er 1,5 miljoen van verkocht.
Er valt vast wel op de één of andere manier te beredeneren dat Swatch ècht maar 5 stuks aan Utrecht kon leveren, maar dat geloof ik simpelweg niet.
De schaarste is dus niet nep. Die is er namelijk niet. Over een paar weken kan je rustig de Swatch winkel binnenlopen en een Snoopy moonphase swatch kopen.
De vraag is wel echt en die vraag is hoog.
Logisch; je neemt een van de meest iconische horloge ontwerpen en daarvan neem je nog een van de meest gewaardeerde en typische varianten, namelijk die met Snoopy. Daar gooi je nog een leuke extra complicatie op met een moonphase en voila, je hebt een horloge wat heel populair is en bereikbaar voor de massa.
Ja, dus ze willen graag horloges verkopen. Geen nee.
Je kan niet een duurder model kopen wat wel beschikbaar is, je kan niet tegen betaling pre-orderen, er is geen early adopter korting what so ever.
Je zet er een productielijn naast. Nu heb ik geen idee hoe complex dat is voor een Swatch maar je machines moeten ook je andere modellen maken.
Je verkoopt immers niet alleen witte snoopies. Je zult dus een balans moeten vinden tussen je “normale” klanten waar je al decennia lang je omzet op draait en deze toevoeging. Dan snap ik best dat er geen witte Moonswatches als manna uit de hemel in de winkels landen.
Ja, en daarom denk ik dat je wel een beetje in de Swatch = Evil hype train zit.
De website werkt enorm ruk met zoekacties. Je ziet alleen maar de resultaten van waar je bent qua locatie. Ik was een keer in duitsland bij de grens bij Zwitserland, wilde in Zwitserland zoeken, maar dat was onmogelijk.
Ik ging het rekensommetje stiekem zelf ook al maken nadat ik op enter had gedrukt. De hoog-over aantallen zijn dan wel hoog, maar afgepeld naar 11 verschillende modellen en een moonphase complicatie erbij, productieruns met een doorlooptijd van minstens 2 weken ivm shipping, denk ik dat 5 wellicht wat ondergeleverd is, maar meer dan 10 zouden het nooit kunnen zijn geweest.
Je denkt wel heel snel dat mensen in een hype stappen hè.