Nee, “woke” is een term die door zwarte Amerikanen van oudsher in gebruik is om bewustzijn van institutioneel racisme en alle gevaren daarvan voor de zwarte Amerikanen aan te geven. Niet meer, en ook zeker niet minder.
Sindsdien is het woord woke gekaapt door iederereactionair van hier tot Timboektoe om elke mening mee te beschrijven die 'm niet welgevallig is. Ik wou dat dat woord wat minder gebruikt werd door iedere Jan-Willem, Joris en Diederik.
Fixed that for you. Als ik de onderbroek van m’n vrouw in de broekzak stop gaan er geen wenkbrauwen omhoog. Dat moet minstens iets met een strengetje parels zijn in een wat grotere maat.
On topic: dat zou ook mijn grootste zorg zijn, eerlijk gezegd. Hoe ziet het er naar uit?
“Woke” is een term uit het Engels die oorspronkelijk letterlijk wakker betekent, maar in figuurlijke zin maatschappelijk bewust werd.
Oorsprong
Komt uit Afro-Amerikaans Engels, waar stay woke betekende: alert zijn op racisme en sociale ongelijkheid.
In de jaren 2010 werd het breder gebruikt voor bewustzijn van allerlei vormen van discriminatie, zoals seksisme, homofobie en klimaatproblemen.
Ze tikt lustig verder alsof er niks gebeurd is.
We kunnen er intussen al om lachen.
Bij eerste inspectie valt het nogal mee.
Deze gaat normaal gezien als de bliksem naar iemand van het vintage forum voor een spa- en oliebadje. Hopelijk vormt er zich niet al te veel corrosie in tussentijd.
Specifiek Engels zoals het door zwarte bewoners der Verenigde Staten wordt gesproken, omdat de constructie “woke” in gewoon Engels het van wacian af komt, wat afgeleid is van wachen. Awake zou een soort van correct Engels zijn in algemene zin, maar zwart Amerikaans Engels kent een complexere grammatica dan doorsnee Engels. Daar is een leuke explainer van gemaakt door een cunning linguist:
Kwaliteitje hoor. Zo maken ze ze niet meer.
Mooi. Dat is een geruststelling. Het zou toch jammer zijn.
Ik heb meer aan m’n vrouw dan aan het gros van m’n horloges, dus ik zou zeggen “it’s the cost of doing business” en verder gaan met m’n leven. Met vrouw. Desnoods zonder horloge. Of nou ja, met eentje minder dan.
Hij moet eigenlijk zo snel mogelijk uit elkaar. Vooral onder de wijzerplaat zitten de meest roestgevoelige onderdelen. Wijzers en plaat er z.s.m. af. Ga niet zelf proberen tenzij je er handig mee bent.
Ik heb al eens een Colt en een Milgauss van de verdrinkingsdood gered; beiden hadden de kroon niet dichtgeschroefd… …de Colt was te nat en moest geserviced, de Milgauss was minder nat en kwam er net mee weg na een half uurtje op mijn luchtontvochtiger.
Zit mw. johngo op wasmachineforum.nl? Dan kun je daar een topic verwachten “mijn man liet z’n horloge in zijn broek zitten, en nu zit heel mijn was onder horloge-olie….Wat nu?